InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Een YouTube video op een eigen website plaatsen

Een YouTube video op een eigen website plaatsen

Een YouTube video op een eigen website plaatsen Voor het plaatsen van video’s op een eigen website kan men gebruik maken van zogenaamde flash videospelers, de video’s worden dan eigenhandig naar de host van de website geüpload, net als de flash videospeler. Vaak is dit wel behoorlijk veel werk om uit te zoeken hoe dit allemaal werkt en is er veel kennis van HTML nodig. Het plaatsen van video’s kan echter ook eenvoudig via YouTube. Enige basiskennis van HTML is nog steeds nodig, maar het meeste werk wordt door YouTube voor jou gedaan. In vier stappen wordt nu uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat.

Stap een, kies een video op YouTube

Elke willekeurige video op YouTube kan worden gekozen om op een eigen website te plaatsen. Ook zelf geplaatste video’s op jouw eigen YouTube kanaal zijn geschikt. Open nu de video op YouTube die je op jouw website wilt plaatsen, zorg ervoor dat je dit doet in YouTube zelf , dus niet bij een YouTube video die op een andere website is "ingevoegd", want in het laatste geval kan de video alleen worden gedeeld (dat wil zeggen de internet link naar deze video worden gekopieerd).

Stap twee, de HTML code van YouTube selecteren en kopiëren

YouTube heeft onder elke video de drie opties "Toevoegen aan", "Delen" en "Meer" staan, het symbool voor "Delen" is een krom gebogen pijl, deze moet je kiezen om de video op jouw website te kunnen plaatsen. Als de video in de volledige scherm modus wordt weergegeven kun je deze pijl rechtsboven in de video vinden, maar dan kun je die pijl alleen gebruiken om de video te delen en niet om de video op een eigen website te plaatsen. Klik nu op de pijl "Delen", er verschijnen nu vervolgens de opties "Delen", "Insluiten" en "E-mail". Klik op de optie "Insluiten". Er verschijnt een blauw gearceerde HTML tekst in een tekst-box. Dit is de HTML code die gekopieerd moet worden en straks in de eigen website wordt geplakt.

De HTML code van bijvoorbeeld de video van de trailer van de natuurfilm De Nieuwe Wildernis ziet er als volgt uit:

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/LPXaHM00vUY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

De YouTube HTML code uitproberen met behulp van Kladblok of Wordpad

Kopieer nu de blauw gearceerde HTML code. Het is zinvol om eerst deze HTML code in een kladblok bestand te plakken, en dit bestand als HTM bestand op te slaan. Als dit bestand in een webbrowser wordt geopend kan worden bekeken of de link inderdaad goed werkt en hoe de video er uit komt te zien. In de HTML code kan handmatig het beeldformaat worden aangepast, verander de code width="560" height="315" maar eens in width="800" height="450". Sla het kladblok bestand op, noem het bijvoorbeeld probeer.htm, en open dit bestand in jouw webbrowser. Te zien is dat de video in een groter formaat wordt weergegeven. Met frameborder="0" kan door de 0 te veranderen in bijvoorbeeld 1 of 2 ook een lijn worden weergegeven om de video.

Stap drie, eventueel extra opties kiezen in YouTube

Onder de HTML code zien we de optie Meer weergeven staan. Als daarop geklikt wordt verschijnt de video in een extra voorbeeldvenster. Onder dit voorbeeldvenster staat een aantal extra mogelijkheden.

Videoformaat:

Hiermee kan het gewenste videoformaat worden ingesteld. Hoe kleiner het formaat, hoe kleiner de video straks ook op de eigen website in beeld komt. Als het videoformaat wordt aangepast verandert dit ook in de HTML code in het stukje width="560" height="315". Overigens kan het formaat ook, zoals reeds uitgelegd bij stap twee, handmatig in de HTML code worden aangepast.

Voorgestelde video's weergeven wanneer de video is afgelopen:

Na afloop van een gespeelde video laat YouTube altijd een mozaïek zien van voorgestelde video’s. Het is niet zo fraai om dit op een eigen website te laten zien. Deze optie kan uitgezet worden, er wordt dan in de HTML code het stukje rel=0 toegevoegd.

Afspeelbediening weergeven:

Door deze optie uit te zetten wordt het controle paneel onder in het videoscherm uitgezet. Dit is het paneel met onder andere de volumeregeling. Aan de HTML code wordt controls=0 toegevoegd.

Videotitel en afspeelmogelijkheden weergeven:

Door deze optie uit te zetten verdwijnt het bovenste balkje met de titel. Aan de HTML code wordt de tekst showinfo=0 toegevoegd.

De optie Privacymodus inschakelen:

Door deze optie in te schakelen slaat YouTube geen informatie op over bezoekers van de geplaatste video op de website, tenzij ze de video afspelen. De HTML code verandert van www.youtube.com in www.youtube-nocookie.com.

Stap vier, de HTML code kopiëren en plakken in een eigen website

Als alle opties naar eigen wens zijn ingesteld kan de YouTube HTML code definitief worden gekopieerd en geplakt in de HTML code van jouw eigen website. De HTML broncode van een website kan in het kladblok of andere HTML editor worden geopend, en in het kladblok kan eenvoudig de HTML code van YouTube op de gewenste plek worden geplakt. Na het opslaan van de aangepaste webpagina, en het openen in de webbrowser, verschijnt de YouTube video op de eigen website! Meteen kan worden gezien of alles op de juiste plek staat. Waarschijnlijk moeten er nog wel een aantal dingen worden aangepast, zoals het videoformaat of de plek waar de video exact terecht moet komen. Ook blogs hebben vaak de optie om tekst in HTML opmaak te bekijken en aan te passen, op deze manier kan ook in een blog op deze wijze een YouTube video worden geplaatst. Succes!
© 2014 - 2019 Blauwevinvis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een Google Maps kaart aan een eigen website toevoegenEen Google Maps kaart aan een eigen website toevoegenHet plaatsen van een Google Maps kaart op een eigen website kan zeer goed van pas komen om bijvoorbeeld bezoekers te lat…
Geschiedenis van YouTubeYouTube is een website waar gratis filmpjes geupload en bekeken kunnen worden. YouTube is opgericht in begin 2005 door S…
Geld verdienen met YouTubeGeld verdienen met YouTubeYouTube is natuurlijk de bekendste website met filmpjes. Wist je dat je ook geld kunt verdienen met deze filmpjes? Geld…
YouTube account maken en verwijderenYouTube account maken en verwijderenYouTube is een grote website die wereldwijd bekend is. Via deze website kunnen filmpjes gedeeld worden met de rest van d…
Hoe maak ik een lyric video?Hoe maak ik een lyric video?Een lyric video is een filmpje waarin de tekst van een liedje te zien is. Vaak wordt enkel de zin afgebeeld die op dat m…
Bronnen en referenties
  • http://www.youtube.com/watch?v=LPXaHM00vUY (video trailer De Nieuwe Wildernis)
  • https://support.google.com/youtube/answer/171780?expand=PrivacyEnhancedMode#privacy
  • https://support.google.com/youtube/answer/171780?expand=UseOldEmbedCode#oldcode

Reageer op het artikel "Een YouTube video op een eigen website plaatsen"

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 01-05-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!