InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Facebook advertenties: instellingen aanpassen

Facebook advertenties: instellingen aanpassen

Facebook advertenties: instellingen aanpassen Bijna iedereen heeft tegenwoordig een Facebook profiel. Iedereen vindt het leuk om statussen te delen en berichten te liken, maar is iedereen zich bewust van de consequenties? Facebook heeft op zijn blog op 12 juni 2014 aangekondigd dat de getoonde advertenties nog meer op jouw surfgedrag gebaseerd zullen worden. Dit gebeurde al langer, maar de verandering zal de advertenties nog relevanter voor jou maken. Advertenties blokkeren kan niet via Facebook, maar je kunt wel instellen dat je niet meer gevolgd wilt worden door de bedrijven!

Meer relevante advertenties

Facebook kondigde op 12 juni 2014 aan op de Facebook blog dat Facebook zijn advertenties relevanter gaat maken voor zijn gebruikers: iedereen met een Facebook-profiel. Facebook leert via de acties die jij doet op je Facebook (zoals het delen van statussen / liken van berichten) wat jij interessant vindt. Dit heet interesse-gebaseerd adverteren (in het Engels: interest-based advertising). De advertenties die jij op Facebook ziet zijn al gerelateerd aan jouw interesses. Facebook wilt zijn advertenties nog relevanter maken en gaat dat dus doen door informatie te gebruiken van de websites en eventuele apps die jij gebruikt.

Een voorbeeld

Stel dat jij een bepaalde elektronica website leuk vindt door middel van de Facebook like-knop. Deze website / dit bedrijf kan dan via Facebook advertenties aan jou (dus speciaal voor jou, je buurman die niet geïnteresseerd is in deze website, krijgt deze advertenties niet) laten zien. Dit kan geen kwaad, tenzij je het niet fijn vindt dat jouw interesses bekend worden bij de bedrijven en dat Facebook dus steeds meer over je te weten komt.

Standaard instellingen van Facebook over advertenties

De standaard advertentie instellingen kan je vinden door op het pijltje recht bovenin te klikken en naar ‘Instellingen’ te gaan, waarna je in de linkse balk ‘Avertenties’ kiest.

Externe sites

Facebook geeft geen toestemming aan derden om jouw naam of foto bij advertenties te gebruiken. Dit kan in de toekomst wel worden toegestaan. Dit zou gaan door middel van plug-ins van Facebook, waardoor op een andere website dan Facebook je naam kan komen te staan bij een advertentie. Een voorbeeld zou kunnen zijn: ‘Koop nu deze voetbalschoenen, Jordy heeft ze ook!’ Het is slim om nu al deze instelling te controleren door op ‘Bewerken’ te klikken. Hier kan je kiezen of je nooit gebruikt wilt worden bij advertenties op sites van derden (kies de optie ‘Niemand’) of dat alleen je vrienden op Facebook het mogen zien (kies de optie ‘Alleen mijn vrienden’).

Advertenties en vrienden

Deze instelling gaat over het weergeven van jouw naam bij advertenties op Facebook. Als jij bijvoorbeeld een restaurant leuk vindt, kan jouw naam worden gebruikt bij een advertentie van het restaurant. Een voorbeeld: ‘Restaurant SpareRib: Kom nu spareribs eten voor 10 euro!’, waar dan onder staat: ‘Jelmer vindt restaurant SpareRib leuk’. Via ‘Bewerken’ kan je deze instelling aanpassen naar ‘Niemand’ (jouw naam komt nooit onder een advertentie te staan) of ‘Alleen mijn vrienden’ (alleen je vrienden op Facebook kunnen de advertentie met jouw naam er onder zien).

Aangepast publiek voor website en mobiele apps

Deze optie zal in het stukje over de advertentievoorkeuren worden behandeld.

Opties bij advertenties

Je kunt het aantal advertenties dat je te zien krijgt niet wijzigen. Wel kan je bepaalde advertenties uitschakelen, zodat je die niet meer te zien krijgt. Als je rechts bovenin op het kruisje van de advertentie klikt, krijg je de opties ‘Ik wil dit niet zien’ (blokkeert deze specifieke advertentie), ‘Alles verbergen van …’(blokkeert alle advertenties van dat bedrijf). De derde optie is ‘Over deze advertentie. Hiermee kom je op een pagina van Facebook waar wordt uitgelegd hoe de advertenties werken.

Nieuwe optie op Facebook: advertentie voorkeuren

In juli 2014 zal voor Facebook-gebruikers in de USA een nieuwe optie mogelijk zijn, als je op het kruisje klikt: ‘advertentie voorkeuren’. Er wordt verwacht dat deze optie binnen enkele maanden (augustus-november 2014) ook in Europa beschikbaar is. De optie zal in het Nederlands heten ‘Waarom krijg ik dit te zien?. Als je hier op klikt, krijg je uitleg waarom je die specifieke advertentie te zien krijgt. Je kunt jezelf ook toevoegen of verwijderen uit bepaalde lijsten met doelgroepen. Als jij bijvoorbeeld geen advertenties meer over eten wilt zien, kan je jezelf uit die lijst verwijderen. Wel zal het aantal advertenties wat je te zien krijgt hetzelfde zijn, Facebook zal dus de eet-advertenties vervangen door andere advertenties, gebaseerd op bijvoorbeeld je leeftijd, geslacht en locatie. Op de pagina van Facebook over hoe de advertenties werken kan je eventueel verder lezen.

Stop het volgen van bedrijven

Je kunt je uitschrijven van advertenties die Facebook voor jou selecteert, gebaseerd op wat je op websites buiten Facebook doet. Op de Custom Audiences pagina van Facebook (zie bronnenlijst) staat in het midden een knop ‘Uitschrijven’. Als je hier op klikt en je keuze bevestigt, zal Facebook geen advertenties meer laten zien die zijn gebaseerd op jouw surfgedrag.

Bedrijven uitschrijven

Op de Engelse Facebook blog wordt aangegeven dat je, per webbrowser en apparaat, kunt aangeven van welke bedrijven je geen relevante advertenties wilt zien op Facebook. Dit gaat via de Engelse site Digital Advertising Alliance opt out. Op deze website kan je, nadat de website je status van je browser heeft gecontroleerd, alle (of een aantal) advertenties van deelnemende bedrijven uitzetten. Dit gaat door middel van een ‘cookie’ waarin jouw instellingen vermeld staan. Let op: deze cookie wordt verwijderd als jij je internet browser cookies verwijdert. Jouw instellingen zijn dan dus weg. Ook moet je per (mobiel)apparaat en per browser die je gebruikt deze instellingen opslaan. Om je instellingen op te slaan, selecteer je bij het tabblad ‘Companies customizing ads for your browser’ alle bedrijven waarvan je geen persoonlijk aangepaste advertenties meer wilt zien. Door op ‘Submit your choices’ te klikken, zal de cookie met jouw instellingen worden geïnstalleerd op je huidige apparaat en voor je huidige internetbrowser.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tmaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vermijd inbreuk browsegegevens t.b.v. Facebookadvertenties!Vermijd inbreuk browsegegevens t.b.v. Facebookadvertenties!Facebook wordt door praktisch iedereen gebruikt en vormt daarmee een handig communicatiemiddel voor ons als gebruiker, m…
Advertenties blokkeren in SafariAdvertenties blokkeren in SafariDe meeste gebruikers van een Mac browsen met Safari. Net zoals met alle browsers zie je hiermee overal afleidende advert…
Hoe kun je het beste adverteren op Facebook?Hoe kun je het beste adverteren op Facebook?In de laatste jaren zijn veel Social media sites zeer populair geworden, waaronder Facebook. Facebook heeft over de hele…
Bronnen en referenties
  • Facebook blog met de post over de nieuwe manier van advertenties: http://newsroom.fb.com/news/2014/06/making-ads-better-and-giving-people-more-control-over-the-ads-they-see/
  • Advertentievoorkeuren van Facebook: www.facebook.com/help/247395082112892
  • Custom Audiences pagina van Facebook: https://www.facebook.com/ads/website_custom_audiences/

Reageer op het artikel "Facebook advertenties: instellingen aanpassen"

Infoteur: Tmaar
Gepubliceerd: 17-06-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Special: Facebook privacy
Schrijf mee!