InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Facebook privacy: instellingen aanpassen

Facebook privacy: instellingen aanpassen

Facebook privacy: instellingen aanpassen Leuk zeg, die nieuwe foto van jou op Facebook! Maar heb je wel eens nagedacht over jouw privacy instellingen op Facebook? Met de verkeerde instellingen kan namelijk iedereen die foto zien! Wat een leuk album met stapfoto’s kan zijn, kan bijvoorbeeld voor een toekomstige werkgever de reden zijn om niet jou maar je tegenkandidaat aan te nemen! Alle reden dus om jouw Facebook-privacy goed in te stellen!

Privacysnelkoppelingen

Als je ingelogd bent op Facebook, vind je rechtsboven in een klein teken van een slotje met lijntjes. Dit zijn je privacysnelkoppelingen. Per kopje zullen de mogelijkheden besproken worden.

Wie kan mijn inhoud zien?

Onder dit tabblad bepaal jij wie jouw statussen, foto’s en berichten die je op je pagina zet kan zien.

Wie kan mijn toekomstige berichten bekijken?
Bij de instelling ‘Wie kan mijn toekomstige berichten bekijken?’ kan je selecteren wat jouw doelgroep is. Bij de instelling ‘Iedereen’ zal iedereen, dus ook mensen die jij absoluut niet kent, ook niet via iemand anders, jouw profiel kunnen bekijken en jouw berichten kunnen lezen. Dit is nooit gewenst, tenzij je een bekend persoon bent. Wil je nog beroemder worden, dan kan je deze instelling zo laten staan. Voor iedereen die wil genieten van zijn privacy, zou ik deze instelling op ‘Vrienden’ (alleen je vrienden van je Facebookpagina kunnen het lezen) zetten. Je kunt ook aparte lijsten maken van mensen.

Waar kan ik zien wie de dingen die ik heb geplaatst of waarin ik ben getagd kan zien of vinden?
Bij deze instelling kan je je activiteitenlogboek weergeven. In je activiteitenlogboek kan je zien wat jij allemaal geliked/gepost hebt. Tevens staat er naast wie dit allemaal kan zien door middel van een zwart icoontje (twee poppetjes, wereldbol, slotje). Wanneer je hier je muis op stil houdt, kan je lezen wie het allemaal kan zien, bijvoorbeeld ‘de vrienden van Anton en de vrienden van Liselot’ als jij een foto leuk vond waar zowel Anton als Liselot in getagd is, of bijvoorbeeld een post van Anton waar alleen Liselot in getagd is. Wil je iets niet meer weergeven hebben, kan je dit aanpassen. Rechts staat een potloodje, als je hier op klikt kan je kiezen voor de optie ‘Vind ik niet meer leuk’ bij likes en voor ‘Verbergen op tijdlijn’ als jij bijvoorbeeld getagd bent in een foto of bericht. Met het activiteiten logboek kan je dus per Facebook activiteit van jou controleren wie het kan zien.

Wat zien anderen op mijn tijdlijn?
Met deze optie kan je je tijdlijn laten weergeven zoals die wordt weergeven voor een bepaald persoon, bijvoorbeeld een kennis. Je ziet dus precies wat hij of zij ziet als ze jouw tijdlijn openen. Als je bijvoorbeeld een kennis niet alles wilt laten lezen, kan je dit aanpassen door het maken van lijsten. Bij de optie ‘tijdlijn weergeven als’ kies je dan de kennis. Zo kan je dus zien wat jouw kennis zou zien als hij jouw Facebookprofiel bekijkt. Ziet de kennis nog te veel naar je zin? Dan moet je je instellingen nog aanpassen.

Wie kan contact met me opnemen?

Bij dit tabblad kan je instellen wie jouw berichten mag sturen naar je Postvak In en wie je een vriendschapsverzoek mag sturen.

Van welke afzender moeten de berichten in mijn postvak IN worden gefilterd?
Bij de instelling ‘Basisfiltering’ zullen de berichten van je vrienden en van mensen die je kent (vrienden van jouw vrienden) in je Postvak IN komen te staan. Alle berichten van mensen die je niet kent komen in de ‘Overige’ map te staan bij je Postvak IN.
De instelling ‘Strikte filtering’ zal er voor zorgen dat er alleen berichten van jouw Facebook vrienden in je Postvak IN komen. Berichten van vrienden van vrienden en anderen komen in de mag ‘Overige’.

Wie kan me vriendschapsverzoeken sturen?
Met deze instelling kan je kiezen wie er op de knop ‘Vriendschapsverzoek sturen’ op jouw Facebookprofiel kan klikken. Bij de instelling 'Iedereen' kan dus iedereen met een Facebookprofiel jou een vriendschapsverzoek sturen. Verder kan je deze instelling zetten op ‘Vrienden van vrienden’ zetten. Dit is een iets striktere filtering, alleen kennissen kunnen je dus toevoegen.

Hoe zorg ik dat iemand me niet meer lastig valt?

Wanneer iemand je lastig valt of wanneer je het gevoel hebt dat je wordt gestalkt, kan je een bepaald persoon als geblokkeerde gebruiker instellen. Vul hiervoor zijn of haar naam of e-mailadres in. Wanneer je deze persoon geblokt hebt, kunnen ze niets meer op jouw tijdlijn zien. Ook kunnen ze je geen bericht meer sturen. Het beheren van de lijst van geblokkeerde gebruikers kan met de optie ‘alle geblokkeerde gebruikers bekijken’.

Meer instellingen

Wanneer je op de knop Meer instellingen weergeven klikt, kom je op een Facebookpagina waar nog eens alle instellingen onder elkaar weergeven staan. De extra instellingen die je daar kan vinden zijn:

Wie kan mijn inhoud zien?

Het publiek beperken voor berichten die je hebt gedeeld met vrienden van vrienden of openbaar
Wanneer je op ‘Oude berichten beperken’ klikt, zal alle inhoud op je tijdlijn met de instelling ‘Vrienden van vrienden’ of ‘Openbaar’ omgezet worden in de instelling ‘Vrienden’. Dit wil dus zeggen dat Facebook al je oude berichten zelf wijzigt. Dit is een handige mogelijkheid om je privacy te waarborgen. Let op: getagde personen en hun vrienden kunnen deze inhoud ook zien. Dit wil zeggen dat als jij een foto op je tijdlijn hebt staan, waarin een vriend getagd is, dat de vrienden van deze vriend ook deze foto kunnen bekijken.

Wie kan me opzoeken?

Wie kan je zoeken met behulp van het e-mailadres dat je hebt opgegeven?
Dit is de instelling die aangeeft wie jouw e-mailadres kan zien. Voor de meeste privacy zet je deze instelling op ‘Vrienden’. Je kunt echter ook voor ‘Vrienden van vrienden’ of ‘iedereen’ kiezen.

Wie kan je opzoeken met behulp van het telefoonnummer dat je hebt opgegeven?
Dit is de instelling die aangeeft wie jouw telefoonnummer kan zien. Voor de meeste privacy zet je deze instelling op ‘Vrienden’. Je kunt echter ook voor ‘Vrienden van vrienden’ of ‘iedereen’ kiezen. Als je echt voor privacy wilt gaan, kan je natuurlijk geen telefoonnummer bij Facebook invoeren.

Wil je dat in de resultaten van andere zoekmachines een link naar je tijdlijn wordt weergeven?
Als je een bekend persoon bent en gevonden wilt worden, moet je deze instelling op ‘Ja’ zetten. Zoekmachines, zoals Google, kunnen dan gemakkelijker een link naar je tijdlijn in hun zoekresultaten opnemen. Wil jij dus gemakkelijk gevonden worden en veel vrienden op je Facebook krijgen, dan is ‘Ja’ de keuze voor jou. Wil je dit echter niet, moet je deze instelling op ‘Nee’ zetten. Zo zal jouw Facebook profiel minder snel in de zoekresultaten verschijnen. Het kan wel even duren voordat dit het geval is, maar meestal staat deze instelling al op ‘Nee’.

Privacy instellingen van apps

Via instellingen kan je op het tabblad Apps komen. Hier kan je instellen wat een app mag doen. Zo kan je dus uitzetten dat een app berichten op jouw tijdlijn plaatst. Bij Apps die anderen gebruiken kan je kiezen wat een app die een vriend van jou gebruikt, mag laten zien over jou. Voorbeelden hiervan zijn statusupdates, foto’s, geboorteplaats enzovoort. Wil je dat niets door andere apps gebruikt wordt, zorg dan dat alle vinkjes uit staan.

Je Facebook wachtwoord

Om te kans te verkleinen dat je Facebook account ooit gehackt wordt, moet je een sterk wachtwoord hebben. Kies nooit iets simpels als je wachtwoord, zoals je geboortedatum of de naam van je hond. Verwerk altijd een hoofdletter (A-Z), een kleine letter (a-z) en een cijfer (0-9) in je wachtwoord. Een nog sterker wachtwoord bevat ook een teken, zoals !,@,#, enzovoort.

Ten slotte: denk na!

Natuurlijk kan je een heleboel privacy instellingen aanpassen op Facebook, maar het belangrijkste is dat je nadenkt voor dat je iets post of liked! Weet je zeker dat die foto geschikt is voor al je vrienden op Facebook? Wil je toch lekker blijven posten? Dan is het slim op speciale lijsten met personen aan te maken, om zo per bericht te kiezen wie het mag zien. Wil je nog meer weten, dan kan je het Facebook privacy beleid lezen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tmaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bestaansrecht door Facebook, de invloed van social mediamijn kijk opBestaansrecht door Facebook, de invloed van social mediaBesta je wel als je geen account hebt bij Facebook? Inmiddels is het medium dermate ingeburgerd, dat de halve wereldbevo…
Gebruik Facebook voor meer traffic naar je siteGebruik Facebook voor meer traffic naar je siteEr zijn vele manieren om je website meer traffic te geven. We houden het hier beperkt tot het medium Facebook, dat te bo…
Je Facebook account verwijderen – Tips en trucsJe Facebook account verwijderen – Tips en trucsMisschien heb je je wel eens afgevraagd waarom het zo moeilijk is om je Facebook account te verwijderen. Mensen kunnen o…

Reageer op het artikel "Facebook privacy: instellingen aanpassen"

Reactie

Jose Mc Gowan, 17-12-2014 17:40 #1
Op mijn FB pagina heeft de koppeling 'Privacysnelkoppelingen' zich zelf geactiveerd. Ik krijg het niet gestopt. Is deze koppeling nu bezig met scannen of is er een fout opgetreden?
Zoja, hoe stop ik de koppeling zodat ik weer gewoon op mijn FB pagina kan? Reactie infoteur, 20-12-2014
Beste Jose Mc Gowan, wat bedoel je precies met het activeren van de Privacysnelkoppelingen? Je Privacysnelkoppelingen kan je vinden via een icoontje (een slotje met 3 streepjes) rechts bovenin op je Facebookpagina. Deze instellingen zijn altijd actief, alleen kan je ze zelf veranderen om meer of minder privacy te krijgen. (Bijvoorbeeld door in te stellen wie je berichten mag zien). Bedoel je soms het koppelen van Facebook met een app of andere website?

Infoteur: Tmaar
Laatste update: 11-09-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Special: Facebook privacy
Reacties: 1
Schrijf mee!