InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Facebook privacy: lijsten met vrienden maken

Facebook privacy: lijsten met vrienden maken

Facebook privacy: lijsten met vrienden maken Wil jij graag die foto op Facebook zetten, maar hoeft je baas die niet te zien? Of je moeder? Facebook heeft hier een handige instelling voor: het maken van vriendenlijsten. Met vriendenlijsten kan je er voor zorgen dat bepaalde berichten alleen voor de personen uit een lijst, of juist niet voor de personen in die lijst, te zien zijn. Zo kan je bijvoorbeeld onderscheid maken tussen ‘vrienden’ en ‘kennissen’.

Bestaande lijsten

Facebook maakt automatisch al lijsten voor je aan, namelijk ‘Goede vrienden’, ‘Familie’ en vaak ook ‘omgeving van …’. Deze lijsten zijn soms leeg en worden soms door Facebook (deels) ingevuld. Als jij aangeeft dat iemand familie van je is, zal hij of zij in de lijst Familie komen. Wanneer je op het nieuwsoverzicht bent van Facebook (dus met alle berichten van je vrienden in het midden en links je groepen/apps etc.) zie je links in de balk het kopje ‘Vrienden’. Hier zie je al bestaande lijsten.

Een nieuwe lijst maken

Wil je een nieuwe lijst met mensen maken, dan moet je op het nieuwsoverzicht je muis stilhouden op het kopje ‘Vrienden’. Er zal de link ‘Meer’ naast komen te staan, hier moet je op klikken. Hier zie je het overzicht van al je vriendenlijsten. Een nieuwe lijst maken gaat met de knop rechts: ‘+ Lijst maken’.

+ Lijst maken

Wanneer je op de knop hebt geklikt, verschijnt een pop-up. Bij ‘Lijstnaam’ vul je een makkelijke naam in waaraan jij je lijst kan herkennen. Bij ‘Leden’ typ je de namen van de vrienden in die je in de lijst wilt hebben. Het geeft niets als je iemand vergeet, dit kan je later aanpassen.

Bestaande lijsten aanpassen

Als je een bestaande lijst wilt aanpassen, klik je op de naam van de lijst, bijvoorbeeld ‘Goede vrienden’. Je krijgt nu een speciaal nieuwsoverzicht, waar alleen berichten van of activiteiten (likes bijvoorbeeld) van je goede vrienden staan. Rechts staan twee koppen, ‘Meldingen’ en ‘Lijst beheren’. Bij ‘Meldingen kan je kiezen of je een melding krijgt (op Facebook/e-mail, alleen op Facebook of helemaal niet) als een goede vriend iets op Facebook doet. Met de knop ‘lijst beheren’ kan je vrienden toevoegen of verwijderen uit de lijst (klik hiervoor op ‘lijst bewerken’) of kiezen welke activiteiten in de lijst weergeven moeten worden (klik hiervoor op ‘Typen updates kiezen’). Om iemand uit de lijst te verwijderen, moet je op het kruisje klikken wat verschijnt als je op de vriend zijn foto je muis stil houdt.

Een lijst favoriet maken

Bij het lijstenoverzicht staat achter elke lijst een tekentje waarbij je kan kiezen om de lijst favoriet te maken. Kies je voor deze link, dan zal er een snelkoppeling naar de lijst komen te staan bovenin de linkerbalk (vaak onder ‘vrienden zoeken’, tenzij je al andere favorieten hebt toegevoegd).

Zo kan je een status alleen zichtbaar voor mensen in een bepaalde lijst maken!Zo kan je een status alleen zichtbaar voor mensen in een bepaalde lijst maken!

Een lijst archiveren

De tweede optie die je bij een lijst kan uitvoeren is het archiveren van een lijst. De lijst is dan alleen beschikbaar via de pagina met Lijsten. Je kunt geen berichten meer delen met deze lijst. Wel blijven de oude berichten, die je ooit voor de mensen in deze lijst hebt gepost, beschikbaar voor deze mensen. Je kunt een lijst later weer herstellen, als je toch de lijst weer wilt gebruiken.

Een status delen met een bepaalde lijst

Om een status te delen met de mensen uit een bepaalde lijst, typ je eerst gewoon het bericht. Voor dat je het plaatst, klik je op de knop naast ‘Plaatsen’. Meestal staat hier ‘Vrienden’. Een pop-up verschijnt: Wie mag dit zien? Als je op ‘Meer opties’ klikt, kan je de goede lijst met vrienden onderin selecteren.  

Lees verder

© 2014 - 2019 Tmaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Met wie wil ik mijn berichten of Facebook foto delen?Met wie wil ik mijn berichten of Facebook foto delen?Via Facebook worden dagelijks door jou met al je vrienden en kennissen berichten de wereld ingestuurd, zodat bekenden al…
De geschiedenis van FacebookDe geschiedenis van FacebookIedereen kent het tegenwoordig wel, Facebook! Dé sociaalnetwerksite van het moment. Volg je vrienden, upload foto's en h…
De voordelen en nadelen van FacebookDe voordelen en nadelen van FacebookWie heeft er tegenwoordig niet van Facebook gehoord? Voor veel dingen heb je Facebook 'nodig' en al je vrienden vragen o…

Reageer op het artikel "Facebook privacy: lijsten met vrienden maken"

Infoteur: Tmaar
Gepubliceerd: 16-06-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Special: Facebook privacy
Schrijf mee!