InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Facebook evenement maken

Facebook evenement maken

Facebook evenement maken Binnenkort een feestje en wil je hiervoor je Facebook vrienden uitnodigen? Maak dan heel gemakkelijk een evenement aan op Facebook! Deze handleiding vertelt hoe je dat doet en hoe je er voor zorgt dat je geen Project-X feest (een uit de hand gelopen feest, vanwege foutieve privacy instellingen) krijgt!

Stappenlijst voor het aanmaken van een Facebook evenement

  • Log in op Facebook.
  • Klik links op het derde kopje: ‘Evenementen’. Hier zie je een lijst met aankomende evenementen. Je ziet verjaardagen van je Facebookvrienden en allerlei voorgestelde evenementen.
  • Rechts bovenin staat ‘+ Evenement maken’, klik hier op.

Een pop-up schermpje komt naar voren. Eigenlijk wijst dit voor zichzelf.
  • Vul bij ‘Naam’ de naam in van je feest, bijvoorbeeld: ‘Verjaardagsfeest Femke’ of ‘Joris is geslaagd!’.
  • Bij ‘Details’ beschrijf je wat de bedoeling is, bijvoorbeeld: ‘Om te vieren dat …, geven wij een feestje op 10 september!’ of ‘Aanstaande woensdag 14 juli is er een concert ter ere van …‘. Geef informatie over het evenement: waarom is het, waar is het, wanneer is het, hoe laat begint het, wat moeten mensen meenemen, is er ergens meer informatie te vinden (geef dan een extra website of adres), enzovoort.
  • Bij ‘Waar’ kan je een specifieke locatie opgeven.
  • Bij ‘Wanneer’ moet je de precieze datum invullen. Ook kan je hier een tijd toevoegen.
  • Het keuze menu ‘Privacy’ is erg belangrijk. Dit zal in het volgende kopje goed besproken worden.

Privacy instellingen

Voor de privacy instellingen heb je vier mogelijkheden:

Openbaar

Kies je de privacy instellingen op openbaar, dan kan iedereen die Facebook heeft, maar ook iedereen zonder Facebook, de informatie van het evenement lezen. Het is dus mogelijk dat compleet onbekenden weten dat jij een feestje geeft. Als dit veel gedeeld wordt, kunnen er een heleboel gasten komen die niet welkom zijn. Organiseer je echter een feest voor een organisatie waarvoor je zoveel mogelijk mensen wilt, dan is Openbaar wel een goede optie hier.

Openbaar evenement

Wanneer je privacy op openbaar evenement zet, kunnen de vrienden van mensen die naar jouw evenement gaan zien dat ze gaan. Dit wil dus zeggen dat wanneer iemand naar jouw evenement gaat, dan komt dat op zijn of haar Facebook te staan. Zo kunnen dus alleen mensen via-via de informatie van jouw evenement lezen en besluiten of ze daar aan deelnemen. Mensen die helemaal niemand kennen die naar het evenement gaan, weten er dus niets van af.

Gasten en vrienden

Zo maak je de kring van mensen die het evenement weten nog iets kleiner. Als beheerder van het evenement nodig jij bepaalde mensen uit. Als die naar jouw evenement komen, krijgen zij de mogelijkheid om ook mensen uit te nodigen. Zo wordt het evenement dus wel verspreid, maar wordt het minder makkelijk toegankelijk voor mensen die er niets van af hoeven te weten.

Alleen genodigden

Bij deze instelling bepaal jij als beheerder alle gasten. Wanneer mensen aan jouw evenement deelnemen, kunnen zij zelf niemand uitnodigen. Alleen de beheerder bepaalt dus wie een uitnodiging voor het evenement krijgt. Dit is de strengste privacy mogelijkheid. Zo nodig je dus alleen de mensen uit die jij wilt, en dus niet de vrienden daarvan of de rest van de wereld.

Je evenement bekijken of bewerken

Om jouw evenement te bekijken, klik links op ‘Evenementen’. Zoek dan de goede datum en klik op jouw event. Op de pagina van jouw evenement zie je rechts drie getallen staan. ‘Gaat’ zijn de mensen die aan jouw evenement meedoen. ‘Misschien’ zijn mensen die nog niet zeker weten of ze willen en/of kunnen meedoen, maar ze willen wel op de hoogte gehouden worden. Verder geeft ‘uitgenodigd’ aan hoeveel mensen er in totaal zijn uitgenodigd voor jouw evenement.

Rechtsboven in op de pagina kan je een foto voor het evenement toevoegen. Met de knop ‘uitnodigen’ kan je zelf specifieke mensen uitnodigen. Afhankelijk van je privacy instelling, kunnen zij wel of niet mensen uitnodigen. Naast ‘uitnodigen’ staat de knop ‘bewerken’. Met ‘bewerken’ kan je de standaard informatie van het evenement veranderen, zoals de datum of de plaats. Ook kan je hier de privacy instellingen aanpassen (bijvoorbeeld van ‘alleen genodigden’ naar ‘gasten en vrienden’).

Verder is er nog de knop ‘…’. Hiermee kan je met specifieke gasten (of met meerderen) contact opnemen via een chatfunctie. Je kunt je evenement promoten, zodat meer mensen er van af komen te weten. Let op: deze functie kost geld!
De tweede functie is ‘evenement kopiëren’. Wanneer je dit doet creëer je een terugkerend evenement, zoals een maandelijkse borrel of een jaarlijks feest. Ook hiervan kan je weer de privacy instelling kiezen. De knop ‘evenement exporteren’ geeft je de mogelijkheid om je evenement in je kalender op te slaan of om je evenement naar je e-mail te sturen.

Je evenement verwijderen

Heb je iets fout gedaan? Gaat het evenement toch niet door? Je kunt je evenement verwijderen. Dit doe je door op de evenement pagina op de knop ‘bewerken’ te klikken. Er komt een pop-up. Links onderin kan je klikken op ‘evenement annuleren’. Facebook vraagt voor de zekerheid of je je evenement echt wilt annuleren. Als je op ‘ja’ klikt, zal het evenement compleet verwijderd worden.

Tot slot: een evenement hoeft niet iets tastbaars te zijn

Je kunt ook een evenement organiseren waarvoor niemand bij elkaar komt, zoals de 30-days squat challenge of the Zero Plastic week. Voor zulke evenementen nodig je niemand op een fysieke plek uit, maar vraag je bijvoorbeeld om bewust te zijn / worden van iets of om mee te doen aan een challenge. Voor zo’n evenement mag de privacy instelling dus op ‘openbaar’ staan: je wilt bijvoorbeeld een statement maken en je hoopt dat zo veel mogelijk mensen met Facebook aan jouw evenement deelnemen.

Lees verder

© 2014 - 2017 Tmaar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je Facebook account verwijderen – Tips en trucsJe Facebook account verwijderen – Tips en trucsMisschien heb je je wel eens afgevraagd waarom het zo moeilijk is om je Facebook account te verwijderen. Mensen kunnen o…
Facebook: Je privacy beschermen en profiel afschermenFacebook: Je privacy beschermen en profiel afschermenIedereen heeft tegenwoordig Facebook. Dat het ook een aanslag op je privacy betekent, beseffen veel gebruikers niet. Hoe…
Zo blokkeer je Candy Crush Saga op FacebookAl die mensen die Candy Crush Saga op Facebook spelen sturen vaak ook (ongevraagd) uitnodigingen en verzoeken naar ander…
Project X: oproep tot feestjesProject X: oproep tot feestjesProject X is afgeleid van een film, en heeft in Nederland in 2012 veel aandacht gekregen nadat een meisje uit Haren via…

Reageer op het artikel "Facebook evenement maken"

Reacties

Amne, 23-02-2016 16:51 #5
Hoi!
Ik heb een evenement aangemaakt, waarbij ik de datum wil aanpassen. Dit ging heel even fout doordat ik een datum koos die al geweest is en nu kan ik het niet meer veranderen. 'Sommige velden kunnen niet meer worden bewerkt. Je kunt nog wel ontbrekende informatie voor je evenement invullen.'

Kan ik hier nog wat aan doen?

Amne Reactie infoteur, 18-04-2016
Beste Amne, ik heb het even getest. Tegenwoordig kan je geen evenement meer aanmaken wat (per ongeluk) in het verleden plaats vond. Wel heb ik een evenement aangemaakt, en geprobeerd om het na de evenement datum nog aan te passen. Dit blijkt helaas niet mogelijk, de enige optie is om een nieuw evenement aan te maken. Je kunt de huidige instellingen kopiëren van het evenement om snel een nieuw evenement te maken. Kies hiervoor 'Evenement kopiëren' bij de kopje met de drie puntjes (die vind je naast het kopje 'Bewerken'). Succes!

Robert, 07-12-2015 02:37 #4
Hoi,
Ik heb een evenement aangemaakt en wil daarbij een foto toevoegen. Maar zie rechtsbovenin geen optie omdat te doen. Wat doe ik verkeerd of duurt het even voordat die functie zichtbaar is?
Robert Reactie infoteur, 20-12-2015
Beste Robert,
Die functie is gelijk beschikbaar. Op de evenement pagina staat rechts een knop (als je ingelogd bent als de beheerder van het evenement) 'Bewerken'. Als je hier op klikt, is de eerste optie het instellen van een evenement foto! Veel plezier op je evenement!

Daanxw, 18-03-2015 23:21 #3
Hoi,
Ik heb een facebook evenement aangemaakt, met als privacy 'open uitnodiging'. Nu wil ik het het evenement aanpassen naar openbaar, maar dit lukt niet.
Op de pc staat de optie openbaar niet meer tussen de andere mogelijkheden. En op mijn mobiel staat de mogelijkheid openbaar er wel tussen, hier druk ik dan op, hij wijzigt in openbaar, vervolgens druk ik op klaar/opslaan maar dan is de privacy status niet gewijzigd en blijft deze op open uitnodiging staan!
Wat moet ik doen!? Reactie infoteur, 22-03-2015
Hoi Daanxw,
Ik heb als test zelf een Facebook evenement gemaakt, maar hiervan kan ik wel gewoon de privacy instellingen veranderen. Wat je kunt proberen is om het via een andere internetbrowser te doen, of controleren of je huidige internetbrowser updates heeft. Als je iets van een add-blocker hebt, kan je deze ook even uitschakelen en het dan eens proberen. Mocht dat allemaal niet lukken, dan kan je natuurlijk met Facebook contact opnemen of het evenement overnieuw aanmaken. Veel succes!

Hetty Stegenga, 04-03-2015 10:16 #2
Hallo, als je een evenement aanmaakt alleen voor genodigden, en deze mensen geven aan dat zij komen dan zie je op hun facebookpagina, links onderaan, bijv. neemt deel aan evenement van… Mijn vraag is als vrienden van die persoon daarop klikken zien zij dan toch de informatie over dat evenement? Of zien echt alleen de andere genodigden deze informatie? Groetjes en alvast bedankt voor de reactie. Hetty Reactie infoteur, 08-03-2015
Beste Hetty, ik heb het even uitgezocht. Als ik ga naar een 'alleen genodigden' feestje, komt dit op mijn pagina te staan. '. gaat naar Birthday!' bijvoorbeeld. Ik heb een vriend laten kijken en die ziet die informatie niet staan op mijn pagina, maar wel al mijn andere activiteiten er onder (zoals… vindt deze pagina leuk). Als ik de link van de uitnodiging van het feestje deel met iemand die niet uitgenodigd is, krijgen zij "Deze pagina kan nu niet worden weergegeven. Mogelijk is deze tijdelijk niet beschikbaar, is de link verlopen, of heb je geen toestemming om deze pagina te bekijken.". Ik neem dus aan dat, als men al kan zien dat je naar een feestje gaat, ze deze pagina niet te zien krijgen wanneer ze zelf niet uitgenodigd zijn (en dat ze dus de bovenstaande foutmelding krijgen). Dus nee, ze kunnen dan geen informatie over het evenement zien.

Caine Doedee, 27-01-2015 10:55 #1
Ik heb een evenement aangemaakt op Facebook. Alleen kan ik de privacy status niet meer veranderen van openbaar naar alleen genodigden… Bij het kopje bewerken staat privacy nergens bij. Dit wil ik omdat ik het evenement wil sluiten voor inschrijving maar dat het evenement wel zichtbaar blijft. Maar ik kan nergens de knop privacy vinden. Graag zou ik willen weten hoe ik het dan kan doen.

Met vriendelijk groet,

Caine Doedee Reactie infoteur, 27-01-2015
Beste Caine Doedee, ik heb zelf ook even een evenement aangemaakt. Wanneer ik op 'Bewerken' klik, krijg ik het schermpje 'Evenementgegevens bewerken'. Onder het veld met Organisatoren staat Privacy, met een keuzemenu er achter (Openbaar / Open uitnodiging / Gasten en vrienden / alleen genodigden) waar je op kan klikken. Dit zou er bij jou ook moeten staan. Je kunt dus gewoon klikken op 'Openbaar' en daarna op 'Alleen genodigden'. Tot slot nog even opslaan. Als het er echt niet staat, kan je het eventueel nog met een andere internetbrowser proberen, of Facebook even contacteren. Veel succes!

Infoteur: Tmaar
Laatste update: 21-11-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Special: Facebook privacy
Reacties: 5
Schrijf mee!