InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Bitcoins minen, geld verdienen met Bitcoin

Bitcoins minen, geld verdienen met Bitcoin

Bitcoins winnen met de dag aan populariteit en aan waarde. Veel mensen zijn daarom geïnteresseerd geraakt in het minen van Bitcoins en willen mee verdienen aan deze nieuwe digitale valuta. Het minen van Bitcoins is niet moeilijk maar vereist wel enige technische kennis. In dit artikel word ingegaan op de verschillende aspecten van mining, zoals mining software, wallets, mining hardware en het inwisselen van Bitcoins voor euro's en dollars.

Wat is Bitcoin mining?

Allereerst, wat is Bitcoin? Bitcoin is een vorm van digitale valuta, zogenoemde cryptocurrency. Mede dankzij de huidige financiële crisis zijn mensen op zoek naar alternatieve betaalmethodes die minder gevoelig zijn voor interventies van bijvoorbeeld overheden of financiële instanties. Digitale valuta kunnen hier een uitkomst voor bieden. Deze digitale valuta kan men zelf generen door middel van mining.

Bitcoin mining

Bitcoin mining is het genereren van Bitcoins via een computer. Sinds de grote hype rondom de Bitcoin zijn veel mensen geïnteresseerd geraakt in mining. Maar hoe gaat dat nou eigenlijk in zijn werk? Bitcoins minen is niet moeilijk, maar vereist wel enige kennis van zaken. Zo heeft men speciale software en hardware nodig om zelf Bitcoins te kunnen minen.

Bitcoin mining software

Om bitcoins te kunnen minen zal eerst een mining programma geïnstalleerd moeten worden. Vele hobbyisten en andere geïnteresseerden hebben zelf een programma geschreven en deze programma's zijn in de loop der tijd verbetert en professioneler geworden. Het is van belang om altijd met het meest recente programma te minen, omdat de moeilijkheidsgraad hoger blijft worden. Voorbeelden van Bitcoinminers zijn Bitminter en 50Miner.

Verder dien je ook een wallet aan te maken. Dit is een soort portemonnee waarin je de Bitcoins als het ware "opslaat" om ze later weer te gebruiken of te verkopen. Het is van groot belang dat deze wallet goed beveiligd is. Dit kan op verschillende manieren, maar ik raad aan om een betrouwbare wallet te nemen. Een wallet kan offline (op de PC zelf) of online staan.

Online wallets
Gebruik nooit Easycoin, dit zijn oplichters en hebben voor grote bedragen aan Bitcoins gestolen! De enige aanbieder die er echt bovenuit sprint is Coinbase.

Offline wallets
  • Bitcoin Wallet
  • Armory

Bitcoin mining hardware

In theorie kan men de computer zelf al gebruiken als "hardware" om op te minen. Dit is echter praktisch onmogelijk geworden door de huidige hoge moeilijkheidsgraad van de berekeningen die de computer uit moet voeren.

Minen met een videokaart

Tegenwoordig gebruiken bijna alle miners zeer krachtige grafische kaarten omdat deze parallel berekeningen kunnen uitvoeren. Ik ga in dit artikel geen merken, namen of suggesties voor videokaarten geven omdat de ontwikkelingen van nieuwe videokaarten ontzettend snel gaat. Gebruik altijd een zo krachtig mogelijke videokaart in combinatie met een krachtige processor.

Minen met een ASIC

ASIC is de toekomst van mining, al zijn er nog steeds videokaarten die concurrerend zijn met deze nieuwe methode van mining. Een ASIC heeft maar 1 taak, dat is het speciale SHA-256 algoritme kraken. Een videokaart is doorgaans alleen ontwikkeld om op te gamen. Deze ASIC's zijn speciaal ontwikkeld om te minen en daarom super zuinig en efficiënt. Nadeel is echter dat de ASIC modules een grote investering zijn die veel miners nog niet aandurven.

Bitcoins verkopen voor euro's

Bitcoins zijn tegenwoordig makkelijk te verkopen via internet. De waarde van de munt is echter vrij flexibel omdat er geen interventie is van overheden of beursinstanties.

Bitcoins verkopen via een exchange

Er zijn tal van marktplaatsen, ook wel exchanges genoemd, waar de Bitcoin om te wisselen is voor euro's en dollars. Let wel op, want een exchange is doorgaans niets anders dan een handelsplaats tussen personen. Dit is vaak een tijdrovend proces en er is enige technische inzicht vereist om een transactie goed te laten verlopen. Verkopen via een exchange heeft wel het grote voordeel dat men geen kosten hoeft te betalen voor de transactie.

Bitcoins verkopen via een wisselkantoor

Je kunt ook gebruik maken van een wisselkantoor. Dit zijn speciale bedrijven die zich bezighouden met de in- en verkoop van Bitcoins. Bitonic is een Nederlands bedrijf wat zich hier mee bezighoudt. Dit is een aanrader voor alle Nederlandse gebruikers. Voorbeelden van een aantal wisselkantoren:

  • Bitonic
  • MT Gox
  • Bitstamp
Gerelateerde artikelen
Bitcoins minen: wat heeft u nodig?Bitcoins minen: wat heeft u nodig?De bitcoin is een nieuwe virtuele munteenheid die snel in waarde is gestegen. De munt wordt niet gemaakt door overheden…
Cloud mining: Makkelijk Bitcoins minen?2013 was hét jaar van de Bitcoin. Veel mensen zijn rijker geworden door Bitcoin mining, ofwel het zelf 'maken' van Bitco…
Bitcoin: Een rage?Bitcoin: Een rage?Eind november 2013 passeerde de waarde van de digitale valuta bitcoin de 1000 dollar grens. De bitcoin komt echter ook r…
Terracoin (TRC) - Kopen en minenTerracoin (TRC) - Kopen en minenTerracoin (TRC) is een digitale cryptocurrency die lijkt op Bitcoin en is voor Nederlanders gemakkelijk te kopen. Terrac…
Altcoins: Bitcoins minen via een 'omweg'In 2013 was het minen van Bitcoins een hype. Mensen verdienden makkelijk geld door een computer naar virtuele munten te…
Bronnen en referenties
  • www.bitonic.nl
  • www.bitcoinmining.nl

Reageer op het artikel "Bitcoins minen, geld verdienen met Bitcoin"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 30-01-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!