InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Handleiding voor de nieuwe versie van Prezi (2013)

Handleiding voor de nieuwe versie van Prezi (2013)

Handleiding voor de nieuwe versie van Prezi (2013) Prezi is een online programma om presentaties te maken. Het is vervangend voor het programma van Microsoft: PowerPoint. Met Prezi is veel meer mogelijk. Dit is een voordeel, maar als u nog nooit met dit programma gewerkt hebt kan dit erg lastig zijn. In oktober 2012 heeft Prezi een nieuwe versie gekregen. In dit artikel wordt u uitgelegd hoe u met deze versie van Prezi een mooie presentatie maakt.

Starten met Prezi

Bent u het maken van saaie PowerPoint presentaties zat en toe aan iets anders? Dan biedt Prezi deze mogelijkheid voor u. Prezi is een online programma waardoor u uw presentatie altijd bij de hand heeft als u een internetverbinding heeft. Ook kunt u de Prezi opslaan zodat u hem mee kunt nemen op een USB stick. Om te starten met Prezi moet u naar de website van Prezi gaan: Prezi.com. Op deze website maakt u een account aan. Nu u dit heeft gedaan kunt u starten met het maken van een Prezi.

De basis van Prezi

Als u inlogt met uw account komt een groot plusteken in beeld met daarbij de tekst 'New Prezi'. Klik hierop om te starten met het maken van uw eerste Prezi presentatie. Geef allereerst de Prezi een titel en eventueel een beschrijving. Nu kunt u kiezen voor een layout. We kiezen ervoor om helemaal leeg te beginnen door de afbeelding 'blank' aan te klikken en op 'choose' te klikken. De Prezi is nu nog erg saai. Allereerst gaan we een kleurenpallet bepalen.

Kleur toevoegen aan uw Prezi

Klik bovenin uw beeldscherm op de knop 'template' dit is de knop waar drie rondjes als driehoekje bij elkaar staan weergegeven in de kleuren groen, blauw en rood. Vervolgens kiezen we voor customize current theme. Standaard staat het scherm op 'Wizard'. U kunt hier een kleur van uw achtergrond bepalen, een foto als 3D afbeelding invoegen en een logo invoegen. Om meer kleur aan uw Prezi toe te kunnen voegen klikt u op 'Advanced'. Hier kunt u verschillende lettertypen, kleuren van teksten en kleuren van standaard vormen instellen. Ook kunt u hier eventueel uw achtergrondkleur nog wijzigen of specifieker maken. Als u al uw instellingen juist heeft staan klikt u op de knop 'Done'.

Afbeeldingen, media en shapes invoegen

U kunt op twee manieren afbeeldingen invoegen. U kunt namelijk afbeeldingen laden vanaf uw computer maar u kunt ook afbeeldingen zoeken met de zoekmachine Google. Door de laatste manier toe te passen hoeft u niet eerst de afbeelding op te slaan maar kunt u deze gelijk uploaden in uw Prezi. Films (media) invoegen gaat op dezelfde manier als de afbeeldingen. Ook kunt u diverse shapes invoegen zoals symbolen en pijlen door hierop te klikken en te klikken op de plaats in de Prezi waar u deze shapes wilt plaatsen.

Frames invoegen

Frames kunt u zo groot of klein maken als u zelf wilt. U kunt voor vierkante en ronde frames kiezen. Ook kunt u layouts kiezen die een schema of proces aan kunnen geven. In de meeste gevallen kiest men ervoor om tekst toe te voegen in de frames.

Tekst toevoegen

Tekst toevoegen aan de Prezi is simpel. U klikt op de plaats waar u uw tekst wilt hebben. Vervolgen kunt u uit drie stijlen tekst kiezen en typen wat u wilt. U kunt het tekstvak draaien en groter of kleiner maken door nogmaals op het tekstvak te klikken en op de plus of minknop te drukken. Draaien doet u door met uw muis op een van de punten van het tekstvak te gaan staan. Er verschijnt dan een bolletje waarmee u de tekst kunt draaien. Ook kunt u de tekstvakken gemakkelijk verslepen naar een andere positie.

Pad invoegen

U wilt dat de Prezi zich op een bepaalde manier afspeelt. Dit doet u door een pad toe te voegen. Klik aan de linkerzijde van het scherm op 'Edit path'. Als begin wordt vaak een foto genomen van de gehele prezi door te klikken op 'Add current view' hier staat een symbool van een camera bij. Zorg wel dat de Prezi dan goed in beeld staat zodat alles erop staat. Vervolgens klikt u op de punten die u in uw Prezi wilt laten zien. Er verschijnen cijfers in chronologische volgorde van de presentatie. Door te schuiven met de cijfers of op de plustekens te drukken kunt u het pad veranderen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Prezi.com

Reageer op het artikel "Handleiding voor de nieuwe versie van Prezi (2013)"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 30-01-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!