InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Je eigen Joomla site: inloggen en het begin

Je eigen Joomla site: inloggen en het begin

Als het gelukt is om Joomla succesvol te installeren kan het pas echt beginnen: het maken van je eigen website! In deze tutorial gaan we uitleggen hoe de backend werkt en hoe je een basis layout aan je website geeft.

Inloggen en startscherm

Om in de backend te komen typ je in je webbrowser de URL van je website in met daarachter/administrator zoals b.v. www.mijnwebsite.nl/administrator. Je komt in een inlogscherm waar je de eerder bewaarde gebruikersnaam en wachtwoord in moet vullen. Bijvoorbeeld: gebruikersnaam: Admin, wachtwoord: admin123. Na inloggen kom je in het startscherm van de Joomla administratie omgeving, of te wel de backend.

De controlpanel

Na het inloggen kom je op het startscherm van je backend waar de meestgebruikte knoppen staan voor het beheer van je site:
  • Toevoegen nieuw artikel: een volledig nieuwe tekst/pagina maken
  • Artikelbeheer: overzicht van alle teksten met beheerfuncties
  • Categoriebeheer: overzicht van alle categorieën waarin de teksten zijn ondergebracht
  • Mediabeheer: beheerpagina van alle media zoals beeld, pdf’s etc.
  • Menubeheer: beheerpagina van de menu structuur
  • Gebruikersbeheer: lijst van gebruikers en beheerfuncties
  • Modulebeheer: alle dynamische functies en overige modules binnen de website
  • Extensiebeheer: voor het toevoegen van nieuwe functies
  • Taalbeheer: instellingen voor standaard taal
  • Algemene instellingen: aansturingsinstellingen van de website
  • Templatebeheer: beheerpagina voor de website layout
  • Wijzig profiel: pagina voor het wijzigen van de eigen gegevens

Vanuit hier ga je straks je hele website vullen, onderhouden en beheren. Maar natuurlijk willen we eerst zien hoe onze website eruit ziet, toch? Bij de volgende stap zullen we verder ingaan op de functies van de backend. Nu gaan we een begin met de site maken!

De echte website

Rechtsboven in de backend zie je een linkje Bekijk website staan. Klik hier op en in een tweede scherm in je browser opent zich nu de voorkant van je website. Dat wil zeggen: de website zoals je bezoekers het straks gaan zien. Op dit moment zul je wat Joomla informatie zien staan en verder niets want je site is nog leeg.

Wat we nu eerst gaan doen is de layout aanpassen van de website. De layout wordt ook wel een template genoemd. Er zijn duizenden templates beschikbaar voor Joomla en standaard worden er een paar bij de installatie meegeleverd. Voor het gemak laten we de website nu even op de standaard template staan maar natuurlijk wil je een eigen logo of naam op je site dus dat doen we eerst.

Ga terug naar het andere scherm: de backend en klik in het startscherm op de knop Templatebeheer. In de lijst zie je achter Beez2-Default een geel sterretje staan, dit betekent dat dit de actieve template is. Klik nu op de naam van de template. Aan de rechterkant staan een paar opties voor het wijzigen van het logo onder Geavanceerde Opties:
  • Kleine wrapper: niet wijzigen
  • Grote wrapper: niet wijzigen
  • Logo: klik op Selecteren om een ander logo te kiezen. In het pop up scherm dat je dan te zien krijgt kun je onderin je eigen logo uploaden vanaf je computer. Klik op Wissen om geen plaatje als logo te gebruiken.
  • Websitetitel: typ hier de naam van je site, bedrijf of je eigen naam. Zoals bijvoorbeeld Jan Jansen.
  • Websitebeschrijving: hier kun je extra tekst kwijt of een slogan, bijvoorbeeld: voor al uw klussen in huis! Je kunt dit ook leeg laten.
  • Positie van de navigatie: niet wijzigen, hier komen we later op terug.
  • Templatekleur: de template heeft twee verschillende kleuren, selecteer één van beide.

Klik nu op Opslaan en ga naar het andere scherm van de voorkant van je website. Klik op F5 om de pagina te vernieuwen en bekijk het resultaat van je aanpassingen. Als je niet tevreden bent, kun je het net zo lang aanpassen totdat je tevreden bent. In een volgende tutorial behandelen we hoe je je website kunt gaan vullen met je eigen tekst en afbeeldingen.
© 2012 - 2017 W-bizz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maakt u een Joomla site?Joomla is een bekend open source en dus gratis content management systeem om websites mee te maken. Maar hoe maakt u een…
Je eigen Joomla site: de installatieBij de voorbereiding hebben we alles klaar gemaakt voor de Joomla installatie. Nu is het zover dat we Joomla gaan instal…
Je fotoportfolio presenteren op je eigen websiteHeb jij een mooie fotocollectie en wil je die graag aan anderen laten zien? Dat kan nu eenvoudig op je eigen website via…
Hoe maak ik een gratis website?Altijd al een eigen website gewild? Er zijn tientallen manieren om een gratis website te maken. Een gratis website haar…
Je eigen Joomla site: de eerste tekstIn dit artikel gaan we de eerste tekst op je website plaatsen en uitleggen wat de basisknoppen in de controlpanel doen.…

Reageer op het artikel "Je eigen Joomla site: inloggen en het begin"

Infoteur: W-bizz
Gepubliceerd: 03-10-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!