InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > De 4 p's van marketing en Maslow

De 4 p's van marketing en Maslow

In marketing zijn product, prijs, plaats (distributie) en promotie de traditionele marketingelementen. Dit geld ook voor internet.

Begrijpen waarom mensen kopen

Voor je de 4 p's toepast is het misschien belangrijk om te weten waarom mensen eigenlijk kopen. Als je een beschrijving van je doelmarkt hebt, kan je dat ontdekken met de piramide van Maslow. Dit is een theorie ontwikkelt door de humanistische psycholoog Abraham Maslow. Volgens Maslow moet iedereen in bepaalde behoeften voorzien voordat ze hun maximaal potentieel kunnen bereiken. Dus mensen willen in die behoeften voorzien door bepaalde producten of diensten te kopen.

De behoeften zijn de volgende:
  • Lichamelijke behoefte. Voedsel, seks, slaap, water, onderdak en gezondheid.
  • Behoefte aan sociaal contact. Hunkering om ergens bij te horen en hunkering naar liefde.
  • Behoefte aan waardering en erkenning. Zelfrespect en respect van anderen.
  • Behoefte aan veiligheid en zekerheid. Bv. zoeken naar informatienummers, gps-systemen, noodpakketten, brandblussers...
  • Zelfontplooiing. Artistiek, muzikaal, educatief, religieus...

Nu moet je uitzoeken in welke behoeften je product voorziet en zo de juiste mensen aantrekken.

Product

Dit betreft de diensten of goederen die je verkoopt, ongeacht of dit online of offline is. Je kan je concurrenten onder de loep nemen om te kijken welke diensten, voordelen en opties zij aanbieden (zoek je product op met een zoekmachine). Het product bevat ook elementen als garantie, assortiment, maten en klantenservice. Bij je webwinkel kijk je naar je gehele productmix en merchandising, niet slechts naar afzonderlijke producten. Stel jezelf de volgende vragen:
  • Heb je voldoende producten in je winkel om succesvol te kunnen concurreren?
  • Bied je een product aan waar vraag naar is? Iets dat mensen willen?
  • Update je regelmatig je catalogus door producten die niet meer op voorraad zijn te verwijderen en nieuwe artikelen aan te prijzen?

Prijs

Er ligt een aanzienlijke prijsdruk op kleine bedrijven door de groeiende aanwezigheid van online discounters. Ook door prijsvergelijkingssites gaan de prijzen omlaag. Gebruik deze sites om je prijzen te vergelijken met die van je online concurrenten.
Zit je hoger, lager of kan je goed met ze concurreren? En wat met de verzendkosten?

Het is zeer moeilijk om te concurreren op een markt voor massaproductie zoals cd's of dvd's. Maar je kan wel concurreren met de prijs van op maat gemaakte producten en diensten, of door unieke voordelen aan je klanten te bieden. Wanneer je hogere prijzen moet rekenen dan je online concurrenten pas je je value proposition aan, zodat mensen er meer voordeel in zien. Dat kan een niet-goed-geld-terugbeleid zijn, 5 euro korting op de volgende aankoop, uitstekende service of exclusiviteit zijn. Je hoeft niet met offline prijzen te concurreren omdat mensen de tijdwinst en het gemak van internetwinkelen waarderen.

Plaats

Plaats heeft te maken met je distributie. Hoe en waar zijn je diensten en producten beschikbaar? Op zich heb je al het voordeel van het internet, dat 24 uur per dag beschikbaar is voor ondersteuning, verkoop en onderzoek. Je kan echter wel te maken krijgen met uitdagingen op het gebied van distributie, vooral als je vastzit aan een bepaald afzetgebied of als je als verdeler of fabrikant van plan bent om rechtstreeks online aan consumenten te verkopen.

Promotie

Dit is eigenlijk je internetmarketingplan. Elke methode van communicatie met (potentiële) klanten valt onder promotie. De marketing van je website vraagt net zoveel werk als de marketing van je producten en je bedrijf. Het is zeer belangrijk om online en offline reclame zorgvuldig te laten aansluiten en integreren.

Succes

Als je zorgt dat deze 4 p's perfect op elkaar passen en aansluiten is dit een garantie voor succes. Het is aan jou om te bepalen welke p welke aandacht en hoeveelheid werk vereist.
© 2012 - 2017 Billdales, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Zoekmachine marketing, hoe en waarom?Zoekmachine marketing, hoe en waarom?Zoekmachine marketing, het klinkt hip. Wat is het, en nog belangrijker: hoe werkt dat precies? Dit artikel laat u een kl…
Marketing, vroeger en nuMarketing, vroeger en nuMarketing heeft vele definities. In dit artikel kunt u lezen wat de huidige definitie is van marketing, maar ook wat in…
Elementen van de marketingmix, de 6 PísElementen van de marketingmix, de 6 PísAls aanvulling op de 4 Pís die vanuit de vorige eeuw werden gebruikt in de marketingmix, voegen we 2 nieuwe elementen to…
Thuis makkelijk geld verdienenWe willen allemaal een centje bijverdienen vanuit de luie stoel. Gelukkig zijn er enkele manier om makkelijk geld te ver…
Bronnen en referenties
  • De kleine je website promoten voor dummies

Reageer op het artikel "De 4 p's van marketing en Maslow"

Infoteur: Billdales
Gepubliceerd: 13-09-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!