InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Bescherm je privacy op internet

Bescherm je privacy op internet

Bescherm je privacy op internet Je privacy op internet is steeds meer in het geding. Welke gevaren zijn er, en hoe kun jij je hier tegen beschermen?

Gevaren

Internet is een fantastische uitvinding waarmee je steeds meer kunt. Met Wikipedia zoek je alle informatie op die je nodig hebt, met Facebook blijf je in contact met je vrienden en kennissen en via Google kun je bijna alles wel vinden. Toch kleven er steeds meer gevaren aan het gebruik van internet, waar lang niet iedereen zich tegen beschermt. De Europese Unie heeft recent meer maatregelen getroffen om internetgebruikers hun privacy te beschermen, maar toch doe je er zeer verstandig aan je zelf ook te wapenen tegen de gevaren.

Cookies

Tegenwoordig wordt je privacy het meest aangetast door zogenaamde cookies. Cookies zijn kleine tekstbestandjes die opgeslagen worden op je computer als jij een website bezoekt. Elke cookie slaat een stukje informatie op. Dit kan ook heel handig zijn. Bijvoorbeeld als jij inlogt op een website dan wordt door de cookie onthouden dat je hebt ingelogd, zodat je bij een volgend bezoek dat nog steeds bent. Dit wordt wel een functionele cookie genoemd. Dit soort cookies zijn prima en hoef je je geen zorgen te maken. Toch zijn er ook cookies die je liever niet hebt, dit worden ook wel tracking cookies genoemd. Deze cookies worden veelal geplaatst door advertentiediensten die jouw acties willen volgen op het internet. Zo zien ze dan bijvoorbeeld dat je eerst op Wikipedia zoekt naar het land Frankrijk, vervolgens dat je bij een reisbureau kijkt voor vakanties en ten slotte dat je kijkt naar reisverzekeringen. Op basis van deze informatie weten ze dat je op vakantie gaat naar Frankrijk of dat van plan bent, en daardoor schotelen ze je bijvoorbeeld advertenties voor van Franse campings of hotelacties. Door velen wordt dit als een inbreuk op je privacy ervaren aangezien ze niet willen dat grote advertentiediensten precies weten wat jij allemaal bekijkt op het internet. Gelukkig zijn er veel manieren om je hier tegen te wapenen.

Ghostery

Een goed middel tegen de hiervoor beschreven tracking cookies is het programma Ghostery. Ghostery is een klein programmatje dat aan je browser wordt toegevoegd, dit heet ook wel een plug-in. Ghostery biedt je inzicht in de verborgen gevolgen van het bezoeken van bepaalde websites. Zo worden onder andere aangegeven welke tracking cookies een website wilde plaatsen. Maar het beste van dit alles is dat ze naast het herkennen en benoemen van de privacyschadende cookies ook deze blokkeren. Hierdoor kun je niet gevolgd worden op het internet. Naast het herkennen en blokkeren van de cookies kun je er ook voor kiezen om bepaalde individuele cookies wel toe te staan omdat je bijvoorbeeld die advertentiedienst wel handig vindt.

Jouw online keuzes

Door inspanning van de Europese Unie kun je zelf ook aan de advertentiediensten doorgeven dat je niet gevolgd wilt worden op het internet. Dit kan op de site Jouw online keuzes. Naast verdere informatie kun je hier ook aangeven dat je niet gediend bent van het gevolg worden door advertentiebedrijven. Als je reeds Ghostery hebt geïnstalleerd moet je deze kort uitschakelen als je deze site bezoekt, want bij het doorgeven dat je niet gediend bent van tracking cookies wordt ironisch genoeg in een cookie op je computer opgeslagen. Als je je voorkeuren hebt opgeslagen kun je Ghostery weer aan zetten.

Bedenk wat je op het web zet

Wat op het internet verschijnt, dat blijft op het internet. Probeer dit altijd te onthouden bij alles wat je op het internet zet; niks is te verwijderen. Vul dus niet allerlei onschuldig ogende maar onnodige informatie in op Facebook zoals waar je werkt en woont, je echte vrienden weten dat immers toch wel. Hoewel je met het volgen van de voorgaande stappen je online identiteit al goed hebt beschermd, kan er nog van alles over jou te vinden zijn door middel van wat je zelf op het internet zet. Bedenk je daarom iedere keer dus goed of je wel overal je echte naam wilt geven. Als je bijvoorbeeld online een pizza besteld kan dat prima onder een andere naam. Met voorzichtigheid en raadzaamheid bescherm je al een groot deel van je online privacy.

Lees verder

© 2012 - 2018 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ghostery.com

Reageer op het artikel "Bescherm je privacy op internet"

Infoteur: Infokoning
Gepubliceerd: 23-08-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!