InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Wat is een landing page?

Wat is een landing page?

Het woord 'landing page' komt uit de internetmarketing. Landing pages zijn meestal van commerciële aard. Een landing page wordt opgezet in samenwerking met sociale media zoals Facebook. Wanneer een bezoeker wordt overgehaald om naar een site te gaan kan dat meerdere doelen dienen. In dit artikel staan legio tips om een zo effectief mogelijke landing page te maken.

Inhoud:

Reference landing page

Landing page betekent in het Nederlands een aankomstpagina. Via een andere site komt de bezoeker bij de landing page. Er zijn twee soorten landing pages. Een reference landing page is een pagina waarnaar de bezoeker gewezen wordt doordat hij iets heeft gezocht met een zoekmachine zoals Google. De ingetoetste zoekwoorden leiden hem naar een reference landing page. De bezoeker vindt hopelijk de informatie waar hij of zij naar zoekt in het artikel dat op de webpagina staat.

Transactional landing page

Het tweede type van landing page is een transactional landing page. Transactie staat voor handeling. Van de bezoeker wordt op de pagina een handeling verwacht. Hij moet zich inschrijven voor een nieuwsbrief, een aankoop verrichten, een account aanmaken, een enquête invullen of een andere actie verrichten. Meestal gaat het om het invullen van een online webformulier om lid te worden van een nieuwsbrief of om een account aan te maken waaraan een nieuwsbrieflidmaatschap is gekoppeld.

Hoe komen mensen op een landing page terecht?

Er zijn meerdere wegen die naar een landing page leiden.
  1. Google AdSense
  2. Banner advertentie
  3. Facebookpagina of andere populaire sociale netwerksites,
  4. Youtube-filmpje
  5. Email
  6. Informatie op een blog die gelinkt is aan de landing page
  7. Link die via een zoekmachine wordt gevonden

Voor elke link die je plaatst geldt dat je aan linkbuilding doet. Dit heeft als extra voordeel dat het aantal links wordt geteld door zoekmachines. Hoe meer links, des te hoger komt een website in de ranking van zoekmachines.

Geld verdienen met een landing page

Een landing page is een effectief marketinginstrument. Met landing pages kun je geld verdienen. Er is wel een verschil in aanpak voor reference of transactional landing page. Voor beide geldt een andere strategie. Met reference verdien je geld met advertenties. Dat heeft als voordeel dat je zelf geen aankopen hoeft af te handelen. Wanneer het draait dan draait het en hoef je alleen de site regelmatig te optimaliseren en van nieuwe informatie te voorzien. Met transactional verdien je geld met de verkoop van producten of diensten.

Geld verdienen met reference landing page, informatieverspreiding

Ga ervan uit dat je alleen bezoekers op je site hebt die interesse hebben in het onderwerp waarover je informatie geeft. Wanneer de site beoogt informatie te verspreiden, kan het goed zijn dat Google AdSense precies de juiste informatie biedt waar de internetter naar zoekt. Daarnaast kun je referral banners aanbrengen. Let erop dat het het één of het ander is. Google AdSense wil niet graag op een pagina staan waar ook banner-ads staan. Je kunt wel binnen een site combineren maar op één pagina kun je het beste één soort advertentie zetten, of banners, of AdSense. In plaats van AdSense kun je ook een ander advertentienetwerk gebruiken maar AdSense is het best verdienende netwerk. De banners lokken de bezoeker erop te klikken. Je moet de banners zelf verzamelen door sites op te zoeken met verwante onderwerpen van jouw landing page en met een referral programma.

Maak veel subpagina´s

Het kan geen kwaad om mensen na de landing page te verwijzen naar pagina's waar meer informatie te vinden is. Realiseer dat hoe meer informatiepagina's en subpagina's je creëert, hoe meer advertentiemogelijkheden er zijn. De bezoeker leest een pagina vaak niet woord voor woord maar hij scant de pagina af op zoek naar informatie. Daarom is het handig om een artikel te beginnen met een inhoudsopgave bestaande uit interne links naar alinea's zoals bovenaan dit artikel. Zo ziet men direct wat voor informatie er te vinden is. De URL van de subpagina moet relevante woorden in zich hebben, bijvoorbeeld de titel van een artikel. Dan wordt de pagina beter gevonden door zoekmachines en komt de bezoeker soms gelijk op een subpagina uit. Subpagina's met de juiste titels vergroten de kans dat jouw landing page eerder gevonden wordt.

Geld verdienen met transactional Landing page, producten verkopen

Wanneer je producten wilt verkoppen laat je AdSense en banners achterwege. Via advertenties worden de mensen weer van je site weggevoerd en kopen ze iets bij de concurrent. Het is juist de bedoeling om iets te verdienen aan verkoop van je eigen producten of diensten. Maak alleen links naar subpagina's waar producten of diensten worden aangeboden.

Voorwaarden voor een goede landing page

  1. Kies een simpel, overzichtelijk ontwerp,
  2. Maak duidelijke, heldere teksten,
  3. Zet niet teveel links erop, 2 of 3 is genoeg. Laat de bezoeker duidelijke keuze maken,
  4. Plaats enkel links naar je eigen subpagina's,
  5. Zorg dat mensen snel de weg naar jouw producten vinden,
  6. Gebruik meerdere manieren om iets te vertellen: teksten, foto's, graphics, video's en tabellen,
  7. Zorg voor een eenvoudig in te vullen inschrijfformulier voor een nieuwsbrief.

De effectiviteit van een nieuwsbrief

Bij een transactional landing page moet de bezoeker een handeling verrichten zoals het inschrijven op een nieuwsbrief. Wanneer je een nieuwsbrief hebt kun je aan emailmarketing gaan doen. Dat is een zeer effectieve vorm van marketing. Een emailadressenbestand is goud waard. De mensen die hun emailadres opgeven om in de mailing list te komen zijn zonder uitzondering zeer geïnteresseerde afnemers van producten. Bovendien kunnen ze vaker iets kopen. Het is een meer structurele vorm van klantenbinding. Bedenk goed dat wanneer een email binnenkomt in je postvak dit veel persoonlijker is. De drempel om toe te happen is lager. Nieuwsbrieven worden over zeer diverse onderwerpen gemaakt. De inhoud is vaak een combinatie van bruikbare informatie en aanprijzingen voor artikelen, software of diensten die te koop worden aangeboden. Deze combinatie van informatie en reclame is niet zonder reden. Door informatie te verstrekken raakt de potentiële cliënt in een stemming van hey, hier heb ik iets aan. Positiviteit is nodig om de koopdrempel te verlagen of weg te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Biografie: Ellen PageEllen Page is een stoere actrice die op jonge leeftijd begon met acteren. In 2002 na het acteren in de film Marion Bridg…
De eerste landing op de maanDe Apollo 11 raket met aan boord Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins steeg op 16 juli 1969 op van Cape Kenned…
Bettie Page, pin up en cultsterBettie Page is een van de eerste modellen die naakt poseert in Playboy. De moeder aller stoeipoezen wordt gezien als een…
Filmrecensie: Hard candy een hele goede low budget filmDe film Hard Candy is opgenomen met een budget onder de 1 miljoen dollar. Hiermee is de film een low budget film, maar d…
Bronnen en referenties
  • http://www.copyblogger.com/landing-pages/
  • http://designmodo.com/landing-page-examples/

Reageer op het artikel "Wat is een landing page?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Internet Marketing
Schrijf mee!