InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Succesvolle profielfoto; zakelijk, social media of relatie

Succesvolle profielfoto; zakelijk, social media of relatie

Succesvolle profielfoto; zakelijk, social media of relatie De perfecte foto voor elk type profiel bestaat. Het geheim is dat je de foto moet passen bij het doel dat hij dient. Je moet dus eerst wel een beetje onderzoek doen, en antwoord vinden op vragen als: Wie wil je bereiken? Hoe wil je over komen? Voor wie is de foto bedoeld? Is het voor je werk of om je droom partner te vinden? Daarom hier tips en trucks per type profielfoto. Zodat je voor elk medium een perfecte foto voor je profiel kunt (laten) maken.

Het geheim van de goede foto

Met een achtergrond in fotografie kijk je toch anders naar profielfoto's dan de meeste mensen. Compositie, kleur, licht, onderwerp, scherpte en uitsnede. Maar dat is niet voldoende voor een profielfoto. Sterker nog, sommige profielfoto’s spreken echt aan terwijl ze technisch echt slecht zijn. En andersom spreken sommige technisch perfecte foto's helemaal niet aan. Als actief netwerker zie je veel professionele, zakelijke profielfoto's en op sociaalmedia sites zie ook veel ongedwongen, spontane profielfoto's. Als je profielfoto's op relatiesites bekijkt zie je nog grotere verschillen. Hopelijk kan iedereen de volgende waardevolle tips gebruiken;

Zakelijke profielfoto

Als professional wil je jezelf presenteren op bijvoorbeeld linkedin. Of op de website van je bedrijf. Zorg dat je uiterlijk bij je functie past. Als manager zal je goed geknipt en geschoren in een net pak willen. Zorg voor een rustige achtergrond, en denk aan je houding.
Terwijl je als klusser misschien wel in je (schone) werkkleding met een stuk gereedschap in je hand voor je bedrijfsbus met je bedrijfsnaam erop staat. Voor een hippe entrepreneur zou het ook een foto kunnen zijn in een informele setting, zorg wel dat je er duidelijk op staat, en voorkom dat er door knippen in bestaande foto's halve andere mensen bij op de foto staan. Heb je gesproken op een seminar of heb je een foto van jezelf tijdens interview of presentatie? Om deze foto te gebruiken als zakelijke Profielfoto moet hij wel aan een paar eisen voldoen;
  • Je staat er duidelijk op
  • Je gezicht is goed te zien
  • Eventuele logo's in beeld horen bij jouw werk
  • Andere mensen zijn niet herkenbaar
  • Een uitsnede laat geen halve mensen in beeld
  • Een uitsnede heeft nog voldoende pixels
  • De foto heeft meerwaarde

Met de laatste tip wil zeggen dat de foto meerwaarde moet hebben ten opzichte van een goede, professioneel gemaakte profielfoto. Kan de kijker bijvoorbeeld zien waar de foto genomen is, en voegt dit iets toe aan jou als professional? Als je als acteur een Oscar wint is de foto tijdens de prijsuitreiking met de Oscar in je hand natuurlijk een prima profielfoto!
Voor een zakelijk profiel is het aan te raden een professional in te schakelen om de foto te maken. Dit hoeft niet duur te zijn. Via Google kan je een fotograaf in de buurt vinden. Regelmatig hebben ze ook profielfoto dagen. Je kunt dan voor een paar tientjes een professionele foto voor je profiel laten maken.

Profielfoto voor familie en vrienden

Een profielfoto met de meeste vrijheid. Hier gaat het om jou, en hoe jij je wilt presenteren aan familie en vrienden. Ben je een feest beest en voetbal liefhebber? Dan kan die foto uit de voetbalkantine met een biertje in je hand en een grote oranje muts op best! De profielfoto mag een sfeer foto zijn, je hoeft er niet eens heel erg duidelijk op te staan. De belangrijkste tip voor dit type profielfoto is; Denk aan je privacy instellingen. Kies je voor een informeel type profielfoto voor familie en vrienden zorg dan dat er inderdaad geen (ex)collega's in je netwerk zitten of via anderen je foto kunnen zien. Vergeet niet dat je baas, of je potentieel nieuwe baas zeker via Google naar je zoeken en zorg dat je zelf in de hand hebt wat ze dan te zien krijgen. Dit geldt natuurlijk ook voor zelfstandige ondernemers. Let op wat je klanten, personeelsleden en zakenpartners te zien krijgen als ze je zoeken via Google.

Profielfoto voor relatiesites

Dus je zoekt een partner. Voor een spannende date, of om de rest van je leven mee te delen. Belangrijk dus! Als er nog mensen zijn die denken dat een profiel zonder foto iets oplevert zullen ze snel van een koude kermis thuis komen. Als je mensen vraagt waarom ze geen foto uploaden krijg je antwoorden als;
  • Het gaat toch niet alleen om het uiterlijk?
  • Heb geen goede foto van mezelf
  • Wil dat iemand me eerst leert kennen

Best wat voor te zeggen maar; we leven nu eenmaal in een visuele wereld! Vergeet niet dat er voor iedereen een match is, maar dan moet je match partner je wel kunnen zien, een foto is dus onontbeerlijk. Je hebt wel veel invloed op de eerste indruk, het visitekaartje dat je afgeeft. Hier een paar voorbeelden hoe het niet moet, en beter kan.

Feestende, rokende bierdrinker

Natuurlijk prima dat je jezelf wel eens uitleeft, maar is dit de eerste indruk die je wilt maken? Prima als je een partner zoekt die ook helemaal in is voor elke dag feest. En misschien handig om aan te geven op de foto dat je fuifnummer bent om verrassingen te voorkomen. Maar als het feest beest maar een heel klein stukje van jou is, en je 90% van de tijd gewoon een gezellige huiselijke man of vrouw bent, is dit niet de goede foto voor jou. Hoe gezellig het er ook uit ziet. Hetzelfde geldt voor die foto waar je helemaal uitgedost carnaval aan het vieren bent. Ben je een roker en zoek je een partner die daar geen probleem mee hebt kun je best roken op je profielfoto. Zorg wel dat je er verder goed opstaat. Kijk daarvoor bij de algemene tips.

Op de foto met je kinderen of huisdieren

Denk ook hierbij na of dit het eerste is dat je de potentiële partner wilt laten zien. Dat je kinderen hebt staat natuurlijk ook te lezen in je profiel, maar moeten ze gelijk zichtbaar zijn? Denk ook aan de risico's. Relatiesite profielen zijn voor duizenden mensen toegankelijk. Jij kiest daarvoor, maar je kinderen niet. Heb je een leuk huisdier en hangt het slagen van de relatie ook af van het feit of je nieuwe partner van dat huisdier gaat houden? Dan zeker een goed idee om ermee op de foto te staan! Jij moet natuurlijk ook goed te zien zijn. Zie daarvoor de Algemene tips.

Wat staat er op de achtergrond

Als je een leuk ingerichte kamer hebt en hij is opgeruimd mag hij natuurlijk zichtbaar zijn op de achtergrond. Brandende kaarsjes op de tafel doen het goed voor een romantische uitstraling. Maar voorkom rotzooi op de achtergrond. Bijvoorbeeld een foto van een man staand voor een vol vies aanrecht. Dat leidt de aandacht echt af.

Op de foto je hobby tonen

Ben jij de man met een gitaar? Helemaal goed! Jij op je motor? Prima! Maar niet in vol pak met helm op. Je bent DJ? Leuk die foto van jou op een feest met je hoofd naar beneden en een grote koptelefoon op 1 oor. Niet dus. Of een foto van een podium met band en daar achter het drumstel, de man waar je alleen de armen en het haar van ziet, dat ben jij. Niet goed. Zorg dat je goed te zien bent op je foto. Dat is belangrijker dan er interessant uit zien maar niet herkenbaar.

De vakantiefoto

Je hebt een lekker kleurtje en een prachtige exotische achtergrond. Helemaal goed! Helemaal rood met een te kleine zwembroek aan de bar? Misschien niet helemaal wat je nieuwe partner zoekt. Wees kritisch, pak de algemene tips erbij en dan zou de vakantiefoto zomaar goed kunnen zijn.

Algemene tips voor elke profielfoto

  • Denk na over wat je wilt uitstralen. Gebruik deze vragen; Wie wil je bereiken? Hoe wil je over komen? Voor wie is de foto bedoeld? Is het voor je werk of om je droom partner te vinden?
  • De grootste misser; de zonnebril. We willen je ogen zien! Ogen zijn de spiegel van de ziel. Ogen bepalen je uitstraling.
  • Als je in de camera kijkt denk er aan dat je degene die later jou foto bekijkt recht aankijkt en zorg dus dat je uitnodigend en vriendelijk overkomt.
  • Denk na over de uitsnede. Zorg dat in ieder geval je hele gezicht er goed opstaat. Neem ook een stukje van de hals of je borst mee. Maak de foto alleen nog groter als hij daar echt beter van wordt.
  • Voor de dames, denk eraan hoeveel make-up je gebruikt. Verzorgt uiterlijk is prima, maar zorg dat het geen uitgelopen kindertekening wordt.
  • Oefen je uitdrukking voor de spiegel. Een glimlach is altijd goed. Heb je een goed gebit dan mag dat best te zien zijn in een bredere lach. Zorg dat je daarbij dan niet je ogen dicht knijpt.
  • Vraag iemand anders de foto te nemen, of gebruik een zelfontspanner camera.
© 2012 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat mag er niet ontbreken op je LinkedIn profiel?Het virtuele sociale media netwerk LinkedIn is sinds kort ook in het Nederlands beschikbaar. LinkedIn bestaat al sinds 2…
Online Dating Tips voor mannen die een vrouw zoekenOnline Dating Tips voor mannen die een vrouw zoekenMannen die een vrouw zoeken via online dating raken nogal eens ontmoedigd. Voordat je jouw dating profiel op datingsites…
Online dating: waarom gaat het vaak mis met internet daten?Online dating: waarom gaat het vaak mis met internet daten?Online dating kan erg succesvol zijn, maar tegelijkertijd ook heel erg frustrerend. Het is natuurlijk nooit leuk als je…
De profielfoto bij het online dating profielDe profielfoto bij het online dating profielBij het maken van een online dating profiel of een Tinder profiel wordt er lang nagedacht over de perfecte foto om zovee…
Bronnen en referenties
  • Seomarktplaats.nl, linkedin.com,

Reageer op het artikel "Succesvolle profielfoto; zakelijk, social media of relatie"

Infoteur: Enna-online
Gepubliceerd: 04-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!