InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Installeer Windows vanaf een USB-stick

Installeer Windows vanaf een USB-stick

Heeft u een computer staan zonder dvd speler (of een netbook) en wilt u daar graag Windows 7 op installeren? Zet de Windows installatie over op een USB-stick en installeer Windows 7 via USB!

Voordelen

Het gebruiken van een USB-stick heeft een aantal voordelen ten opzichte van een 'normale' installatie DVD. Ten eerste hoeft er geen dvd-drive aanwezig te zijn op de computer waar u Windows op wilt installeren, slechts een USB ingang. Hierdoor kunt u Windows dus ook gemakkelijk op bijvoorbeeld een netbook installeren. Daarnaast zal de installatie sneller verlopen. Een computer kan sneller lezen vanaf een USB-stick dan vanaf een dvd. Tot slot kunt u de USB-stick na de installatie weer hergebruiken voor eventuele andere doeleinden.

Benodigdheden

  • U heeft een USB-stick van minimaal 3GB nodig om een Windows 7 bootable USB-stick te maken.
  • U heeft een Windows 7 installatie dvd nodig en u moet deze kunnen afspelen in uw computer. (U kunt met WinToFlash ook installatie USB-sticks maken met WIndows XP, 2003, Vista, 2008 en 8. Hiervoor zal de benodigde ruimte op de USB-stick wel verschillen per versie.)

Minimale systeemvereisten WinToFlash

  • Pentium 233 MHz processor of sneller
  • 64 MB geheugen
  • 20 MB vrije ruimte op de harde schijf
  • Windows XP/2003/Vista/2008/7/8

Installatie

  1. Download WinToFlash (WinToFlash is gratis software waarmee u gemakkelijk een installatie USB-stick van Windows mee kunt maken.)
  2. Plaats de Windows 7 installatie dvd in uw computer en plug uw USB-stick in. (Let op: tijdens het creëren van de installatie USB-stick zal de gehele USB-stick worden geleegd. Maakt u eerst een back-up van uw bestanden.)
  3. Pak het gedownloade bestand uit en start WinToFlash.exe.
  4. Het kan zijn dat u een error krijgt ('WinToFlash DLP_NotFound'). U kunt deze error gerust negeren.
  5. In het scherm van WinToFlash klikt u op Window Setup Transfer Wizard.
  6. Klik op Next.
  7. Kies met de Select knoppen de locaties van de Windows 7 installatie dvd en de (lege) USB-stick.
  8. Kies Next.
  9. Accepteer de licentieovereenkomst en kies Continu.
  10. De USB-stick zal nu geprepareerd worden, alles zal worden gewist. Mocht u nog geen back-up van uw USB-stick hebben gemaakt, dan kunt u dat nu doen. Kies OK.
  11. De Windows 7 installatie dvd zal nu worden overgezet. Dit zal enige tijd in beslag nemen. Wanneer het overzetten klaar is kunt u klikken op Exit.

Opstarten vanaf USB-stick

Veel computer hebben tegenwoordig een optie om een boot menu te tonen tijdens het opstarten (bijvoorbeeld door op F8 of F12 te drukken), wanneer u in dit menu bent beland kunt u makkelijk uw USB-stick selecteren, waarna de Windows 7 installatie zal worden gestart. Mocht u geen optie hebben om een boot menu op te vragen, dan zal u instellingen moeten veranderen in de BIOS van uw systeem. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw systeem.
© 2011 - 2017 Waarten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Windows 7 installerenWindows 7 installerenZoals veel mensen weten, is Windows 7 de opvolger van Windows Vista. Het besturingssysteem lost problemen op die de gebr…
Windows 7 installeren via upgrade of schone installatieWindows 7 installeren via upgrade of schone installatieWindows 7 het nieuwe, toch ook wel succesvolle besturingssysteem van Microsoft, ligt nu al een tijdje in de schappen. Ma…
Parallels Desktop voor de MacParallels Desktop voor de MacWindows 7 op je Apple Macintosh gebruiken kan tegenwoordig op meerdere manieren. De twee meest gebruikte zijn het in het…
Windows op je Mac: microfoon & luidspreker fixHet is zeer gebruikelijk om op je Mac Windows te draaien. Maar dit levert soms nog wel eens wat compatibiliteit probleme…
Gebruik Windows Vista ReadyBoostGebruik Windows Vista ReadyBoostAls je je werkgeheugen onder Vista wilt vergroten, maak dan gebruik van de Windows ReadyBoost. Readyboost geeft een mooi…

Reageer op het artikel "Installeer Windows vanaf een USB-stick"

Infoteur: Waarten
Gepubliceerd: 13-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!