InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Mijn website onder de aandacht brengen

Mijn website onder de aandacht brengen

Mijn website onder de aandacht brengen Een mooie website, alleen niet tevreden over de bezoekers aantallen? Dat kan aan liggen aan allerlei factoren. Maar niet gevreesd, daar kan verandering in worden gebracht. Door de juiste technieken toe te passen of jezelf op de juiste wijze te promoten kan het al een hoop bezoekers schelen.

Doelgroep bepalen

Zodra wil dat je website meer mensen bereikt is het eerst belangrijk om de doelgroep te bepalen die je wilt bereiken. Dit kan een brede doelgroep zijn maar ook een erg specifieke dat ligt waarschijnlijk aan het onderwerp dat op de website wordt getoond. Als de doelgroep eenmaal duidelijk is het noodzakelijk om de informatie op de website hierop aan te passen. Zorg dus voor relevante informatie en houd deze up to date zodat de informatie niet verouderd en bezoekers blijven terug komen. Ook is het goed om de informatie zo uitgebreid mogelijk te maken, meer informatie zorgt meestal ook voor meer bezoekers hoewel het natuurlijk wel over het onderwerp voor de doelgroep moet blijven gaan.

Zorg voor een mooi uiterlijk

Websites die bij blijven zijn de websites die opvallen. Dat wil dus zeggen dat het belangrijk is om de website ook een mooi lay-out te geven. Hierdoor blijft een website mensen bij en wordt deze misschien ook wel gepromoot door mond op mond reclame, een van de beste manieren van reclame die er is. Als het niet goed lukt om de website er mooier uit te laten zien overweeg dan eens het advies van een webdesigner, dit hangt uiteraard wel af van het budget dat te besteden is.

Interactief

Bezoekers raken snel afgeleid als er op een pagina alleen maar tekst staat, als hier dus op ingespeeld wordt d.m.v. interactieve elementen in de website kun je je bezoeker langer op de website houden en ervoor zorgen dat deze nog eens terug komt. Bij interactieve elementen kun je denken aan:
  • Opiniepeilingen(Polls): laat mensen een oordelen.
  • Forum: laat mensen discussiëren over relationele onderwerpen.
  • Pop up schermen: geef informatie die voor de bezoeker interessant is.
  • Ratings op artikelen: geef de bezoeker de optie om te reageren en te oordelen op artikelen.
  • Really Simple Syndication(RSS): zet deze optie erin voor geïnteresseerden die graag nieuwe updates ontvangen.
Door te zorgen dat deze elementen de doelgroep aanspreken creëer je interactie op de website waar bezoekers zelf graag aan deelnemen en voor terug komen.

Nieuwsbrief

Afhankelijk van het onderwerp en van de doelgroep die je wilt bereiken is er ook de optie om de bezoekers te laten inschrijven voor een nieuwsbrief waarin je regelmatig updates en nieuwtjes in plaatst. Als de bezoeker zich heeft aangemeld krijgt deze een email zodra deze wordt verzonden waardoor deze eventueel weer even op de website komt kijken.

Zoekmachine optimalisatie

Dit is misschien wel het belangrijkste punt om gevonden te worden. Het is bij dit punt essentieel dat de website bij de juiste zoekwoorden gevonden wordt door de doelgroep. Er moet vooraf dus worden bepaald welke zoekwoorden hoogstwaarschijnlijk het vaakst worden gebruik om op een bepaald onderwerp uit te komen. Als de website hier dan in de top 5 te zien is, is er een veel grotere kans dat er op je website geklikt word.

Promotie

Als er al aan veel aspecten wordt voldaan of de website moet in een keer veel meer mensen bereiken, dan moet er misschien toch worden nagedacht over promotie van de website. Bij deze promotie moet wel de doelgroep al bekend zijn en is het belangrijk dat de website volledig klaar voor gebruik is, dit laat een betere indruk achter en straalt meer professionaliteit uit. Promotie van websites kan op verschillende manieren worden gedaan:
  • Social media
  • Google adwords
  • Op evenementen voor je doelgroep
  • Directe folder naar potentiële bezoekers
© 2011 - 2019 K-voogd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar moet je aan denken bij het beginnen van een website?Waar moet je aan denken bij het beginnen van een website?Vandaag de dag staat het internet vol met websites. Maar ook jij zelf kan een website hosten en beheren. Hieronder staat…

Reageer op het artikel "Mijn website onder de aandacht brengen"

Infoteur: K-voogd
Gepubliceerd: 09-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!