InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Hoe maak je foto´s kleiner?

Hoe maak je foto´s kleiner?

Soms krijg je een foto opgestuurd die zo groot is dat je maar een klein stukje ziet op je beeldscherm. Het is zowel voor de zender als voor de ontvanger prettig om te weten hoe een foto in een kleiner formaat wordt omgezet. Je kunt een foto stuk voor stuk verkleinen of je kunt een hele serie foto´s tegelijk verkleinen.

Inhoud:

Waarom verkleinen?

Als een foto te groot is om in één keer op je scherm te bekijken dan kun je de foto verkleinen. Het verkleinen van foto´s is vooral handig als je een foto wilt rondsturen of je wilt een foto voor een profielsite zoals facebook en hyves gebruiken. Het rondsturen naar 10 mensen van 10 foto´s van 3mb kan zomaar een uur in beslag nemen. Dat kan voorkomen worden door de foto te verkleinen.

Voor sitebouwers

Het verkleinen is handig als je zelf een site maakt en je wilt dat de bezoekers zo min mogelijk tijd kwijt zijn met het downloaden van de foto´s op je site. Een site laadt sneller als de foto´s zo min mogelijk bytes bevatten. Het duurt erg lang voordat een foto van hoge kwaliteit is gedownload. Wanneer er een groot aantal foto´s op de site staan is het belangrijk ze goed te verkleinen zodat het downloaden lekker snel gaat.

Snel verkleinen met online software

Om een foto te verkleinen, hoef je niet speciaal software te installeren. Je kunt of werken met Paint wat je vindt onder de bureauaccessoires in Windows, of werken met online photo software zoals www.picresize.com wat een gratis, online en eenvoudig te bedienen fotobewerkingsprogramma is. Deze online software werkt sneller dan paint. Een ander programma waar je heel snel een hele folder met foto´s mee verkleint is photoresize400.exe. Je downloadt het binnen luttele seconden en zet het icoontje op je bureaublad. Vervolgens sleep je de folder met foto´s die je wilt erop. Binnen een mum van tijd zijn de foto´s verkleind. Dit programma maakt een nieuwe foto aan die het dezelfde naam geeft met -400 erachter.

Paint

Foto´s kun je verkleinen met verschillende soorten software. De meeste hebben het programma Paint op hun windows computer. Je kunt eenvoudig een foto verkleinen met paint. Allereerst open je de foto in Paint. Daarna ga je naar´ Image´ en kies je ´attributes´. je ziet nu het beeldformaat van het plaatje; de wijdte en de hoogte. Je verlaagt de resolutie. Hou in de gaten dat je de hoogte en wijdte relatief evenveel verlaagt. Als richtlijn deel beide getallen door 3. Stel dat het beeldformaat 3000 bij 2000 is. 3000 wordt dan 1000 en 2000 wordt dan 666. De foto is nu met factor 3 verkleind maar de beeldkwaliteit is nog altijd redelijk goed. De foto is nu snel op te sturen.

Waarom hebben foto´s een groot beeldformaat?

Een foto met een groot beeldformaat is eigenlijk alleen belangrijk als je een foto gaat uitprinten, uitvergroten en aan de muur ophangen. Stel je wilt een foto van je kleinkinderen op groot formaat aan de muur hangen. Het beste advies is dan om de foto in de hoogst mogelijke resolutie te schieten en in een groot beeldformaat. Vervolgens zet je de foto op de computer en open je hem met Paint. Je kunt in Paint de foto-uitsnede mooier maken. Wanneer de hoofdruimte teveel is dan komt de persoon op de foto minder mooi en voordelig over. Zorg dat er slechts een klein randje hoofdruimte is tussen de bovenkant van het hoofd en het bovenkader. Het fotobestand zet je op een data cd-rom of een usb-stick. Vervolgens breng je de cd-rom naar de fotowinkel en je kiest het formaat uit waarop de foto moet worden afgedrukt.

Gimp of Photoshop

Paint is een handig programma maar voor echt mooie bewerkingen is het niet geschikt. Je kunt met een professioneel fotobewerkingsprogramma meer bewerken zodat de foto´s nog sprekender worden. Met professionele fotobewerkingsprogramma´s zoals Photoshop of het gratis programma Gimp, kun je het contrast verhogen, de kleurintensiteit verhogen en de scherpte op de voorgrond opkrikken. Wanneer je vaker foto´s wilt bewerken dan is Gimp een echte aanrader; dat is gratis professionele fotosoftware. Je moet er wel eventjes induiken om dit programma te begrijpen; er zijn zeer veel mogelijkheden. Gelukkig kun je met Gimp onbeperkt experimenteren en een foutje herstellen. De beste manier om software te leren blijft de trial en error methode. Proberen, fouten maken, herstellen; zo leer je het beste.
Gerelateerde artikelen
IPhone, direct emails en foto's printenIPhone, direct emails en foto's printenJe kunt vanaf je iPhone direct je emails en foto's printen, hieronder een uitleg hoe je dit kunt doen.
Hoe kan ik een foto verkleinen? Verklein ze op de computer!Hoe kan ik een foto verkleinen? Verklein ze op de computer!U hebt net leuke kiekjes getrokken op vakantie of een uitstap en wil ze natuurlijk met de wereld delen. Natuurlijk zal u…
Afbeeldingen herschalen zonder vervorming via Seam carvingDe meeste onder ons, hebben geen standaard fotobewerkingsprogramma op de computer staan. Met het programma "Paint" is he…
Fotomozaiëk makenFotomozaiëk makenEen fotomozaiëk is een kunstwerk voor aan de muur. Een fotomozaiëk wordt steeds populairder. Er zijn bedrijven die zich…
Een HEMA fotoalbum makenEen HEMA fotoalbum makenMet de online fotoalbums van de HEMA kun je heel gemakkelijk via je computer een echt fotoalbum maken en bestellen. Het…
Bronnen en referenties
  • Software:
  • Gimp
  • Adobe photoshop
  • Photoresize400.exe
  • www.picresize.com
  • Paint

Reageer op het artikel "Hoe maak je foto´s kleiner?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!