InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Efficiënt surfen op het web

Efficiënt surfen op het web

Efficiënt surfen op het web Waarschijnlijk kun je je leven al bijna niet meer voorstellen zonder internet, zowel in je werk- en je privé situatie. We zoeken het web af voor alle mogelijke informatie die we nodig hebben. Hierbij typen we vele web-adressen in en klikken we van alles en nog wat aan. Maar zou dit niet makkelijker en sneller kunnen? Hier volgen enkele handigheidjes die je wellicht nog niet wist.

Browsers en zoekmachines

De meeste mensen gebruiken als hun web-browser de Internet Explorer van Microsoft, deze wordt standaard met Windows meegeleverd. Maar er zijn ook andere internet browsers die je kunt gebruiken. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox
  • Opera
  • Apple Safari

Als we iets op het internet willen opzoeken typen we meestal het webadres in van een zoekmachine. Om dit een stap te verkorten kun je besluiten om:
  • Je favoriete zoekmachine in te stellen als startpagina (start de internet browser, ga naar “tools/gereedschap”, dan naar “internet opties” en bij het tabblad “Algemeen” type je in het invul vak het web-adres in van de pagina die je als startpagina wil)
  • Als je internet explorer gebruikt zul je zien dat boven in de adresbalk al een zoekmachine staat waar je je zoekvraag kunt intypen. Standaard staat hier de Bing zoekmachine (van Microsoft)

In de adresbalk kun je ook in plaats van de standaard zoekmachine, je eigen voorkeur zoekmachine instellen, doe dit als volgt:
  • Klik bij de adresbalk naast de zoekmachine op het kleine pijltje dat naar beneden wijst en je krijgt een zoeklijst
  • Ga naar “Zoekmachine toevoegen”
  • Typ het adres van de gewenste zoekmachine in

Favorieten

Werk je met verschillende websites en heb je deze vaker nodig? Dan is het handig om gebruik te maken van de “favorieten” tabblad. Bij elke website waarbij je denkt “deze ga ik vaker gebruiken” of “deze moet ik onthouden” kun je ze toevoegen aan je favorieten door naar de betreffende website te gaan en boven in de balk op “Favorieten” klikken en vervolgens “toevoegen aan favorieten”.

Is het nu zo dat je veel websites hebt, maak dan van tevoren een lijstje met categorieën waar de websites behoren. Je kunt namelijk onder je Favorieten eenvoudig mappen maken waar de websites onder staan. Om een mapje te maken ga je wederom via een webpagina naar “Favorieten”, vervolgens naar “toevoegen aan favorieten” en vervolgens krijg je een scherm waar al je favoriete websites staan en helemaal onderaan staat een knop “organiseer je favorieten”. In het scherm dat volgt kun je met websites schuiven/slepen en folders aanmaken.

Je internet geschiedenis opruimen

Wanneer je over de verschillende websites “surft” zoals dat heet, laat je nogal wat sporen na. De bezochte websites worden namelijk bijgehouden in de geschiedenis en er worden cookies vastgelegd. Mocht je dit nu niet willen dan kun je besluiten om “in Private” te gaan surfen. Hiervoor ga je via een webpagina naar “beveiliging” en uit het menu dat volgt kun je de “in private “ optie gebruiken. Let wel: je moet voor elke sessie (elke nieuwe pagina die je start) deze optie opnieuw kiezen.

Vaak nemen de geschiedenis en de cookies nogal wat ruimte in, deze kun je ook opruimen. Ga hiervoor naar een webpagina, dan klik je op “tools/gereedschap” en vervolgens “internet opties” . Bij het tabblad “Algemeen” zie je staan dat je kunt kiezen om je cookies en geschiedenis automatisch of op commando kunt verwijderen. Kies voor de optie die je het meest aanstaat.

Let op dat sommige software of websites alleen willen laden als je je cookies laat opslaan, het is dus vaak een beter idee om de cookies handmatig te verwijderen en niet automatisch.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De beste internetbrowsersTegenwoordig zijn er tal van mogelijkheden bij het kiezen van een goede browser. Zo heb je in Internet Explorer de meest…
Anoniem surfen, IP adres verbergenAnoniem surfen, IP adres verbergenAnoniem surfen op het internet kan vrij eenvoudig door gebruik te maken van een proxy server. Je IP adres verbergen kun…
Cookies verwijderen van je computerCookies verwijderen van je computerWie op het internet surft, zal hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met cookies. Cookies zijn in veel gevallen vrij ons…
Volg-me-niet-register: misleidingVolg-me-niet-register: misleidingVolg-me-niet-register: misleiding of veiligheid? Hoewel veel mensen menen dat ze met het volg-me-niet-register volledig…
Goede internet browser(Internet Explorer 8, Firefox, Chrome)Goede internet browser(Internet Explorer 8, Firefox, Chrome)Om te kunnen internetten heb je een internet browser nodig. Tegenwoordig zijn er vele gratis internet browsers beschikba…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Efficiënt surfen op het web"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 26-01-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Kantoorwerkzaamheden
Schrijf mee!