InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Laptop beveiligen en beschermen tegen diefstal: tips

Laptop beveiligen en beschermen tegen diefstal: tips

Laptop beveiligen en beschermen tegen diefstal: tips Laptops hebben het grote voordeel dat ze zo praktisch in het gebruik zijn en makkelijk transporteerbaar. Tegelijk bestaat ook het gevaar op diefstal, wat zeker te vermijden is, want op een laptop staan vaak bestanden met persoonlijke informatie. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke gegevens, foto's of professionele documenten. Je kan je laptop door middel van een slot beveiligen tegen diefstal. Ook kan je het toestel vastmaken in de koffer van je wagen of aan je bureau. Welke tips kunnen je nog zoal helpen om je laptop én je privacy te beschermen tegen diefstal?

Laptop beveiligen

Een laptop is niet zomaar een middel om te surfen op het internet of om een email te verzenden. Vaak staan laptops vol met persoonlijke dingen, zoals foto's, emails of andere documenten. Er staat zelfs meer persoonlijke informatie op dan je zou denken, zoals bijvoorbeeld documenten die je opgeslagen hebt. Daar kunnen financiële zaken of persoonlijke gegevens op staan die best niet bij onbekenden terecht komen. Een laptop is dan ook niet zomaar een voorwerp dat je makkelijk uit het oog verliest.

Drukke plaatsen

Een laptop loopt het meest gevaar als je je verplaatst of als je op reis bent. Denk maar aan drukke plaatsen waar veel mensen samenkomen zoals stations en luchthavens. Dit geldt zeker voor vaak reizende zakenmensen die steeds hun laptop bij zich hebben voor hun beroep. Waar veel mensen samenzijn raak je sneller afgeleid en is het moeilijker om je laptop voortdurend in de gaten te houden. Als je met de auto reist, laat je laptop dan nooit al te zichtbaar achter. Vermijd afgelegen plaatsen om je wagen te parkeren.

Laptop veilig op slot

Safe in de koffer van je wagen

Je laptop achterlaten in de wagen kan riskant zijn. Gebruik daarom voor alle zekerheid een safe die je in de koffer van je wagen kan installeren, net zoals de klassieke kluis in je huis. Natuurlijk kan je je laptop ook kwijt zijn als je wagen wordt gestolen, maar dit is toch al een goede beveiliging tegen diefstal.

Maak je laptop vast

Ook kan je je laptop met een slot vasthaken in de koffer zonder dat je een safe hoeft te installeren. Aan de meeste laptops zit een gaatje waaraan je een slot kan vastmaken, dat je kan openen met een sleutel of via een cijfercombinatie. Het slot kan je dan vastmaken aan een voorwerp dat moeilijk te verplaatsen is, zoals je desk of bureau.

Backup

Veel mensen verwaarlozen het maken van een backup van hun laptop, maar toch is dit een absolute must als je je bestanden en gegevens wilt veiligstellen. Ook al zal je bij diefstal je kostbare laptop verliezen, dan heb je tenminste nog je backup. Een backup maak je als een reserve voor het geval er iets misloopt met je computer, zoals een crash of een diefstal.

Verwijder onnodige gegevens

Maak er een gewoonte van om je laptop goed op te ruimen voordat je hem afsluit. Als hij dan gestolen wordt, dan blijven er tenminste geen gegevens opstaan die dieven niet hoeven te weten, zoals persoonlijke informatie. Denk maar aan je browsegeschiedenis, tijdelijke bestanden of persoonlijke foto's. Op die manier wordt je privacy nog een beetje beschermd als je je laptop kwijtraakt.

Paswoorden

Een andere manier om te vermijden dat je gegevens in vreemde handen vallen, is om steeds paswoorden te gebruiken. Je kan gebruik maken van een password om de laptop te kunnen opstarten, en bijvoorbeeld ook om Windows te openen. Bovendien kan je ook voor mappen met gevoelige informatie een beveiliging instellen door ze te versleutelen. In dat geval moet je een password hebben om de mappen te kunnen openen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Laptop beveiligen en beschermen tegen diefstal: tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-01-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Moderne media
Schrijf mee!