InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Trage computer sneller maken

Trage computer sneller maken

Wat zijn de oorzaken van een trage computer? Hoe kun je hem weer snel maken? Computers zijn meestal in het begin snel. Maar al snel merk je dat de computer langer doet over het opstarten van programma’s en internet.

Oorzaken trage computers

Er zijn verschillende redenen waarom de computer traag werkt. Zo kan er sprake zijn van spellen, die een grote invloed hebben op het functioneren van de pc. Verder neemt de snelheid van de computer af naarmate er meer bestanden op de computer staan. Virussen kunnen ook de snelheid van de computer aantasten. Het kan ook aan het toetsenbord liggen.Kortom: er zijn verschillende oorzaken, die elk een andere aanpak vergen.

Tips trage computer sneller maken

(Grote) Spellen verwijderen

Zijn er grote spellen geïnstalleerd waar je niet of nauwelijks gebruik van maakt? Wis ze dan. Ze nemen onnodig veel vrije schijfruimte in beslag en zorgen ervoor dat de computer trager wordt. Een voorbeeld is het simulatiespel The Sims.

Schijfopruiming van computer

Windows heeft een functie “schijfopruiming”. Zo hoef je niet handmatig de computerprogramma’s bij langs te gaan. Dit gaat op de volgende manier:
  • Klik op “start”, “programma’s” en “bureau-accessoires”
  • Vervolgens “systeemwerkset”
  • Klik op “schijfopruiming”
  • Klik op de schijf die je wilt “opruimen”
  • Klik op de optie welke je wilt verwijderen en bevestig

De computer ruimt nu automatisch de schijf op.

Prullenbak legen

Bestanden die je verwijdert, komen terecht in de prullenbak. Dit neemt vrije schijfruimte in beslag. Het kan dus helpen om regelmatig de prullenbak van de pc te legen.

Traag toetsenbord

Soms is er iets mis met de instellingen van het toetsenbord. Dan lijkt het alsof het toetsenbord je typsnelheid niet bij kan houden. Dit is op een eenvoudige manier op te lossen.
  • Klik op “start”
  • “Configuratiescherm”
  • “Printers en andere hardware” en vervolgens op “toetsenbord”
Je kunt nu de snelheid naar eigen inzicht aanpassen.

Harde schijf defragmenteren

Als je de pc een poosje in gebruik hebt, kan het zijn dat de bestanden zich verspreiden over de harde schijf. De computer doet er dan langer over om te zoeken naar de benodigde bestanden. Hij gaat dan trager werken. Je kunt de harde schijf defragmenteren door op de betreffende harde schijf te staan, met de rechtermuisknop te klikken en “eigenschappen” en “extra” te klikken. Vervolgens op “defragmenteren”. De computer zal dan sneller functioneren.

Virusscanner

Soms zijn virussen de oorzaak van een trage pc. Een virusscanner scant de bestanden van de computer op virussen en verwijdert wormen en virussen. Ze zijn gratis of tegen een kleine vergoeding te downloaden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Trage computer sneller maken"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 24-12-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!