InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Windows op je Mac: microfoon & luidspreker fix

Windows op je Mac: microfoon & luidspreker fix

Het is zeer gebruikelijk om op je Mac Windows te draaien. Maar dit levert soms nog wel eens wat compatibiliteit problemen op. In dit artikel ga ik het hebben over de problemen met de microfoon en luidspreker van je Mac. Na het lezen van deze handleiding klinkt het geluid beter dan tevoren op de Mac en werkt de microfoon weer na behoren.

Problemen

Veel gebruikers van een Mac die daarop Windows hebben draaien klagen over het geluid en de microfoon. Na het installeren van de meest recente bootcamp* zijn de problemen niet opgelost door Apple. De luidsprekers hebben een schel geluid en de bass ontbreekt in de speakers. Echter werken de speakers wel goed onder osX, maar de driver onder Windows is beneden de maat. De ingebouwde (ook wel built-in genoemd) microfoon van je Mac wordt wel door Windows ondersteund na het installeren van bootcamp 3.1 of hoger. Echter werkt de microfoon niet in o.a. Skype en andere voip [Voice over IP] programma`s. Dit komt doordat Apple niet de juiste drivers in de bootcampupdates heeft toegevoegd of in de Snow Leopard installatie dvd.

Windows Xp, Vista & Windows 7

Het probleem doet voor bij alle versies van Windows, en alle architectuur waaronder x86 (32 bit) en x64 (64 bit). Na de installatie van Windows op je Mac via bootcamp assistent in osX dient u de drivers van de installatie disc van osX te installeren. Deze disc bevat alle ook alle drivers van Windows.

Oplossing

Voor de oplossing van dit probleem heb ik zelf een iMac 21,5 (late 2009) model gebruikt i.c.m. Windows 7 x64 (64 bit), maar het moet werken op alle Mac`s vanaf het jaar 2008 (late 2008) i.c.m. met alle versies/architectuur Windows. Voor zowel de Mac book als de Mac book pro.

Benodigdheden

Stap 1.

Download CirrusAudio.10.6.1.zip en plaats de disc van osX Snow Leopard in de dvd-driver van uw Mac.

Stap 2.

Pak het .zip bestand uit en kies het juiste bestand*** met de bijbehorende architectuur van uw besturingssysteem. Vervolgens pakt u dit bestand ook weer uit.

Stap 3.

Open de disc van osX Snow Leopard ga naar de map bootcamp/ drivers/ cirrus en kopieer het adequaat bestand naar uw bureaublad. (Let goed op welke architectuur u kopieert.) En pak dit bestand ook uit.

Stap 4.

Zoek het bestand CirrusAPO_x86.dll of CirrusAPO_x64.dll afhankelijk van uw architectuur en kopieer dit bestand in de map die aangemaakt is in stap 1 en vervang de dll file.

Stap 5.

Als u de originele driver nog niet verwijderd heeft dient u dit eerst te doen via het configuratiescherm en verwijder van de Cirrus Logic, Inc driver en start vervolgens de Mac opnieuw op.

Stap 6.

Als de Mac opnieuw opgestart is dient u de map in stap 1 te openen. In deze map klikt u dubbel op DPInst.exe en voert u de installatie uit.

Start de Mac opnieuw op en het geluid klinkt beter dan tevoren en de microfoon werkt in alle programma`s beter dan anders.

Let op!

Als u de installatie van stap 1 meteen uitvoert zonder de rest van de stappen te ondernemen zal de installatie van de driver na iedere herstart van de Mac weer resetten.

* Op het moment van schrijven is bootcamp 3.2 het meest recent.
** Werkt de download link niet meer Google dan naar CirrusAudio.10.6.1.zip.
*** De bestanden hebben de naam Vista maar werken onder elk besturingssysteem.
© 2010 - 2017 Gekkegerrit, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Steve Jobs, de man achter het succesrijke Apple!Steve Jobs, de man die in maart 2011 nog het nieuwste snufje van Apple kwam voorstellen; de iPad 2. Hij staat aan de bas…
Mede-Apple oprichter Steve Jobs: wie was Steve Jobs?Steve Jobs richtte het Amerikaanse elektronicabedrijf Apple mee op. Steve Jobs stierf op 5 oktober aan de gevolgen van k…
Jailbreak iPhone & iPad iOS 6.0 - 6.1.3 gemakkelijk en snelOntwikkelaars zijn er in geslaagd om de nieuwste generatie iOS 6 te jailbreaken. Het is met de jailbreak van Evasi0n mog…
Muziek en video's op een iPad, iPod of iPhone zettenMuziek en video's op een iPad, iPod of iPhone zettenApple heeft met de iPod Nano, iPod Touch, iPod Shuffle, iPhone, iPad en iPad mini systemen op de markt gebracht die muzi…

Reageer op het artikel "Windows op je Mac: microfoon & luidspreker fix"

Reactie

Daan, 09-02-2012 23:51 #1
Gekkegerrit (what's is in a name). Bedankt voor de goede beschrijving om het probleem met de interne speakers van mijn iMac te kunnen oplossen. Na jaren met Windows OS gewerkt te hebben werk ik nu met OS X 10.6.8 Snow Leopard en ik vind de Apple software prima werken en nooit geen problemen.

Voor een Trade app moest ik echter Windows 7 installeren op mijn iMac, hoewel ik een Ultimate versie heb, valt de kwaliteit van Windows 7 op een Mac mij erg tegen, grafisch veel minder goed dan de Apple OS en bovendien werkten tot vanavond de speakers niet.
Ook ontbreken er stuurprogramma's voor iMac, USB hub en " onbekend apparaat "wat daar ook mee bedoeld wordt.

Infoteur: Gekkegerrit
Gepubliceerd: 20-12-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 1
Schrijf mee!