InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Website maken en laten vinden

Website maken en laten vinden

Website maken en laten vinden Een eigen website maken is tegenwoordig gemakkelijk door iedereen te doen. Ook al weet je maar bij benadering wat termen als HTML en CSS betekenen, dan nog kan iedereen snel zijn eigen homepage maken. Maar hoe kan je je website laten vinden op het internet?

Een eigen website maken en laten vinden

Een eigen website maken kan iedereen, en doorgaans is het gratis. Maar om ervoor te zorgen dat een eigen website op het internet goed gevonden wordt en steeds opnieuw bezocht wordt, is meer nodig dan een goede handleiding voor het maken van je website. Je website laten vinden is minstens zo belangrijk als een website maken.

Op het internet gelden bepaalde regels en afspraken die je maar beter kent voordat je een eigen website maakt. Wil je op internet gezien worden en slagen, lees dan onderstaande tips!

Voorbereiding maken eigen website in 3 stappen

Bij het maken van een eigen website zijn een drietal stappen belangrijk ter voorbereiding. Daardoor is het een stuk gemakkelijker om een eigen website professioneel te ontwerpen, zodat u het internet optimaal kan benutten. In deze effectieve starthulp vindt u de informatie die nodig is voor een bevredigend debuut op het internet:

Wie wil je bereiken met je website?

Het succes van uw website hangt voor een groot deel af van de planning die u vooraf daarin gestoken heeft. Dat is een zeer belangrijke eerste stap als u een homepage wil maken en die moet u zeker niet achterwege laten. 

Vergelijk het met een routebeschrijving die u naar een bepaalde bestemming moet brengen. Als de kaart niet duidelijk beschrijft waar heen te gaan, kan het gebeuren dat u uw doel niet bereikt of te laat arriveert.

Voordat u uw eigen homepage ontwerpt, neemt u eerst pen en papier en tekent een structuur voor uw site uit.

De structuur van uw website, aandachtspunten

  • Wat is het doel van de site? Wilt u iets verkopen of uw lezers informeren?
  • Wat zijn uw belangrijkste pagina's?
  • Wat wilt u op uw homepage vermelden?
  • Hoeveel subpagina´s gaat u maken?
  • Hoe gaat u bezoekers helpen om door uw site te navigeren?

Bepaal uw doelgroep

Vervolgens moet u bepalen wie uw bezoekers zullen zijn. Om uw doelgroep te bepalen, moet u precies weten wie u met uw product wil aanspreken. Denk daarbij aan:
  • leeftijdscategorie;
  • particulieren, specialisten of bedrijven;
  • geografische locatie;
  • specifieke locale omstandigheden;
  • inkomensklasse en interesses van uw bezoekers.

Verplaats u in de situatie van uw bezoeker

Probeer te denken als uw bezoekers als u een eigen website maakt. Probeer te begrijpen hoe een bezoeker op uw site belandt en met welke intentie of welk motief hij uw site gevonden kan hebben. Als u weet voor wie u de website maakt, zal dat uw werk een stuk gemakkelijker maken. 

En als u dan ook nog de reden kent waarom een bezoeker op uw site is, kunt u ervoor zorgen dat hij precies te lezen krijgt wat hij verwacht en wat hij zoekt. Als u uw ideeën en gedachten eenmaal uitgewerkt en opgeschreven hebt, zal het veel gemakkelijker zijn om die digitaal om te zetten. Deze stap mag zeker niet worden overgeslagen.

Vind een goede domeinnaam en laat die registreren

Welke domeinnaam had u graag voor uw nieuwe website willen hebben? Een goede adressering kiezen is belangrijk voor uw site. Het lijkt een beetje op de naam voor een pasgeborene vinden. Denk er eens over na en vraag mensen uit uw omgeving naar hun ideeën en suggesties.

Als u naar de juiste naam op zoek bent en uiteindelijk een voorkeur voor een bepaalde naam heeft, verifieer dan eerst: is het domeinnaam nog beschikbaar? Het kan namelijk erg frustrerend zijn om een briljant idee voor een naam te hebben om dan te moeten constateren dat die naam al bezet is. Om niet te vroeg te juichen moet u daarom eerst natrekken of uw domeinnaam nog beschikbaar is. En hebt u uiteindelijk een geschikte naam gevonden, laat dan die domeinnaam registreren door de hostingaanbieder. In de regel kan dat al voor enkele euro's per jaar.

U heeft al een domein? Geen probleem, want bij alle voorgestelde opties voor ontwerp van uw eigen website kunt u uw bestaande domeinnaam behouden.

Zoek een goede hosting voor uw domein

Door middel van hosting zorgt u ervoor dat uw website permanent op het internet is op te vragen. Een webhost is een aanbieder die de inhoud van uw website op zijn servers opslaat en die voor iedereen zichtbaar maakt die ernaar wil kijken. Oriënteer u eerst terdege over het fenomeen webhosting, want afhankelijk van de aanbieder waar u zich voor hosting van uw site aanmeldt en afhankelijk van het hostingpakket dat u kiest, kunnen de procedures erg verschillen. 

Voor meer ervaren webmasters bestaan er mogelijkheden om alles zelf te doen. De beginner die zich niet eerst wekenlang om FTP (overdrachtsprogramma's) en dergelijke wil bekommeren, kan ook een compleet pakket websitebouwen aanschaffen, waarbij hij alleen voor het ontwerp van zijn site moet zorgen en voor niets anders.
Gerelateerde artikelen
Zelf website makenZelf website makenMisschien ben je wel een zelfstandige met een eigen zaak, een particulier met een interessante hobby of je wil gewoon je…
Gratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis hosting is heel erg interessant voor mensen, die voor de eerste keer een eigen website lanceren of een webwinkel…
Een domeinnaam en webhosting kiezenEen domeinnaam en webhosting kiezenHet aantal bezoekers en het gebruik van de diensten op je website is sterk afhankelijk van de juiste domeinnaam. De dome…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Website maken en laten vinden"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 24-02-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!