InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Geld verdienen met je blog

Geld verdienen met je blog

Geld verdienen met je blog Elk blog bezit de mogelijkheid om er geld mee te verdienen. Niet dat je er grote kapitalen mee verdient, maar toch ruim genoeg om de hostingkosten van te betalen. Google AdSense is de ideale oplossing daarvoor.

Meer bezoekers trekken op je blog

Sommige bloggers hebben iets tegen Google, willen niets van Adsense weten, gebruiken geen Google Analytics, negeren alle SEO-adviezen en missen daardoor potentiële bezoekers die Google hen bezorgen kan. Ze vinden dat allemaal niet zo boeiend en staan niet te wachten op meer bezoekers. Ze willen alleen hun mening laten horen. Het maakt ze niet uit of iemand die mening wel of niet ziet.

Voor anderen is zo´n afkeer van Google niet te bevatten want zij klagen voortdurend dat hun blog geen of weinig bezoekers trekt en dus ook weinig oplevert. Voor deze bloggers, maar ook voor bloggers die nog maar net begonnen zijn, een paar belangrijke en relevante tips en trucs die hopelijk meer licht werpen op het thema "geld verdienen met je blog".

Blog voor Google optimaliseren met Google Search Console

Elke blogpost zou eigenlijk met behulp van Google Search Console geoptimaliseerd moeten zijn. Waarom? Wel het antwoord is simpel. Google indexeert zo'n geoptimaliseerde nieuwe blogpost dan vrijwel meteen. In ieder geval binnen enkele minuten nadat die door de Googlebot bezocht is. Je nieuwe blogpost kan dus direct door alle Googlegebruikers gevonden en gelezen worden. Cool, nietwaar? Normaliter moet een nieuwe webpagina weken wachten tot de betreffende bot weer eens tijd vindt om die te indexeren.

Hoe Google Adsense werkt

Google AdSense is een klikprogramma. Dat betekent dat het volstaat dat er iemand op een advertentie klikt om jou als blogger een paar cent te laten verdienen. De advertenties worden door Google altijd automatisch aan blog en bloginhoud aangepast.

Bezoekers zijn al op zoek naar een specifieke informatie, daarom hebben ze immers de Google-zoekopdracht ingevuld. Het is natuurlijk mooi als ook jouw blog in de resultaten wordt getoond en dat erop geklikt wordt.

Maar misschien heeft de bezoeker toch niet de informatie gevonden die hij of zij zocht, of misschien zijn er nog vragen onbeantwoord. Adsense kan dan hulp bieden door bezoekers meer informatie te bieden met passende advertenties:

  • Vindt de bezoeker het antwoord in je blogpost? Perfect, dan ben je een succesvol blogger. Deze bezoeker keert absoluut nog een keer terug of plaatst een bookmark of een backlink;
  • Vindt de bezoeker niet het juiste antwoord maar klikt hij op een AdSense-advertentie? Super! Dan heb je tenminste geld verdiend met je blogpost.

Waarom Google Analytics gebruiken?

Hoewel AdSense zelf al de nodige statistische informatie biedt over aantallen vertoningen, klikken en inkomsten per dag, spreekt het voor zich dat je eigenlijk een meer geavanceerd analysetool zou moeten hebben om te weten waar je bezoekers precies vandaan komen, wat ze doen op je blog, waarom ze weggaan, etcetera. Google Analytics is zo'n tool, dat het voortreffelijk doet en nauwelijks serieuze concurrentie heeft.

Google Adsense koppelen aan Google Analytics

Elke blog heeft pagina's, blogposts of artikelen die voortdurend meer bezoekers trekken dan anderen. Je zou verwachten dat deze bijdragen de grootste potentie bezitten om geld te verdienen. Maar dat is niet altijd zo. Er zijn blogbijdragen die veel meer geld genereren ofschoon ze niet zoveel bezocht worden. Die pagina's worden ook wel "geldpagina's" genoemd.

Erachter komen welke sites de meeste bezoekers trekken is eenvoudig. Analytics rapporteert dat standaard. Uitzoeken welke pagina's het meeste geld met Adsense opleveren, is een beetje moeilijker. Maar Analytics biedt een manier om uw AdSense-account te koppelen aan uw Google Analytics-account. Daarmee zijn de AdSense-statistieken ook beschikbaar in je Analytics-account.

Klikwaarde belangrijker dan aantal kliks

Het is interessant om te zien dat er soms met minder kliks meer geld verdiend wordt. Sommige zoekwoorden worden nu eenmaal beter betaald dan andere.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen onlineGeld verdienen onlineGeld verdienen online, wie wil dat nou niet? Op het internet zijn meerdere mogelijkheden om geld te verdienen. Zo kun je…
Hoe verdien je geld met bloggen?Hoe verdien je geld met bloggen?Valt er geld te verdienen met bloggen en hoe werkt dat dan? Een blog opzetten kost wat tijd, maar daarna heb je inkomste…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld verdienen met je blog"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 07-03-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!