InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Wat als je e-mailadres gehackt is?

Wat als je e-mailadres gehackt is?

Het overkwam mij een paar dagen geleden. Ik zette ’s morgens vroeg de computer aan en typte het wachtwoord in. De rode letters onderaan het invulvakje vertelden dat ik het verkeerde wachtwoord had ingevoerd. Na het wachtwoord zo’n tien keer opnieuw te hebben ingevuld, drong het tot me door. Ik ben gehackt. Wat nu?

Hacken

Als het om computers gaat, betekent “hacken” inbreken in bestanden die van een ander zijn. De hacker kan een onbekende zijn die aan de andere kant van de wereld woont, maar ook je beste vriend..

Hoe kun je gehackt worden?

Het kan zijn dat je een wachtwoord had, dat gemakkelijk te raden was, zoals je voornaam of de naam van je huisdier. Misschien had je een ingewikkeld wachtwoord ingesteld dat bestond uit een cijfercombinatie, maar was de “geheime vraag” makkelijk te raden. Als je een hotmailaccount aanmaakt, moet je namelijk een “geheime vraag” instellen. Het antwoord op deze vraag is de sleutel tot het veranderen van je wachtwoord. Als je het wachtwoord vergeten bent, hoef je slechts het antwoord op de geheime vraag te raden om een nieuw wachtwoord in te kunnen stellen. Van deze techniek maken beginnende hackers graag gebruik.

Er zijn speciale sites die tot in detail uitleggen hoe hacken te werk gaat. Er worden tips uitgewisseld over hacken en filmpjes gemaakt, om te tonen hoe het werkt. Ook kun je er hackprogramma’s downloaden.

Tips als je gehackt bent

Wat moet je doen als je e-mailadres gehackt is?
Vaak werkt de methode van het raden van het wachtwoord of geheime vraag niet, want die zijn beiden veranderd. Het valt altijd te proberen.
  • Misschien heb je een “alternatief e-mailadres” ingevuld toen je het gehackte e-mailadres aanmaakte. Dat e-mailadres kun je gebruiken om het wachtwoord naartoe te sturen.
  • Werken de bovenstaande methodes niet? Ga dan naar “windowslivehulp.com”. Op de site is een formulier te vinden van de helpdesk, dat je kunt invullen. Je moet gegevens invullen zoals de contactpersonen in je adresboek, de onderwerpen van mailtjes en het IP-adres van je pc. Geef zo precies mogelijk antwoord op de vragen. Als je op die manier aan kunt tonen dat het gaat om jouw e-mailadres, is er een kans dat je op een ander e-mailadres een mailtje ontvangt waarmee je opnieuw het wachtwoord van het gehackte e-mailadres in kunt stellen.

Tips om hacken te voorkomen

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Daarom de volgende tips:
  • Stel een veilig wachtwoord in als je een e-mailadres aanmaakt. Dus niet de naam van je huisdier of van je favoriete tijdschrift. Gebruik letters in combinatie met cijfers en leer het wachtwoord uit je hoofd. Schrijf het niet op een papiertje.
  • Vul een alternatief e-mailadres in.
  • Wissel geen wachtwoorden uit met andere mensen in je omgeving.
  • Reageer niet op mailtjes waarin je prijzen kunt winnen door op een link te klikken en in te loggen met je hotmailaccount. De kans is groot dat het gaat om “pishing mails”, een vorm van hacken.
  • Als je op andere computers inlogt met je e-mailadres, zorg er dan voor dat je e-mailadres en wachtwoord niet worden opgeslagen.
Gerelateerde artikelen
Facebook of Twitter account gehackt, en nu?Facebook of Twitter account gehackt, en nu?De opkomst van Facebook en Twitter heeft ook geleid tot een toename van het aantal accounts dat wordt gehackt. Dit kan v…
Computer hacken, hoe doen ze dat?Computer hacken, hoe doen ze dat?Een computer hacken, wat is dat eigenlijk? In de volksmond heeft het de betekenis van een computer binnendringen, of het…
Habbo Hotel, het hacken van wachtwoorden is strafbaarHabbo Hotel, het hacken van wachtwoorden is strafbaarHabbo Hotel krijgt regelmatig klachten van ouders en kinderen, dat een account gehackt is. Iemand heeft het wachtwoord v…
Snapchat account gehackt? Zo kom je erachternieuws uitgelichtSnapchat account gehackt? Zo kom je erachterEind december 2013 maakte Snapchat bekend dat circa 4.6 miljoen Snapchat accounts gehackt zijn. Op Nieuwjaarsdag werd de…
Zelf een e-mailadres aanmaken met GmailZelf een e-mailadres aanmaken met GmailIn deze tijd heeft bijna ieder huishouden minstens een computer of laptop in huis. Deze is niet meer weg te denken uit d…

Reageer op het artikel "Wat als je e-mailadres gehackt is?"

Reacties

Engels, 02-10-2018 21:00 #4
Beste, het account van de hondenclub is vermoedelijk gehackt - dit account werd vooral gebruikt voor Facebook. Blijkbaar is het wachtwoord gewijzigd op zaterdag 29/09 en vermits er geen mails verstuurd worden van dit mailadres kunnen we niet via microsoft het ongedaan maken want hun geautomatiseerd systeem krijgt te weinig gegevens binnen.
Hoe kunnen we dit terug herstellen want anders zijn de vele foto's verloren.

Irene, 25-01-2016 10:03 #3
Iemand heeft via marktplaats een hele rare email van mij ontvangen die ik niet heb verstuurd. Ben ik dan gehackt?
Ik krijg ook steeds in m'n Spanbroek mails van dat ik van whats app een niet afgeluisterde foute mail heb. Terwijl ik nooit bel via whats app.

Carrine Ifutu Masaki, 12-03-2012 12:23 #2
Is er mogelijkheid om mijn oude email te gebruiken met een nieuwe wachtwoord?

groetjes

Carrine

Carmen van Hofwegen, 21-09-2010 03:50 #1
Vraag: Wat te doen wanneer iemand via ons mailadres berichten stuurt naar al onze contaktpersonen? We hebben ons wachtwoord veranderd maar dat helpt ook niet. Is dat ook "Hacken" of noem je dat anders? Graag zou ik willen weten hoe ik dit vervelende verschijnsel moet oplossen en voorkomen. Ik hoop op bericht van iemand die daar verstand van heeft en mij kan helpen.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 07-06-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 4
Schrijf mee!