InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Vijf handige toolbars

Vijf handige toolbars

Toolbars op de computer kunnen helpen om snel iets op te zoeken vanuit je browser. De toegang tot internet is sneller en je kunt makkelijker webpagina's delen met anderen en wetenswaardigheden toevoegen. Je kunt vaak direct webpagina's vertalen en tijd besparen door je naam, telefoonnummer, e-mailadres, post- of factuuradres automatisch te laten invullen op contactformulieren.

Oppassen voor sommige toolbars

Er zijn veel websites die je graag en gratis een toolbar aanbieden. Let goed op dat het geen reclame is want voor je het weet zit je opgescheept met links naar producten die je helemaal niet wilt hebben. Sommige van die toolbars bevatten virussen en spyware. Oppassen dus. Download alleen toolbars van gerenommeerde bedrijven zoals in dit artikel besproken. De meeste werken onder Internet Explorer en Firefox en blokkeren hinderlijke pop-ups.

Google

De toolbar van Google biedt veel handige functionaliteiten. Je kunt rechtstreeks vanuit de toolbar webpagina's delen met vrienden of bijvoorbeeld de rangschikking bekijken die Google toekent aan de geopende webpagina. Als je een bepaalde functionaliteit niet belangrijk vindt kan die gewoon uitgeschakeld worden.

Aanpassen

Vind je de toolbar te dominant of gebruik je niet alle functies dan kun je eenvoudig de lay-out aanpassen. Knoppen verplaatsen, toevoegen of verwijderen is een fluitje van een cent. Met de knoppen 'Markeren' en 'Woorden zoeken' is het mogelijk om binnen een webpagina op bepaalde woorden of woordgroepen te zoeken die je in het zoekvak van de toolbar hebt getypt.

Sidewiki

Een zeer handige functionaliteit is de Sidewiki van Google. Het is een zijbalk in de browser waarin je naast elke pagina op internet opmerkingen kunt weergeven, schrijven en delen. Klik op de Sidewiki-knop in de toolbar om de zijbalk te openen. Je kunt dan Sidewiki-artikelen bekijken die anderen hebben geschreven over de pagina die je zojuist hebt geopend. Als er geen artikelen beschikbaar zijn kun je als eerste een reactie achterlaten.

Yahoo

Dit hulpprogramma is vooral handig voor mensen die gebruikmaken van andere Yahoo-diensten zoals een gepersonaliseerde startpagina of Yahoo-email-service. Systeemveiligheid zit ingebouwd en je kunt er je webpagina's mee beheren. De werkbalk bevat knoppen naar deze diensten die je naar behoefte kunt verwijderen of verplaatsen.

Video

Voor Firefox-gebruikers is er een link naar Sothink Web Video Downloader die je toestaat om video's van de browser direct te downloaden. The plug-in kan worden gebruikt om video's in de populairste formaten van het web, zoals Flash (FLV, SWF), WMV, ASF, AVI, MOV, RM en RMVB te downloaden.

Bron: Microsoft, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Microsoft, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Bing

Als opvolger van de Windows Live Toolbar is eind 2009 Bing toolbar geïntroduceerd. De belangrijkste functies zijn:
  • Zoeken
  • Je e-mail lezen
  • Het weer zien
  • Navigeren naar je andere live diensten zoals; skydrive en agenda
  • Laatste nieuws zien

Al met al nog niet zo spectaculair maar Windows zal hier zeker verandering in gaan brengen.

Bron: Alexa Internet, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Alexa Internet, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Alexa

Met deze toolbar kun je informatie inwinnen over websites in het algemeen. Je kunt de rangschikking van elke website per land bekijken en zo bepalen of die belangrijk genoeg is voordat je besluit om er iets mee te gaan doen. Je kunt ook heel makkelijk zoeken naar gerelateerde websites. Alexa: http://www.alexa.com/

Recensies

Je kunt terug in de tijd stappen om te zien hoe een website er toen uitzag. Ook leuk is om te weten wat op dit moment de meest populaire websites zijn. Recensies van websites kun je raadplegen en lezen als die al bestaan.

AOL

Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan. Neem AOL met je mee, overal op het web. Dat is der slogan van AOL. Bekende functionaliteiten als delen met anderen, je mailbox openen. Het nieuws bekijken en uiteraard zoeken op het web worden geboden. AOL: http://www.aol.nl/toolbar/

Tot slot

Er zijn tal van toolbars te vinden op het internet maar de vraag is of je er ook echt wat aan hebt. Er zijn speciale radio-toolbars waar je zenders kunt instellen zodat je tijdens het surfen naar muziek kunt luisteren. Er zijn toolbars waar je icoontjes van Windows kunt plaatsen zodat je onmiddellijk de juiste functionaliteit kunt openen er is zelfs een Skype toolbar zodat je met iedereen live kan babbelen. Er zijn toolbars voor ongeveer alles wat je kunt bedenken. Maar pas op voor indringers en andere ongenode gasten.
Gerelateerde artikelen
Startpagina veranderen, hoe doe je dat?Startpagina veranderen, hoe doe je dat?Als je pas internet hebt wordt de startpagina waarin je browser opstart zodra je op het internet wilt surfen, bepaald do…
De beste internetbrowsersTegenwoordig zijn er tal van mogelijkheden bij het kiezen van een goede browser. Zo heb je in Internet Explorer de meest…
Advertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeAdvertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeHeb je het ook gehad met die reclame op internet? Advertenties zijn eenvoudig en gratis te blokkeren in Internet Explore…
Goede internet browser(Internet Explorer 8, Firefox, Chrome)Goede internet browser(Internet Explorer 8, Firefox, Chrome)Om te kunnen internetten heb je een internet browser nodig. Tegenwoordig zijn er vele gratis internet browsers beschikba…
Ask of Searchnu van je computer verwijderenAsk of Searchnu van je computer verwijderenAls je een zoekopdracht op het internet wilt ingeven en in plaats van je normale zoekmachine Google, Bing of Explorer je…
Bronnen en referenties
  • Foto's Flickr.com
  • Afbeelding bron 1: Microsoft, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Alexa Internet, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Vijf handige toolbars"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!