InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > InkScape: Gratis een pdf-bestand wijzigen of aanpassen

InkScape: Gratis een pdf-bestand wijzigen of aanpassen

InkScape: Gratis een pdf-bestand wijzigen of aanpassen Soms kan het handig zijn om een pdf-file te wijzigen of aan te passen. Bijvoorbeeld wanneer een datum toegevoegd moet worden, of wanneer een handtekening onder een pdf-file gezet moet worden. In dit artikel lees je hoe je eenvoudig pdf-files kunt wijzigen of aanpassen.

Informatie over PDF

Portable Document Format (afgekort PDF) is al jarenlang een betrouwbare en veilige manier om elektronische documenten en formulieren te delen. PDF wordt vaak gebruikt wanneer men de opmaak van een document of formulier wil behouden. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn bij het maken en bewaren van belangrijke documenten zoals een scriptie, boek, jaaroverzicht of contract. PDF-bestanden kunnen worden geopend en gelezen worden met het programma Acrobat Reader van Adobe. Dit programma is meestal gratis verkrijgbaar. Om een PDF-bestand te maken is het programma Adobe Acrobat nodig; deze is niet gratis te verkrijgen. Hoewel het, bijvoorbeeld voor bedrijven, handig kan zijn om documenten in PDF-formaat te maken en/of op te slaan (de opmaak en inhoud blijft gegarandeerd hetzelfde) kan het voor de ontvanger lastig zijn om iets met het document te kunnen. Een bestand in PDF-formaat wijzigen of aanpassen kan namelijk niet gebeuren met het programma waarmee het bestand geopend wordt.

Programma's om PDF-bestanden te wijzigen of aan te passen

Er zijn een flink aantal programma's op de markt die het mogelijk maken om PDF-bestanden te wijzigen. Een wijziging of aanpassing in een PDF-bestand kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer:
  • bepaalde delen uit tekst weggehaald moeten worden
  • een handtekening of datum geplaatst moet worden
  • stukken tekst toegevoegd moeten worden
Wie op zoek gaat naar een geschikt programma waarmee PDF-bestanden gewijzigd kunnen worden, komt al snel uit bij (demo)versies van programma's waar (veel) geld voor betaald moet worden. Voorbeelden van dergelijke programma's zijn Adobe Acrobat en PDF Editor.

Gratis PDF-bestanden wijzigen of aanpassen

Er is echter ook een gratis manier om PDF-bestanden te bewerken. Het programma InkScape beschikt (sinds 2008) over de mogelijkheid om vrijwel alle soorten documenten (dus ook PDF-bestanden) aan te passen of te wijzigen. InkScape is een tekenprogramma waarmee o.a. de volgende bewerkingen in PDF-bestanden gedaan kunnen worden:
  • Tekst toevoegen/verwijderen
  • Plaatjes toevoegen/verwijden
  • Digitaal geschreven (drawing tool) tekst toevoegen
  • Documenten in PDF-formaat opslaan (zonder watermerk van het programma)

InkScape

Het programma InkScape is op verschillende websites gratis te downloaden. Een geschikte website waar InkScape gedownload kan worden is www.gratissoftwaresite.nl. Om het programma goed te laten 'draaien' is het wel belangrijk om een vrij nieuwe versie van Windows op de computer te hebben (bijvoorbeeld Windows XP). InkScape voor Mac of of Linux zijn op de website www.gratissoftwaresite.nl ook te downloaden. Om het programma gratis te downloaden klik je op de link 'InkScape downloaden'. Volg nu alle stappen die worden aangegeven. Bij problemen met het downloaden van InkScape kun je op de website van InkScape terecht: www.inkscape.com.

Toekomst

In de toekomst zullen er waarschijnlijk meer gratis programma's verschijnen die het wijzigen of aanpassen van PDF-bestanden mogelijk maken. Zo wil het tekstverwerkingprogramma 'Open Office' in de toekomst PDF-bestanden kunnen lezen en bewerken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "InkScape: Gratis een pdf-bestand wijzigen of aanpassen"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 06-03-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!