InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Online advertentiebegrippen

Online advertentiebegrippen

Online advertentiebegrippen Bij online adverteren worden veel verschillende begrippen gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan begrippen zoals Advertorial, CPC, CPL, CPM, CP0, CPS, CR, CTR, eCPC, eCPL, eCPM, Impressies, Landingpage en Leads.

Advertorial

Een advertorial is een tekstadvertentie die tussen of binnen content van een website en/of nieuwsbrief staat. Een advertorial bestaat meestal uit een kop, een korte tekst (inleiding) en een link die allen doorlinken naar de website van de betreffende adverteerder. Bij een advertorial kan een logo of illustratie zijn geplaatst.

Clicks

Clicks ofwel klikken zijn het aantal keer dat een bezoeker van een website op een link, banner of andere reclameweergave heeft geklikt en hierdoor is doorgestuurd naar de betreffende pagina van de adverteerder.

CPC (cost per click)

De CPC is de afkorting van 'Cost per click', vrij vertaald naar het Nederlands 'Kosten per klik'. Kort gezegd zijn dit de uitgaven of inkomsten die een bezoeker per klik heeft opgeleverd.

CPL (cost per lead)

De afkorting CPL betekent 'Cost per lead'; vrij vertaald in het Nederland 'Kosten per lead'. Een lead kan zowel een aanmelding als bijvoorbeeld een verkoop zijn. CPL betekent dus de uitgaven of inkomsten per gemaakte lead.

CPM (cost per mille)

De afkorting CPM betekent 'Cost per mille', ofwel 'Kosten per mille (1000)' vertaald in het Nederlands. CPM is dus het totaal van de uitgaven of inkomsten per 1000 views van een banner of tekstlink.

CPO/CPS (cost per order/cost per sale)

CPO of CPS zou je kunnen vergelijken aan CPL (cost per lead) alleen is CPO of CPS het totaal van de uitgaven of inkomsten per verkocht product. Veel bedrijven werken op deze manier omdat de advertentie kosten zo laag blijven en ze zo nooit meer zullen betalen dan nodig is.

CR (conversieratio)

Het percentage van het aantal klikken dat tot een resultaat komt. Dit kunnen zowel leads als sales zijn, bijvoorbeeld het kopen van een artikel, aanmelden bij een nieuwsbrief of het invullen van een formulier.

CTR (clickthrough)

Een clickthrough is als een bezoeker op een banner en/of tekstlink (advertentie) klikt en daarmee de pagina opvraagt van de adverteerder. De CTR wordt meestal berekend per mille.

eCPC (effective cost per click)

eCPC zijn de gemiddelde uitgaven of inkomsten per geleverde of ontvangen bezoeker op de website van de adverteerder.

eCPL (effective cost per lead)

Op basis van views, clicks of leads gemaakte omzet welke is terugberekend naar de kosten van de adverteerder danwel opbrengsten die gemaakt zijn per lead.

eCPM (effective cost per mille)

Op basis van views, clicks of leads gemaakte omzet welke is terugberekend naar de kosten van de adverteerder danwel opbrengsten per 1.000 views die zijn gemaakt.

Flash

Flash is een onderdeel van de Macromedia Shockwave technologie, die door te werken met vectoren in plaats van pixels, afbeeldingen van hoge kwaliteit met veel animatie weet te combineren, in qua omvang relatief lichte bestanden. Flash wordt vaak gebruikt om banners te animeren om zo een hoge CTR te krijgen. Ook kan op deze manier veel informatie op een kleine plek worden weergeven.

GIF (Graphic Interchange Format)

Een veel gebruikt grafisch formaat om banners (afbeeldingen) op internet te presenteren. Het is mogelijk om in GIF meerdere plaatjes op te slaan waardoor een korte animatie ontstaat.

JPG

Een veel gebruikt grafisch formaat om statische banners op internet te presenteren. Het is niet mogelijk om animaties te maken in een JPG-bestand. Een JPG-bestand kan meer kleuren aan dan een gif welke maximaal 265 verschillende kleuren kan bevatten.

Landingpage

De url waar een banner of tekstlink naar verwijst. Meestal bevat een landingspagina korte informatie over het product zonder al teveel extra zaken. Op deze manier wordt er meer geconcentreerd op het bepaalde product.

Lead

Vergoeding voor een actie zoals bijvoorbeeld het aanmelden bij een nieuwsbrief op de website van de adverteerder.

Leaderboard

Dit is een van de meest opvallende advertentieformaten. Deze uiting verschijnt meestal bovenaan de website over de gehele breedte van de website. Het formaat van de leaderboard is altijd 728x90 pixels.

Link

De url (het adres naar de website) die gekoppeld is aan een link of banner waar de bezoeker op kan klikken om naar de pagina van de adverteerder te gaan.

Pop-up

Advertentievorm waarbij bij het oproepen van een bepaalde pagina automatisch een extra venster opent met daarin een pagina van de adverteerder. Tegenwoordig wordt er nog maar weinig gebruik gemaakt van deze techniek door de vele popup-blockers welke zijn geïnstalleerd op computers.

Sale

Een doorverwezen bezoeker via link of banner die een product en/of dienst heeft aangeschaft op de site van de adverteerder.

Skyscraper

Rechtopstaande, langwerpige advertentie. Een skyscraper kan twee verschillende formaten hebben, zowel 120x600 als 160x600.

Traffic

Het aantal bezoeken aan (verkeer) een website.

Unieke bezoekers

Het aantal unieke mensen dat op een website is geweest.

URL (universal uesource locator)

Synoniem voor webadres altijd beginnend met http:// of https://

Views

Aantal malen dat een button of banner is opgevraagd en op een webpagina is weergegeven.
© 2006 - 2019 Infofreak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Advertorial schrijvenEen advertorial is een advertentie, die eruit ziet als een redactioneel artikel. Objectiviteit en nieuwswaarde zijn bela…
Affliate marketing: TradeTrackerAffliate marketing: TradeTrackerGeld verdienen met het Internet is de afgelopen jaren steeds populairder en gemakkelijker geworden. Er zijn verschillend…
Tips voor het online verkopen van kledingTips voor het online verkopen van kledingJe kunt er een zakcentje mee verdienen, het kost niet veel moeite en je maakt er iemand anders blij mee: het online verk…
Tips voor online advertenties en verkoop van spullenTips voor online advertenties en verkoop van spullenTweedehands spullen online aanbieden kan je veel geld opleveren. Je bent particulier en hebt geen enkel verstand van de…
Een verzorgpony zoekenEen verzorgpony zoekenSommige mensen krijgen een verzorgpony aangeboden, maar niet iedereen heeft dat geluk. Meestal moet je er zelf naar opzo…

Reageer op het artikel "Online advertentiebegrippen"

Infoteur: Infofreak
Gepubliceerd: 04-10-2006
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!