InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > E-mail; veilig mailen en berichten ontvangen

E-mail; veilig mailen en berichten ontvangen

Iedereen die gebruikt maakt van e-mail om zijn contacten te onderhouden of allerhande zaken te regelen, zal daarbij vaak stuiten op spam of mails met gevaarlijke inhoudt. Hoe u veilig omgaat met uw e-mail en schade aan uw computer of uw privacy voorkomt, leest u in dit artikel

De gevaren

Bij het e-mailen kan het u overkomen dat uw inbox enkele tot vele mails bevat waar u niet op zit te wachten. Dit kan variëren van reclame van bedrijven waar u op welke wijze dan ook aan verbonden bent, tot mails van volstrekt onbekenden met reclame voor bijvoorbeeld finnanciële producten, zogenaamde prijzen die u hebt gewonnen of medicijnen. Behalve dat deze mails als vervelend en iritant beschouwd kunnen worden, zijn ze soms ook schadelijk voor uw pc of privacy.

Voorkomen van problemen

Allereerst kan een goede spamfilter een heleboel ongewenste mails al voor u uit de inbox houden. Deze zitten vaak al standaard op mailprogramma's, maar u kunt deze vaak ook nog aanscherpen.

Desondanks gebeurd het nog vaak dat mails toch in uw inbox terrecht komen, tussen de mails die u wel wil lezen. Zaak is om de mails met een gevaarlijke inhoud te mijden en bij voorkeur nog te verwijderen voor u deze aanklikt, om te voorkomen dat deze zich automatisch doorstuurt naar uw mailcontacten en om te voorkomen dat u per ongeluk links aanklikt die schade toe kunnen brengen.

De echte spam, met inhoud waar u veelal geen behoefte aan heeft of die ronduit nep zijn, kunt u vaak al herkennen aan het onderwerp dat aangegeven staat. Bij veel spam wordt hierin in het Engels al een aankondiging gedaan waarin producten vaak als geweldig, echt en uiteraard goedkoop aangekondigd worden. Ook aan het e-mailadres waar de mail van afkomstig is, valt vaak te zien dat het geen mails betreft die voor u werkelijk van waarde zijn. Bevatten de e-mailadressen onbekende of ongebruikelijke internetextenties (zoals .com en .nl dat vaak wel zijn). Ook aan de rest van het adres kunt u vaak zien dat het aan een e-mailadres gaat dat niet van personen of bedrijven is die u kent. Deze signalen moeten u achterdochtig maken of zelfs doen besluiten de mails direct te verwijderen.

Wat u hoe dan ook niet moet doen, is het aanklikken van links in mails die u niet vertrouwd, hiermee kunt u gevaarlijke bestanden op uw computer krijgen of op andere wijze schade oplopen.

Verder is het belangrijk dat u uw mailadres niet te veel op internet laat 'rondslingeren'. Als u uw e-mailadres namelijk op internet heeft staan, kunnen hackers en spammer deze (automatisch) opsporen en zodoende in een maillijst zetten. Soms is het echter niet te voorkomen dat uw e-mail openbaar op internet staat. Probeer in ieder geval te voorkomen dat u uw gangbare e-mailadres, die u voor belangrijke zaken en/of prive gebruikt, achterlaat op site's met bijvoorbeeld medicijnen of een seksuele inhoud.

Map ongewenste post

Bij veel mailprogramma's (of sites) is het mogelijk de instelling zo te zetten dat u in uw inbox (de map die u normaliter opent om uw mails te bekijken) enkel mailtjes krijgt van personen die u als contact heeft opgeslagen of als gewenst heeft aangegeven. Het voordeel hiervan is dat u er bijna zeker van kunt zijn dat u alleen veilige mailtjes in uw inbox krijgt. Alleen automatisch doorsturende mailtjes zijn dan nog van gevaar.

U zult hiermee dus nagenoeg alle spam uit uw inbox weren, maar dit heeft tevens als nadeel dat er soms ook 'gewenste' post in de map voor ongewenste post komt. Dit kan gebeuren als u een mail ontvangt van een persoon van wie u niet eerder mail kreeg of van een site of bedrijf waar u zich voor het eerst heeft ingeschreven. Daarvoor is het ook belangrijk de map ongewenste post ook goed na te kijken.

Deze instellingen kunnen echter per programma verschillen, kijkt u hiervoor bij de instellingen of opties in de door u gebruikte software of webmail.

Reclame van 'betrouwbare' bedrijven

Tevens kan het voorkomen dat u mail krijgt van bedrijven waar u een abonnement hebt, eens iets gekocht heeft of waar u zich ooit heeft aangemeld. Zulke bedrijven of site's kunnen nieuwbrieven of aanbiedingen naar uw e-mailadres sturen als u deze eens heeft opgegeven. Deze mails kunnen soms nuttig voor u zijn, maar ook wel eens als vervelende reclame overkomen, die dagelijks terugkeert.

Als u deze mails niet meer wil ontvangen, kunt u in veel gevallen via een link in deze mails u uitschrijven voor deze mails. Vaak staat hiervoor een link onderaan de pagina, anders is het soms op de website van het desbetreffende bedrijf uit te zetten. Een mail terugsturen naar het adres waarvan u het ontvangen heeft is vaak zinloos, omdat deze in geval van grote bedrijven vaak automatisch gestuurd worden. Zeker als er in het mailadres 'noreply' staat, is reageren per mail zinloos.
Gerelateerde artikelen
Wat is een Trojan Horse?Wat is een Trojan Horse?De Trojan Horse is vernoemd naar het Trojaanse paard wat de stadsport van de stad Troje werd binnengehaald. Het paard za…
Hoe stop je deze spam: Shtyle.fmHoe stop je deze spam: Shtyle.fmKrijg je op je Facebook of e-mailadres regelmatig uitnodigingen van een kennis om foto’s te bekijken op Shtyle.fm? Worde…
E-mail schrijvenE-mail heeft een groot aantal voordelen, maar er zijn ook vormen van misbruik, zoals spam, phishing en flaming. De regel…
Veilig surfen en mailen op uw pc zonder virussenVeilig surfen en mailen op uw pc zonder virussenTegenwoordig kunnen we haast niet meer zonder internet,we gebruiken de computer dagelijks. We staan er eigenlijk niet me…
Spamberichten werenSpamberichten werenDe meest belachelijke aanbiedingen krijgt u in uw mail binnen. Hoe kan het lonend zijn voor de verstuurders. Er zullen n…

Reageer op het artikel "E-mail; veilig mailen en berichten ontvangen"

Infoteur: Appelflap
Laatste update: 15-10-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!