Langzaam internet op je telefoon: wat te doen?

Langzaam internet op je telefoon: wat te doen? Als je gebruik maakt van internet op je telefoon dan wil je natuurlijk wel dat dit lekker snel gaat. Veel mensen maken gebruik van 4G of zelfs 5G. Het moet dan mogelijk zijn om gewoon non-stop muziek te luisteren of filmpjes te kijken zonder een al te lange laadtijd. Heb je desondanks toch langzaam internet en geeft je smartphone weer dat de snelheid E of 2G is dan is dit erg irritant. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe zorg je ervoor dat je weer normaal snel internet op je smartphone krijgt?

Traag internet op je mobiele telefoon


Internetsnelheid mobiele telefoon

Tegenwoordig heeft een groot deel van Nederland een smartphone met een bijpassend abonnement of SIM-only voor zowel bellen als internet. Als je dan internet op je telefoon gebruikt dan wil je natuurlijk wel dat dit lekker snel gaat. Anno 2020 bieden de meeste aanbieders 4G, 4G+ of zelfs 5G aan. Het kan ook zo zijn dat je internetsnelheid 3G is. Dit is minder snel maar kan nog steeds acceptabel zijn. Geeft je telefoon 2G of E als internetsnelheid aan dan zul je last hebben van zeer traag internet. Muziek, filmpjes, apps en pagina's in je browser zullen dan zeer traag inladen. Het kan zelfs zijn dat een pagina helemaal stopt met laden, waarna je de mededeling krijgt dat het internet helemaal is weggevallen.

Maximale downloadsnelheid

Internetsnelheid wordt uitgedrukt in maximale downloadsnelheid (kb/s). De downloadsnelheid van 4G is 10.000 keer zo snel als de allertraagste internetsnelheid 2G GPRS. In onderstaande tabel is de downloadsnelheid per categorie weergegeven.
InternetsnelheidGemiddelde downloadsnelheid
2G GPRS52 kb/s
2G Edge384 kb/s
3G HSDPA14750 kb/s
3G HSPA+29500 kb/s
4G LTE51200 kb/s

Internetsnelheid verlaagd bij bereiken maximum databundel

Heb je een abonnement met een maximum aantal gigabyte per maand? Bij de meeste providers is het zo dat de internetsnelheid drastisch verlaagd wordt op het moment dat bundel voor die maand 'opgebruikt' is. Als het goed is heb je van je provider een bericht gekregen wanneer de snelheid van het internet verlaagd wordt wegens het bereiken van het maximum van je databundel. Vaak is het ook mogelijk in te stellen dat je een melding krijgt wanneer je bijvoorbeeld 80% van je data voor die maand hebt verbruikt. Bij de meeste mobiele telefoonproviders is het mogelijk extra MB bij te kopen zodat je ook aan het einde van de maand nog gebruik kunt maken van internet op de snelheid die je gewend bent.

Wat is mijn internetsnelheid?

In de statusbalk van je smartphone kun je zien wat op dat moment jouw internetsnelheid is. Je ziet dan bijvoorbeeld 3G of 4G staan. Via de website van je provider kun je bekijken wat de maximale snelheid is die geboden wordt. Wil je heel precies weten wat de downloadsnelheid op dit moment is dan kun je dit eenvoudig testen door gebruik te maken van één van de vele speedtest-tools die hiervoor op internet te vinden zijn. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de Ookla Speedtest. Deze geeft zowel je downloadsnelheid als uploadsnelheid weer.

Internetsnelheid komt niet boven E of 2G: wat te doen?

Het kan voorkomen dat je provider je een hoge maximale downloadsnelheid belooft terwijl uit een speedtest blijkt dat jouw telefoon veel minder snel is. In dat geval zou het zo kunnen zijn dat jouw SIM-kaart een communicatieprobleem heeft. Providers raden in dat geval aan om de verbinding met het netwerk opnieuw handmatig tot stand te brengen. Dit doe je als volgt*:
  1. Ga naar Instellingen
  2. Kies Verbindingen
  3. Kies Mobiele Netwerken
  4. Kies Netwerkoperators
  5. Kies Automatisch Selecteren
  6. Kies Netwerken Zoeken
  7. Kies handmatig het netwerk van je eigen provider

* Deze instructies zijn gebaseerd op de werking van een telefoon met Android-besturingssysteem. Bij een ander besturingssysteem kunnen de precieze bewoordingen iets afwijken.

SIM-kaart oorzaak van langzaam internet

Heeft het uitvoeren van bovenstaande stappen er niet toe geleid dat je internetsnelheid verbeterd is? In dat geval kun je nog proberen om je SIM-kaart uit je telefoon te verwijderen en deze opnieuw op te starten. Laat je telefoon een minuut uit staan, doe vervolgens de SIM-kaart weer terug in de smartphone en start deze opnieuw op. Is het probleem dan nog steeds niet opgelost? Neem dan contact op met je telefoonprovider. Mogelijk is er een probleem met de interne antenne van je telefoon. Deze kan door vallen of stoten of door slijtage licht verbogen zijn waardoor de verbinding hapert. Heb je op één en dezelfde locatie soms wel snel internet en dan weer niet, dan kan dit een aanwijzing zijn dat het probleem bij de SIM-kaart ligt.

Heb je nog een oude SIM-kaart die 'geknipt' is met een speciaal apparaatje om in je smartphone te kunnen passen? Mogelijk heeft je telefoon hier moeite mee. Via je provider kun je doorgaans gratis een nieuwe SIM-kaart aanvragen.
© 2020 - 2024 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Test en verbeter je internetsnelheidTest en verbeter je internetsnelheidDe snelheid van je internetverbinding is afhankelijk van diverse factoren. Maar al te vaak wijkt de daadwerkelijke snelh…
Internetverslaving: ben ik verslaafd aan Social Media?Nu het steeds makkelijker wordt om overal op internet te kunnen surfen is de verleiding erg groot om dat ook daadwerkeli…
Geld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld ontvangen voor oude mobiele telefoon. Een oude mobiele telefoon is geld waard. Je oude mobiel verkopen kan op versc…

Smartphone voor senioren met vereenvoudigde functiesSmartphone voor senioren met vereenvoudigde functiesBellen, gebeld worden en berichten versturen. Voor senioren zijn dit vaak de belangrijkste functies van een telefoon. He…
Wangiri: buitenlands nummer laat telefoon één keer overgaanWangiri: buitenlands nummer laat telefoon één keer overgaanJe mobiele telefoon gaat één keer over en daarna heb je een gemiste oproep van een buitenlands nummer. Mogelijk wordt er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoboStudioHamburg, Pixabay
  • https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/ik-kan-niet-bellen-of-internetten.shtml
  • https://www.t-mobile.nl/mobiel/netwerk/internetsnelheid
  • https://www.simonly.nl/nieuws/het-5g-netwerk-eindeloos-hd-streamen-en-niet-meer-wachten-voor-stoplichten
  • http://www.internetsnelheid-testen.nl/internetsnelheid-mobiel/
Dessal (1.118 artikelen)
Gepubliceerd: 02-07-2020
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.