InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > SEO, is dat een ziekte?

SEO, is dat een ziekte?

SEO, is dat een ziekte? SEO, wat is dat? SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO teksten zijn teksten die uw positie in zoekmachines verbetert. Dit artikel leert u de do's en dont's van het schrijven van SEO teksten.

Wat houdt die zoekmachine optimalisatie in?

Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat u beter vindbaar bent in zoekmachines als Google, Yahoo en Ilse. Een zoekmachine is erg belangrijk voor uw website. Wist u bijvoorbeeld dat 85% van de internetgebruikers gebruik maakt van Google? En dat een website die hoog in de zoekresultaten staat van Google kan leiden tot 10 à 25% meer bezoekers? Of dat 65% van de consumenten zich orienteert op het internet?

Hoe schrijf ik een goede SEO-tekst voor de lezer?

Door Search Engine Optimization toe te passen kunt u voor meer verkeer naar uw website zorgen. De naam 'search engine' zegt het al: het draait om zoekmachines. SEO teksten zijn dan ook helemaal aangepast aan de zoekmachines. Maar natuurlijk moet de tekst (ook al is het geschreven voor een zoekmachine) relevant zijn. De lezer vraagt zich namelijk af: waar gaat dit over, en is dit relevant voor mij? Om een goede SEO-tekst te schrijven zijn er voor de schrijver een aantal punten waar op gelet moet worden:
  • Wat is mijn boodschap? Hoe wil ik dat die overkomt?
  • Wat is de meerwaarde voor mijn lezers?
  • Welke combinaties van zoekwoorden gebruiken mijn lezers als ze zoeken naar de door mij aangeboden informatie?
  • Wat zorgt ervoor dat ze doorklikken en geïnteresseerd blijven in de website? Kortom: wat spoort aan tot actie?

Zorg ervoor dat het een kloppend, lopend verhaal wordt. Wanneer u schrijft in heldere spreektaal zullen lezers geboeid blijven.

Hoe schrijf ik een goede SEO-tekst voor de zoekmachine?

Vaak zijn de teksten die geschreven zijn met de punten hierboven in het achterhoofd niet alleen goed voor de lezers, maar ook voor de zoekmachine. Toch zijn er nog een aantal tips die u kunt toepassen bij het schrijven van een goede SEO-tekst voor de zoekmachine:
  • Staan er zoekwoorden in de titel?
  • Staan er zoekwoorden in de inleiding of in de eerste alinea?
  • Zijn er woorden die dikgedrukt of schuin zijn?
  • Zitten er links in de SEO-tekst naar een andere pagina?
  • Hoe vaak komen de zoekwoorden voor, en hoe dicht staan de combinaties op elkaar?

Het is belangrijk om het onderwerp (het zoekwoord, of een combinatie van zoekwoorden) in de titel te zetten. Titel-tags zijn namelijk erg belangrijk voor o.a. Google. Zo bepaalt Google de relevantie van de tekst. Ook gaat Google ervan uit dat mensen het onderwerp van de tekst introduceren in de inleiding of eerste alinea. Google kijkt dus eigenlijk net als een mens naar een tekst. Wanneer er woorden in de SEO-tekst staan die dikgedrukt of schuin zijn, worden deze door de zoekmachine vaak hoger gewaardeerd. Immers: als wij naar een tekst kijken en we zien dik- of schuingedrukte woorden, dan zien wij deze ook als belangrijk! Verder is het ook belangrijk dat u links plaatst in de SEO-tekst, naar andere pagina's. De zoekmachine vindt de pagina dan relevanter, omdat het verwijst naar iets anders. Probeer bij het schrijven van een SEO-tekst goed te letten op het aantal zoekwoorden. Het woord, of de combinatie van woorden, moet vaak voorkomen. Maar: niet te vaak. Een tekst met teveel zoekwoorden wordt irritant om te lezen, en de zoekmachine ziet de SEO-tekst dan niet als een relevante tekst.

Wat doen die SEO-teksten precies?

De SEO-teksten zorgen ervoor dat de zoekmachine, zoals Google, uw website hoger waardeert. Wanneer uw website hoger gewaardeerd wordt zult u hoger in de zoekresultaten komen te staan. Aangezien mensen vaak niet verder doorklikken dan de eerste twee pagina's is het dus van groot belang hoog in de zoekmachines te komen staan! En die zoekmachines zijn erg belangrijk voor de vindbaarheid van uw website. Zoals al eerder vermeld gebruikt 85% van de internetgebruikers Google! Het is dus een gemiste kans wanneer u niet wordt gevonden in de zoekmachines.

Lees verder

© 2009 - 2017 Anny87, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Webshop optimaliseren voor de zoekmachinesWebshop optimaliseren voor de zoekmachinesSearch Engine Optimalization (SEO) is een belangrijk onderdeel van de marketingmix geworden en er zal voldoende aandacht…
Google Realtime Search, online laatste berichten doorzoekenGoogle Realtime Search, online laatste berichten doorzoekenGoogle heeft zijn realtime zoekfunctie ondergebracht op een eigen homepage: Google Realtime Search. Met deze zoekmachine…
De zoekmachine BingDe zoekmachine BingEr zijn momenteel een paar zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben als het gaat om de zoekopdrachten op het in…
Bing: de nieuwste zoekmachineBing: de nieuwste zoekmachineMicrosoft komt in 2009 met zijn eigen groots opgezette zoekmachine: Bing, eerder bekend onder de codenaam Kumo. De zovee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "SEO, is dat een ziekte?"

Infoteur: Anny87
Gepubliceerd: 30-09-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Internet marketing
Schrijf mee!