InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > De standaard Windows geluiden vervangen

De standaard Windows geluiden vervangen

Al sinds de uitvinding van de geluidskaart gebruiken besturingssystemen karakteristieke geluidjes waaraan bepaalde dingen aan herkend kunnen worden. Deze geluiden worden naar verloop van tijd wat herhalend en saai, en soms zou je willen dat je in plaats van een irritant geluidje een mooie compositie zou horen. En deze wens kan gemakkelijk werkelijkheid worden!

Benodigdheden

  • Een Windows besturingssysteem
  • Een .wav bestand
  • Een geluidskaart

Wat gaan we doen?

Met deze truc kan je gemakkelijk de belangrijkste Windows geluidjes verwijderen en wijzigen. Windows maakt bij bijvoorbeeld een foutmelding een wat dof geluid. Dit is erg herkenbaar maar kan na verloop van tijd gaan irriteren.

Zoek een .wav bestand

Voordat we kunnen beginnen heb je een .wav bestand nodig. Een .wav bestand is een simpel muziekbestand van een kleine grote. Je kan online zoeken naar leuke .wav bestanden of een verzamel site als deze gebruiken. Bij het uitzoeken van een .wav bestand moet je nagaan waarvoor je het wilt gebruiken. Als je een foutmelding krijgt dan is het onhandig als je eerst een liedje van tien minuten moet afluisteren. Denk daar dus goed over na!

De geluiden instellen

Ga naar het startmenu en vervolgens naar het configuratiescherm. Vervolgens gaan we naar het geluiden en audioapparaten gedeelte. Hier kan je alle instellingen tot het geluid in Windows wijzigen en beheren. Ga naar het tabblad geluiden en kies vervolgens een gebeurtenis (bijvoorbeeld een foutmelding) waarbij je het geluid wilt wijzigen. Dit kan je voor elke gebeurtenis doen en zodra een van de gebeurtenissen voltrekt zal je nu het .wav bestand van de keuze horen.

Backup

Het is verstandig om een backup van de standaard geluiden te maken. Dit doe je door de bestanden in een losse map te zetten en vervolgens te branden. Het is zelfs mogelijk om de geluisbestanden in de lijst te laten staan en ze niet te vervangen. Op die manier kan je vlot terug schakelen naar het standaard geluidje. Als je dit wilt dan moet je de nieuwe bestanden een andere naam geven dan de reeds bestaande bestanden.

© 2009 - 2017 Rakker126, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De standaard Windows geluiden vervangen"

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 10-03-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!