WordPress-thema's en -plugin's – SEO en websiteoptimalisatie

WordPress-thema's en -plugin's – SEO en websiteoptimalisatie Er zijn talloze websites op het internet te vinden die gemaakt zijn met WordPress, maar deze worden niet allemaal even goed gevonden door Google. Dit heeft te maken met het gebruikte thema en de optimalisatie van de website, de SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization. Als websites niet geoptimaliseerd worden of in het verkeerde thema gemaakt worden, dan zullen ze altijd laag blijven in de resultaten van Google. En dat is zonde. Want met je website zorg je voor bekendheid bij je doelgroep. Vaak wordt gedacht dat zoekmachineoptimalisatie een technische handeling is, maar dit is niet zo. Met een juist thema en een goede plugin kom je een heel eind. Een website optimaliseren voor Google is niet zo moeilijk als het in eerste instantie lijkt.

WordPress-thema's

Als je een website wil maken, maar je hebt hier nog niet veel ervaring mee, dan is een website maken met behulp van een thema een idee. Een thema is een website die qua opmaak al gemaakt is en die je zelf kunt invullen met eigen tekst en afbeeldingen. Je kunt kiezen uit betaalde thema's en gratis thema's. Op WordPress zelf kun je naar een thema zoeken, waar je na de installatie direct mee aan de slag kunt.

Het juiste thema

Het kiezen van een juist thema om je website mee te bouwen is belangrijk. Als je je website maakt met een verkeerd thema, dan zul je niet goed gevonden worden op Google. Ook niet als de inhoud van je website goed geoptimaliseerd is. Er zijn enkele punten waar je op moet letten als je een thema kiest.

Responsive design

Websites worden bezocht op verschillende mobiele apparaten. Een desktopcomputer, een tablet of een mobiele telefoon. Het thema dat je kiest moet in staat zijn om de website op al die apparaten mooi te laten zien. Dit heet responsive design. Google wil graag gebruiksvriendelijke websites laten zien, websites die niet responsive zijn, beschouwt Google niet als gebruiksvriendelijk.

Simpel thema

Een website is opgebouwd uit codes. Door de komst van programma's als WordPress, is het niet meer nodig om codes te leren schrijven als je een website wil maken. Je kunt de website opbouwen met een thema en de codes worden automatisch aangepast of gemaakt. Als je een thema gebruikt waar veel functionaliteiten in zitten, dan zitten er ook veel codes aan de achterkant van de website. Bij het opstarten van de website in de browser, moeten de codes steeds geladen worden. Hoe meer functionaliteiten, hoe meer codes, hoe langer de website er over doet om volledig te laden. Google 'leest' je website via de code, en waardeert langzame websites als minder gebruiksvriendelijk. Dit heeft dus gevolgen voor de ranking in Google.

Als je een thema kiest, kies dan voor een simpel thema. Hoe meer er gebeurt op de website, hoe meer codes er aan de achterkant van de website staan. Besluit voor jezelf of je alle functionaliteiten echt nodig hebt. Heb je deze niet nodig? Kies dan voor een ander thema.

Snel thema

Niet alleen veel functionaliteiten op een website maken de website langzamer, maar ook grote foto’s, bestanden en bewegende elementen. Haal overbodige dingen die een website langzaam kunnen maken van het thema af.

Letterlijk vertaald, broodkruimels. Dit is een klein menuutje dat aan de bovenkant van de pagina verschijnt als je bij een website door enkele pagina's hebt geklikt. Dit menuutje begint meestal met home en daarna volgen de pagina's die je hebt bezocht. Door dit breadcrumbmenu kun je de pagina's die je eerder hebt bezocht gemakkelijk terugvinden, doordat ze bovenaan in het menuutje staan. Het is net zoals het broodkruimelspoor van Hans en Grietje. Via de broodkruimels vonden ze hun weg terug. Als een website een breadcrumbmenu heeft, zal Google dit meetellen in de gebruikersvriendelijkheid van de website. Let er daarom op bij het kiezen van een thema dat je een breadcrumbmenu kunt instellen. Dit kun je meestal terugvinden in de opties van het thema waar de navigatiemenu's te vinden zijn.

SEO-plugin

Na het kiezen van het juiste thema, is het goed om een plugin te downloaden die je helpt de website te optimaliseren voor Google. Goede plugins die je hiervoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld Yoast, All in One SEO Pack of The SEO Framework. Op de blog van Kinsta kun je een top 10 van SEO-plugins voor WordPress zien en hun functionaliteiten. Een SEO-plugin helpt je je website goed te optimaliseren voor Google.

Als je begint met het bouwen van je website, dan is het raadzaam om eerst één pagina te maken en deze direct met de door jou gekozen SEO-plugin je pagina te optimaliseren. Merk je dat je de pagina niet goed kunt optimaliseren, omdat de mogelijkheden met het gekozen thema beperkt zijn of omdat je de SEO-plugin niet prettig vindt werken, dan kun je beter een ander thema of SEO-plugin kiezen. Het zou zonde zijn als je hier pas achter komt als heel je website al gemaakt is.

De meest voorkomende functies van een SEO-plugin

De punten waarop Google een website waardeert zijn in de SEO-plugins verwerkt. Die punten worden met bepaalde termen in de plugins beschreven. Voordat je gaat beginnen met het optimaliseren van je website met een SEO-plugin, is het goed om te weten wat de termen betekenen. En hoe je ze kunt invullen en aanpassen zodat je goed door Google gevonden wordt.

Focus Keyphrase

De focus keyprase zijn je zoekwoorden voor de pagina. Het is belangrijk om te weten welke zoekwoorden mensen gebruiken op Google als ze op zoek zijn naar een bepaald product of dienst. Voordat je je website gaat optimaliseren op zoektermen, kun je eerst onderzoeken wat de meest voorkomende zoekwoorden zijn. Namelijk niet iedereen gebruikt dezelfde zoektermen.

Bijvoorbeeld, als iemand zoekt naar SEO, dan kunnen daar verschillende zoektermen voor gebruikt worden zoals: SEO, Website optimalisatie, gevonden worden in Google en ga zo maar verder.

Als je je website alleen maar hebt geoptimaliseerd op de zoekterm SEO, dan zullen de mensen die zoeken op ‘website optimalisatie’ en ‘gevonden worden in Google’ je website niet vinden. En zo loop je veel bezoekers en potentiële klanten mis.

Je kunt achter de voor jouw relevante zoekwoorden komen door op Google de zoekterm die je in gedachten hebt voor je website te typen in het zoekveld. Nadat je enter hebt gedrukt, scroll je helemaal naar beneden en onderaan de Google pagina zie je gerelateerde zoektermen waarmee ook gezocht wordt. Op die manier kun je de andere relevante zoektermen vinden en toevoegen aan je website.

SEO-titel

De SEO-titel is de titel die bezoekers in Google zien. De bezoeker klikt in Google op die titel om naar je website te gaan. In de titel verwerk je weer je zoekwoorden. De woorden of groepjes woorden in de titel scheid je met een | teken. Bijvoorbeeld:
Artikel websiteoptimalisatie | WordPress-thema | SEO-plugin

Slug

De slug is wat bezoekers van je website in de adresbalk van hun browser zien. Deze kun je aanpassen. Bij de slug gebruik je geen spaties maar zet je het - teken tussen de woorden. Bijvoorbeeld:
artikel-website-optimalisatie-themas-seo-plugin

Meta-omschrijving

De meta-omschrijving is het stukje tekst dat mensen in Google zien onder de titel van je website. Hier staat kort wat informatie waar de website over gaat. Dit kun je per pagina aanpassen. De tekst mag niet te lang zijn, het beste is niet meer dan 300 tekens. In de meta-omschrijving verwerk je ook weer de zoekwoorden.

Hoe verwerk je de zoektermen op de website?

Op de pagina van je website verwerk je zoektermen. Dit doe je in de titels en tussenkoppen. Let er op bij de keuze van je thema dat er genoeg koppen en subkoppen aanwezig zijn. Of dat je de mogelijkheid hebt om koppen en subkoppen toe te voegen aan je pagina.

Paginatitel of Heading

De paginatitel is belangrijk, alle belangrijkste relevante zoekwoorden moeten in de paginatitel verwerkt worden. De paginatitel wordt Heading 1 of H1 genoemd. Zorg ervoor dat er op elke pagina maximaal één Heading 1 staat.

Tussenkoppen

Tussenkoppen worden Heading 2 of Heading 3 genoemd. Deze tussenkoppen worden ook door Google herkend. Het is belangrijk om in de tussenkoppen ook de belangrijkste zoekwoorden te benoemen.

Wordpress weet niet automatisch dat je een Heading 1, Heading 2 en Heading 3 op je website hebt toegevoegd. Een titel of een kopje dat je vetgedrukt maakt, wordt niet automatisch als Heading herkent. Je kunt dit zelf instellen als je de tekst aanpast. Kies voor H1 bij een titel, H2 of H3 bij een subkop en voor P bij tekst.

Teksten op de pagina

Zorg voor goede teksten op de pagina. Uiteraard moeten deze niet alleen vrij zijn van type- en spelfouten, maar er zijn nog enkele zaken waar een tekst aan moet voldoen. Zorg bijvoorbeeld dat de tekst minimaal 300 woorden bevat. Meer woorden gebruiken is beter.

Werk in de teksten met alinea’s en tussenkopjes (Heading 2 of 3). In de tussenkopjes verwerk je weer de zoekwoorden en in de alinea’s onder de tussenkopjes schrijf je de informatie die je wil delen.

Call to action

Een pagina die een ‘call to action’ heeft, scoort beter in Google. Een ‘call to action’ is een oproep aan een bezoeker iets te doen wat overeenkomt met het doel van de website. Een ‘call to action’ moet de bezoeker antwoord geven op wat hij zoekt op de pagina. Bijvoorbeeld naar een volgende pagina klikken, iets te kopen, een offerte aanvragen of een afspraak te maken.

Het advies is om voor een mobiele versie van de website de ‘call to action’ bovenaan de pagina te plaatsen, zodat de bezoeker niet de hele pagina hoeft door te scrollen.

Google wil mensen goed bedienen. Daarom neemt Google het aantal links dat op een website staat mee in de SEO-score.

Interne links zijn links die doorverwijzen naar een pagina op de website. Google vindt dit belangrijk. Het aantal interne links weegt mee in de SEO-score die Google geeft aan je pagina. Dit kun je doen door bijvoorbeeld in de teksten een link toe te voegen waar meer informatie over het onderwerp gelezen kan worden. Deze link leidt de bezoeker naar een andere pagina op je website, of je kunt doorlinken naar pagina’s met vergelijkbare informatie. Bijvoorbeeld, de bezoeker leest iets over SEO, dan kun je onderaan de pagina een link toevoegen waar de bezoeker meer kan lezen over het schrijven van webteksten.

Een link toevoegen als ‘lees hier verder’ is van geen toegevoegde waarde, omdat hier geen zoekwoorden in zitten. Bijvoorbeeld een link achter de tekst ‘lees hier meer over het schrijven van goede webteksten’ heeft wel toegevoegde waarde. Google herkent de zoekwoorden; webteksten schrijven.

Externe links zijn linkjes van andere websites. Dit kunnen bijvoorbeeld advertenties zijn, maar ook andere websites met aanvullende informatie over je product of dienst. Een website over het plaatsen van zonnepanelen zou een externe link kunnen plaatsen naar de Rijksoverheid over subsidies die je kunt krijgen bij de aanschaf van zonnepanelen.

Als bedrijven of personen op hun website een link hebben geplaatst van jouw website, dan is dit goed voor de SEO. Wel is het belangrijk dat de pagina’s waar je link vernoemd wordt relevant zijn voor jouw pagina. Als er een link door de plaatselijke bakker naar jouw SEO-website wordt geplaatst, zal dit van weinig toegevoegde waarde hebben. Als er een link van jouw website wordt geplaatst door een webdesigner, dan heeft dit meer toegevoegde waarde.
© 2020 Linda1205, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
InfoNu artikel SEO optimaliseren met Yoast Wordpress pluginInfoNu artikel SEO optimaliseren met Yoast Wordpress pluginJe InfoNu artikel optimaliseren voor Google en andere zoekmachines heet SEO: zoekmachine optimalisatie ofwel search engi…
Yoast-sitemap werkt niet meer in WordPress: de oplossingYoast-sitemap werkt niet meer in WordPress: de oplossingHeb je een eigen site met WordPress erop, dan is de kans groot dat je gebruik maakt van Yoast WordPress SEO. Met behulp…
Bloggen met WordPress, Blogger en TumblrJe eigen blog schrijven kan leuk zijn en is zeker de moeite waard. Maar als je nieuw bent in het blogmilieu is het belan…

Televisie aansluiten op het internetTelevisie aansluiten op het internetIn 2020 zijn er verschillende mogelijkheden om je televisie aan te sluiten op het internet. Met deze mogelijkheden kun j…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PhotoMIX-Company, Pixabay
  • https://www.webgenerator.nl/seo-tips/
  • https://webnomad.nl/seo-tips-om-website-optimaliseren-google-handige-checklists/
  • https://www.onlinemarketing.triplepro.nl/conversie-artikelen/wat-is-een-call-to-action
  • https://geryaal.nl/online-marketing/seo/externe-links/
  • https://www.wpbeginner.com/wp-themes/how-to-easily-create-a-custom-wordpress-theme/
  • https://kinsta.com/nl/blog/beste-seo-plugins-voor-wordpress/
  • https://webtalis.nl/handleidingen/wordpress-seo/#Breadcrumbs_verbeterde_versie_van_Hans_en_Grietje

Reageer op het artikel "WordPress-thema's en -plugin's – SEO en websiteoptimalisatie"

Infoteur: Linda1205
Gepubliceerd: 19-02-2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!