InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Eenvoudig langs een internet filter op het werk of op school

Eenvoudig langs een internet filter op het werk of op school

Eenvoudig langs een internet filter op het werk of op school Wat doe je als sommige websites door het bedrijf of op school worden geblokt? Vandaag de dag realiseren steeds meer werkgevers en scholen dat werknemers of studenten steeds meer tijd op het internet doorbrengen voor persoonlijk gebruik. De netwerkbeheerder gebruikt dan vaak een zogenaamde firewall of proxy-servers om de toegang tot websites of andere internet protocollen te blokkeren.

Firewall

Omdat alle internet communicatie langs deze firewall gaat, is het niet vreemd dat sommige websites (zoals MSN of spelletjes sites) gecensureerd worden op het bedrijf of op school.

Er zijn een drietal eenvoudige manieren om langs deze internet filters te komen:

Web based proxy

Een web-based proxy wordt gestuurd door server-side software zoals PHProxy, CGIProxy, Poxy of persoonlijke proxy scripts. Een web-based proxy heeft een web interface welke veel lijkt op de zoekbox van Google. Je geeft gewoon het website adres op wat je wilt bezoeken en je klikt start (submit) button, en klaar ben je! Je kunt honderden kant en klare en werkende web-based proxies vinden op Aplusproxy.

Proxy in je internet browser

Plaats een proxy in je browser om geblokkeerde websites te bezoeken. Dit is niet zo eenvoudig als de eerste methode, maar kan wel veel effectiever zijn.
  • Stap 1: Ga hier naar de publieke proxy lijst:
  • Stap 2: Kopieer een aantal proxy adressen (Bijvoorbeeld - IP:Port) naar je kladblok. Sommige proxies kunnen niet meer werken dus je moet er meerdere testen.

Internet Explorer

Daarna moet je, als je Internet Explorer gebruikt de volgende stappen volgen:
  1. Open je Internet Explorer.
  2. In het menu van Internet Explorer, kies je Internet Opties, kies voor verbindingen, en kies dan voor LAN instellingen.
  3. Onder Proxyserver, kies hier om een proxy server in je LAN box.
  4. In de Adres box, type je het IP adres van de proxy server.
  5. In de Poort box, type je het poort nummer van de proxy (b.v. 80 of 8080).
  6. Je kan de “Proxyserver niet voor lokale adressen gebruiken” aanvinken (optioneel).
  7. Kies OK om de boxen te sluiten.
  8. Je Internet Explorer is nu zo ingesteld dat je kunt surfen via een proxy server.

Software downloaden

Download gratis proxy software. Sommigee proxy software (zoals Freenet, JAP, en Tor) kunnen automatisch zoeken naar proxies op het internet en de configuratie voor je doen.
Gerelateerde artikelen
Anoniem surfen, IP adres verbergenAnoniem surfen, IP adres verbergenAnoniem surfen op het internet kan vrij eenvoudig door gebruik te maken van een proxy server. Je IP adres verbergen kun…
Anonieme proxies - veilig surfen en blokkeringen omzeilenAnonieme proxies - veilig surfen en blokkeringen omzeilenEen anonieme proxy laat je anoniem surfen. De website kan niet zien waar je vandaan komt en eventuele criminelen kunnen…
Münchhausen syndroom en Münchhausen by proxyMünchhausen syndroom en Münchhausen by proxyMünchhausensyndroom is een psychische aandoening waarbij de patiënt zichzelf gefingeerde klachten e/o verwondingen toebr…
Wat is Münchhausen by proxy?Wat is Münchhausen by proxy?Münchhausen by proxy: het is een van die aandoeningen die bij veel mensen wel een belletje doet rinkelen. Diverse bruten…
Münchhaussen by proxy - Als een moeder haar kind ziek houdtMünchhaussen by proxy - Als een moeder haar kind ziek houdtMünchhausen by proxy is een syndroom dat vooral voorkomt bij vrouwen. Vaak zijn het moeders die hun kind ziek houden omd…

Reageer op het artikel "Eenvoudig langs een internet filter op het werk of op school"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 30-05-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!