InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Online artikelen schrijven: nuttige tips

Online artikelen schrijven: nuttige tips

Online artikelen schrijven: nuttige tips Via internet zijn er verschillende mogelijkheden om extra geld te verdienen en een passief inkomen op te bouwen. Een van die mogelijkheden is het online schrijven van artikelen. Online artikelen schrijven lijkt op het eerste zicht misschien makkelijk maar vereist behoorlijk wat vaardigheden. Hierbij is het belangrijk om enkel te schrijven over onderwerpen waarover je voldoende kennis beschikt. "Schrijf enkel over wat je kent" is dan ook een klassiek advies voor beginnende schrijvers. Als je met succes online artikelen wilt schrijven is het bovendien aangeraden om de inhoud van de tekst beknopt en makkelijk leesbaar te maken. Een overzichtelijk en toegankelijk artikel schrijven is cruciaal om veel lezers aan te trekken. Met welke tips kan je nog zoal rekening houden om op een succesvolle manier online artikelen te schrijven?

Online artikelen schrijven

Informatie

Sinds de opkomst van het internet is zijn er tal van nieuwe mogelijkheden ontstaan om zelfstandig te werken. Als je graag een centje wilt bijverdienen kan je online bijvoorbeeld tweedehands spullen verkopen, teksten vertalen of thuiswerk verrichten. Een andere mogelijkheid is het online schrijven van artikelen. Door de kennis waarover je beschikt om te zetten in een artikel kan je lezers bereiken die op zoek zijn naar informatie. Een goede schrijver kan lezers een duidelijk antwoord geven op een vraag door informatie samen te bundelen in een leerrijk artikel. Online artikelen schrijven kan je een interessant inkomen opleveren wanneer je een ruim lezerspubliek kan bereiken.

Passief inkomen

Als je artikelen veel bezoekers hebben kan je er op lange termijn een bescheiden passief inkomen mee opbouwen. Passief inkomen betekent dat je geld verdient dankzij je eerder geschreven artikelen en dat je er verder niets voor hoeft te doen. Met andere woorden: een geschreven artikel blijft online en kan je doorlopend inkomsten opleveren, terwijl je "passief" kan blijven toekijken (het actualiseren of "updaten" van informatie niet meegerekend). Die inkomsten komen bijvoorbeeld van advertentieprogramma's als Google Adsense of Ligatus, of van affiliateprogramma's.
Enkele voorbeelden van bekende affiliateprogramma's zijn de online winkels:
  • Bol.com.
  • De Online Drogist.com
  • Koopjesdrogisterij.com

Oorsprong van de informatie

Persoonlijke kennis

De misschien wel belangrijkste regel voor schrijvers is dat je weet waarover je schrijft. Kies alleen onderwerpen waar je voldoende vanaf weet om erover te schrijven en anderen te informeren. Met kennis van zaken schrijven is een klassieke regel voor wie succes wil hebben met schrijven. Hierbij kan je als vereiste nemen dat je het onderwerp van je artikel op een heldere en begrijpelijke manier kan uitleggen aan iemand die er helemaal niks van af weet. Als dit lukt, dan zal je waarschijnlijk ook over je onderwerp kunnen schrijven voor een groot publiek, i.e. het internetpubliek. Wanneer je informatieve artikelen schrijft kan je gebruik maken van de kennis die je met de jaren verworven hebt. Deze achtergrondkennis kan voldoende zijn om grondige informatie te bieden aan de geïnteresseerde lezer. Je eigen kennis, je ervaring en eigen persoonlijk inzicht kan een degelijke basis zijn voor een geslaagd artikel.

Bijkomende kennis: bronnen

Bijkomend kan je echter ook beroep doen op bronnenmateriaal om je eigen kennis over een bepaald onderwerp aan te vullen en uit te breiden. Denk hierbij aan websites, boeken, tijdschriften of wetenschappelijk onderzoek. Kijk altijd goed waar de geraadpleegde informatie vandaan komt. De informatie die je gevonden hebt in een online gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek is bijvoorbeeld waardevoller als bron dan de info op een blog van een individueel persoon. Bij het opsommen van bronnen vermeld je ook altijd het best de datum waarop je ze geraadpleegd hebt.

Actueel / tijdloos

Bij het schrijven van informatieve artikelen is het aspect "tijd" belangrijk. Schrijf je over tijdsgebonden onderwerpen (bv. verkiezingen, het wereldkampioenschap voetbal, enz...), dan is het noodzakelijk om je artikelen te actualiseren. De lezer op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen, uitslagen en resultaten is van groot belang. Als je daarentegen tijdloze artikelen schrijft is de vereiste om te actualiseren minder belangrijk. Terwijl je bij tijdsgebonden artikelen veel bezoekers op korte tijd hebt, is dit bij tijdloze artikelen meer gespreid in de tijd.

Toegankelijk schrijven

Beknopt

Mensen die op zoek gaan naar informatie op het internet willen vaak in één oogopslag kijken of een artikel informatief en interessant is. Hiertoe is het belangrijk om het artikel toegankelijk te maken. De informatie die je brengt hou je het best beknopt en begrijpelijk, zonder de lezer te overladen met details. Beperk je tot de kern van de zaak en leg deze op een eenvoudige manier uit. De bedoeling is dat de lezer een helder antwoord krijgt op de vragen die hij had bij het zoeken naar informatie. Eventueel kan je meer gedetailleerde informatie geven op het einde van het artikel, zodat de geïnteresseerde lezers die meer willen weten ook op hun wenken bediend worden. Het belangrijkste blijft echter de duidelijkheid en de beknoptheid van je artikel.

Overzichtelijk

De doorsnee lezer van artikelen op het internet wil zo snel mogelijk vinden wat hij zoekt. Daarom is het altijd goed dat je artikel overzichtelijk is. Een overzichtelijke webpagina is toegankelijker voor de lezer dan een artikel waarbij je voortdurend moet scrollen om uit te vissen waar de gewenste info te vinden is. Gebruik bij voorkeur vetgedrukte hoofdingen en titels die duidelijk melden waarover de volgende alinea zal gaan. Op die manier kan de lezer meteen weten waar hij de onderwerpen kan vinden waarin hij het meest geïnteresseerd is. Als de lezer te lang moet zoeken naar een antwoord op zijn vragen zal hij zijn interesse verliezen en de webpagina verlaten.

Correct schrijven

Taal

Schrijven over een onderwerp dat je echt interesseert kan je soms in vervoering brengen, waardoor je de regels van de taal al eens durft te vergeten. Denk er dan ook aan om je artikel nog eens goed na te kijken op eventuele taalfouten en spelfouten. Want het is pas echt jammer als het artikel dat je met veel gedrevenheid hebt geschreven de mist in gaat door enkele opvallende taalfouten. Taalfouten en spelfouten zijn een doorn in het oog van de ervaren lezer waardoor je artikel veel minder gewaardeerd zal worden.

Zinsbouw

Vermijd het gebruik van lange volzinnen, want dat maakt de lezer ongeduldig. Het is cruciaal om in korte en duidelijke zinnen heldere informatie te plaatsen en de lezer niet te lang aan het lijntje te houden zonder informatief te zijn. Bovendien worden teksten met korte zinnen hoger gerangschikt in zoekmachines dan teksten met lange zinnen. Een hogere ranking in zoekmachines is positief om makkelijker gevonden te worden, wat maakt dat je webpagina's meer lezers kunnen bereiken. Houd er wel rekening mee dat je niet overdrijft met korte zinnen, want dan bestaat het gevaar dat je tekst onnatuurlijk aanvoelt. Al te vaak (te) korte zinnen gebruiken in je artikel zal minder prettig lezen. Een goede tekst dient vloeiend en samenhangend te zijn en een te korte zinsbouw kan overkomen als een kille opsomming van feiten, wat uiteraard niet de bedoeling is.

Passief inkomen

Het is pas als je met al deze tips rekening houdt dat je een basis hebt om als schrijver van artikelen succesvol te zijn. Om geld te verdienen met het schrijven van artikelen moet je veel geduld hebben. In het begin is het vooral belangrijk om door te zetten en niet te snel te denken aan hoeveel je verdient. Eens je een aardig "oeuvre" van artikelen hebt bijeengeschreven zullen de inkomsten geleidelijk aan oplopen. Het is een kwestie van discipline, doorzettingsvermogen en steeds maar weer nieuwe onderwerpen vinden. Als je er echt heel gedreven mee bezig bent dan is een inkomen opbouwen niet meer zo veraf als het misschien lijkt.

Lees verder

© 2019 Verdanov, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijverdienste, Thuiswerk, Werk: Schrijven over Werk of HobbyBijverdienste, Thuiswerk, Werk: Schrijven over Werk of HobbyDeel je kennis met de wereld door het schrijven van artikelen over je werk, hobby of interesses en verdien een leuk extr…
Geld verdienen met artikelen schrijvenGeld verdienen met artikelen schrijvenGeld verdienen met artikelen schrijven op internet is voor iedereen. Je kunt dit in de vorm van een weblog doen, maar ve…
Online teksten schrijven voor geldOnline teksten schrijven voor geldWie wil er nou niet gemakkelijk wat bijverdienen op het internet. Tegenwoordig kan dit op veel verschillende manieren. D…
Werkloos thuis: ga online schrijven voor je toekomstWerkloos thuis: ga online schrijven voor je toekomstJe bent wegens bedrijfseconomische omstandigheden ontslagen en zit nu werkloos thuis. De arbeidsmarkt is slecht en dus z…
Geld verdienen met artikelenGeld verdienen met artikelenGeld verdienen met artikelen kan heel gemakkelijk werken. Door artikelen te schrijven en deze online te plaatsen, kun je…

Reageer op het artikel "Online artikelen schrijven: nuttige tips"

Infoteur: Verdanov
Gepubliceerd: 18-01-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Online geld verdienen
Schrijf mee!