InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Tips voor veilig internationaal kopen op EBAY

Tips voor veilig internationaal kopen op EBAY

Met internet ligt de wereld aan je voeten. Enkele muisklikken en je vind alles wat je hebben wil, vaak kom je uit op eBay, bij een internationale verkoper. Veel is al gezegd over de veiligheid/ onveiligheid van kopen online, vooral in het buitenland. Natuurlijk is elke informatie gekleurd door de verstrekker ervan, eBay zal de veiligheid van het systeem benadrukken. Nu eens een "insight" van een ervaringsdeskundige, met 5 jaar ervaring met internationaal kopen op eBay.

Wat is Ebay?

Volgens de informatie op de site; "eBay (Nasdaq: EBAY) is in september 1995 opgericht en is de wereldwijde online handelsplaats voor de verkoop van objecten en services door een uiteenlopende community van personen en kleine bedrijven". Toen ik in april 2003 eBay inschreef op eBay was het in Nederland nog niet algemeen bekend. De mensen die wel ingeschreven stonden, waren nog redelijk huiverig om de functie "internationaal" aan te klikken als ze zochten naar objecten. Zelf vond ik dit een reuze interessante functie, en ik verbaasde mij over het enorme prijsverschil bij producten in het buitenland. Al gauw besloot ik eens over de grens te bestellen.

Buitenland betalingen in de kinderschoenen

Mijn eerste aankopen in Duitsland betaalde ik in 2003 per bank, wat behoorlijk extra kosten opleverde! Dit is tegenwoordig gelukkig van de baan, nu aankopen binnen Europa met een zogenaamde IBAN betaling verder zonder extra kosten zijn. Een aankoop in Engeland, betaalde ik door bij de bank Britse Ponden te kopen, en deze aangetekend, op te sturen. Ook dit bracht natuurlijk grote extra kosten met zich mee. Hetzelfde deed ik voor een betaling in Amerika. Ook heb ik wel geld verstuurd naar de VS met Western Union maar ook dit brengt natuurlijk extra kosten met zich mee. De oplossing vond ik in PayPal, een eenvoudig en veilig systeem waarbij je geld van je bankrekening overmaakt naar je Paypal rekening, en daarvandaan in elke valuta aan het buitenland betaald. Paypal is aan vrij wel alle huidige aanbiedingen op eBay gekoppeld als voorkeur betalingsmethode.

Nu nog een betrouwbare buitenlandse verkoper vinden

Ebay hecht grote waarde aan het kunnen meten van de betrouwbaarheid van de verkopers, en heeft door de jaren zijn "Feedback" systeem steeds verder geperfectioneerd. Het komt er op neer, dat iedere koper van een product de verkoper een waardering geeft over de transactie. Deze is positief, negatief of neutraal en geeft bovendien ruimte voor een zelf te typen toelichting. Dat kan bijvoorbeeld zijn; "snelle levering ,goed product! ", of "vriendelijke verkoper, had probleem maar is netjes opgelost"of "waarschuwing! mijn product was 3 weken onderweg en was niet zoals afgesproken!". Kijk dus niet alleen naar het aantal feedbacks, maar klik ook zeker op dit aantal achter de naam van de verkoper en lees daar de op- en aanmerkingen van kopers. Ga liever niet in zee met "nieuwe "verkopers, die minder dan 50 feedbacks hebben.

Met welk product is de goede feedbackscore bereikt?

Stel, u wilt zo'n leuke hippe nieuwe Eee pc bestellen, de mini laptop van Acus, en u vind op eBay een verkoper die hem aanbiedt voor slechts 199.- , de verzendkosten zijn reëel, 20,- en u kunt dus zo'n 150,- besparen met deze transactie. De verkoper heeft een feedback score van 99.5%, en heeft al 231 positieve feedbacks. Dit lijkt helemaal ok te zijn maar kijkend naar de feedbacks ziet u dat hij tot op heden alleen maar telefoonstekkertjes van 1,- verkocht heeft. En nu op eens dure laptops aanbiedt. Natuurlijk kan het zijn dat alles ok is, maar ik zou gevoelsmatig toch wachten tot hij ook positieve feedback zou hebben van kopers die een laptop gekocht hebben.

Opgeschroefde verzendkosten

Een ander ding om op te letten zijn de verzendkosten. Zijn de verzendkosten reëel in verhouding tot het opgestuurde product (groot of klein, licht of zwaar) en welke verzendservice wordt daarvoor geboden? Ooit bestelde ik in de VS een aller-charmantst Donna Karen handtasje en ik hoefde maar 15 dollar te betalen voor internationale verzending. Helaas was dat de voor de verkoper zeer voordelige manier van verzending per boot, en het tasje dat voor de feestdagen bedoelt was, bereikte mij in februari. Kijk dus wel of het een snelle verzendwijze betreft.( bijvoorbeeld priority). Zo hebben we de grootste valkuilen op een rijtje gezet, en kunt u toch met een iets beter gevoel internationaal gaan kopen. Denk er wel aan, dat als uw pakketje door de douane geopend wordt u ongeveer een derde van de prijs nog als invoerheffing moet betalen.

En als u een koopjes ziet, vergeet dan niet dat ook op eBay geldt; If it sounds too good to be true... It probably is!
© 2008 - 2019 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt PayPal?Hoe werkt PayPal?Tegenwoordig kun je bijna alles kopen via internet. Handige sites als marktplaats en Ebay maken het mogelijk om van het…
Mooie goedkope sieraden en kleding via eBayMooie goedkope sieraden en kleding via eBayOp zoek naar originele en mooie sieraden voor weinig geld? Kijk dan eens op eBay. Hier vind je heel veel mooie sieraden…
Bronnen en referenties
  • Gratis afbeelding gedownload van dreamstime.com, free section .
  • Informatie over eBay van de site ebay.nl
  • Western union
  • Paypal

Reageer op het artikel "Tips voor veilig internationaal kopen op EBAY"

Reactie

I. T. de Grood, 24-07-2008 21:01 #1
Ik zou graag willen weten of de aangeboden verzendkosten daadwerkelijk de verzendkosten zijn. Bij produkt uit buitenland betaald met paypal c.q. iBAN of blijkt achteraf dat er toch nog ca. 10 euro is afgeschreven van je bankrekening (maandlijkse ksoten voor betalingen/aankopen in het buitenland). Bijv. ik will een beschermhoesje voor mijn mobiele telefoon, kosten 3,99 euro verkoper woont in Duitsland, verzendkosten zijn vermeld (4.95 euro) dus mijn kosten totaal ca. 8,95 euro. Mijn vraag of dat echt de totale kosten zijn?

Infoteur: Enna-online
Gepubliceerd: 02-05-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 1
Schrijf mee!