InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Website laten maken door een webdesigner: tips en prijzen

Website laten maken door een webdesigner: tips en prijzen

Website laten maken door een webdesigner: tips en prijzen In het digitale tijdperk is het internet haast een wereld op zich geworden. Mensen onderhouden sociale contacten, zoeken info en kopen producten via een muisklik op de pc of een "touch" op de smartphone. Als bedrijf of vereniging is het dan ook een absolute must om met een eigen website te kunnen uitpakken. Ben je niet online, dan besta je niet. Wil je op een aantrekkelijke, gesofistikeerde manier je diensten of producten online aanbieden, dan kies je het beste voor een professioneel webdesign. Een webdesigner kan een vlotte website ontwerpen, waarbij er een evenwicht is tussen makkelijke navigatie en een mooi uitzicht. Daarnaast zijn ook duidelijkheid en efficiëntie belangrijke tips voor het maken van een geslaagde website. De prijzen van webdesigners variëren naargelang de bijkomende eisen die je stelt, zoals bijvoorbeeld SEO-optimalisatie of linkbuilding. Online kan je prijsoffertes van webdesigners aanvragen zodat je een goed beeld krijgt van het totale prijskaartje.

Eigen website: professioneel

In het moderne digitale tijdperk speelt het internet een cruciale rol. Mensen gaan online op zoek naar informatie, kopen producten online en zijn voortdurend actief in sociale netwerken op het internet. De virtuele wereld van websites en apps heeft dan ook een belangrijke plaats verworven in het dagelijks leven. Als je een bedrijf hebt, een eigen zaak runt of aan het hoofd staat van een vereniging lijkt het onontbeerlijk om een eigen webstek te hebben. Het kan gaan om een blog of een Facebookpagina, maar bij voorkeur pak je uit met een eigen website. Een eigen website hebben oogt professioneel, en tegelijk opent zich een nieuwe wereld van potentiële klanten voor je, aan wie je je product veel makkelijker kan voorstellen, aanbieden en verkopen.

Website laten maken

Als zaakvoerder, hoofd van een bedrijf of leider van een vereniging is je agenda goed gevuld en houd je weinig tijd over om zelf een website te ontwerpen. Webdesign is een heel specifieke tak van de informatica en vereist gedetailleerde kennis. Een eenvoudige website of blog maken kan je eventueel via Weebly of Joomlah, maar wil je positief overkomen bij je klanten dan doe je bij voorkeur een beroep op de diensten van een webdesigner. Een zichzelf serieus nemend bedrijf of vereniging kan het zich niet veroorloven om een amateuristisch uitziende website als uithangbord te hebben. Een website is immers het paradepaardje van een bedrijf of vereniging: heb je geen eigen website dan besta je haast niet in de moderne, digitale wereld. Een professionele website laten maken door een webdesigner is dus goed voor de uitstraling van een bedrijf.

“Tijd is geld”

Business

Vanuit "business" oogpunt is een professionele website dus van levensbelang. Het is de link tussen jouw zaak of bedrijf en de groep mensen die in jou of je product geïnteresseerd zijn. Wanneer die geïnteresseerden jouw website bezoeken is elke seconde van belang. Een bezoeker moet in een mum van tijd geboeid worden door wat je te bieden hebt en mag daarbij niet verveeld of geïrriteerd geraken. Een bezoeker wil snel vinden wat hij zoekt en daarbij geen tijd verliezen, en tegelijkertijd wil jij geen potentiële klant verliezen.

Nut

De uitdrukking “Tijd is geld” geldt dus voor beide partijen op dezelfde manier. Want in nauwelijks enkele seconden (of hoogstens enkele minuten) moet de bezoeker overtuigd zijn van het nut van de website: voldoende en duidelijke info vinden, het geheel aantrekkelijk en professioneel genoeg vinden en bij het verlaten van de website een goed gevoel overhouden. Oogt de website niet aantrekkelijk dan is het aangeboden product dat allicht ook niet.

Navigatie en uitzicht

Bij dit alles moet de navigatie van de website makkelijk en logisch zijn. In een oogopslag moet de bezoeker kunnen zien waarvoor je staat, wat je aanbiedt, en waar hij moet klikken om contact op te nemen. Een sobere, heldere website heeft hierbij de voorkeur, hoewel je het geheel uiteraard ook in een mooi kleedje mag steken. Al te drukke en opzichtige webpagina’s zijn te mijden; een bezoeker mag niet duizelig worden van het aangeboden audiovisueel materiaal. Foto’s en video’s die kenmerken van de aangeboden producten op een stijlvolle manier verduidelijken zullen de meeste bezoekers wel kunnen bekoren. Een gezond evenwicht tussen navigatie en uitzicht van de website is dus cruciaal.

Duidelijkheid

Net als het uitzicht is ook de inhoud van de website van groot belang. Wie ben je, waarvoor sta je en wat bied je aan? En waar ben je te vinden? Dit zijn essentiële vragen waarop de bezoeker van de website makkelijk een duidelijk antwoord op moet kunnen vinden. Dit komt erop neer dat je je zaak of bedrijf op een duidelijke en vlotte manier voorstelt en helder beschrijft wat je precies aanbiedt. Om welke services of producten gaat het, en hoeveel kost het? Hierbij bepaal je zo concreet mogelijk de bedragen van prijzen of kosten (per product, per uur, per project, enz...) en kan je de bezoeker de mogelijkheid bieden om een offerte aan te vragen. Ook moet de bezoeker makkelijk kunnen zien hoe en waar je te bereiken bent: emailadres, telefoonnummer en adres van het bedrijf of vereniging moeten dus duidelijk te vinden zijn.

Efficiëntie

Functioneren

Een tip die zo logisch en vanzelfsprekend is dat hij vaak vergeten wordt is: efficiëntie. Met andere woorden: alles op de website moet werken en functioneren. Productafbeeldingen moeten goed zichtbaar zijn, links en "like"-buttons moeten openen, video’s moeten afspelen als er op de play-knop gedrukt wordt, enz...Denk aan het potentieel marketingeffect dat “like”-buttons voor sociale netwerken met zich mee kan brengen. Geïnteresseerde bezoekers die de website interessant vinden kunnen op die manier hun vrienden en kennissen op de hoogte brengen van jouw product of service.

Updaten

Neem je een professioneel webdesigner in de arm dan vergroot je de kans dat je website loopt als een trein en dat ook blijft doen. Want eens de website online is, kan je de webdesigner ook laten zorgen voor onderhoud en updates van de website. Hierbij kan je systematisch laten nagaan of alles nog naar behoren werkt en indien mogelijk vernieuwingen of updates laten aanbrengen. Efficiëntie van de website is een niet te onderschatten factor in de perceptie van de bezoeker. Want “functioneert je website onvoldoende, dan functioneert het aangeboden product misschien ook niet?” is wat een bezoeker zou kunnen denken.

Actueel webdesign

Is de website helemaal af en functioneert alles naar behoren, dan ben je nog niet klaar. Want regelmatig zal er nieuws te melden zijn over je zaak, je product of je vereniging en zal je de website dus moeten aanpassen. Hierbij is het zaak om geen ogenblik te lang te wachten met het plaatsen van nieuwe informatie, want in de digitale wereld is een week al een eeuwigheid. Zijn er nieuwe ontwikkelingen op het vlak van vormgeving overweeg dan om met deze trein mee te gaan en laat je website aanpassen. Een te verouderd uitzicht van je website oogt niet modern en doet vermoeden dat je bedrijf niet met zijn tijd meegaat. Actueel blijven is dus de boodschap, zowel op het vlak van de beschrijving van je producten en services, als op het vlak van vormgeving en design. Een webdesigner zal je hierin met raad en daad kunnen bijstaan. Blijf wel trouw aan de ziel van de website en de manier waarop je je bedrijf of vereniging daarin naar voren brengt.

Webdesigner: prijzen en kosten

Eisen

Bij het ontwerpen van een website zal een webdesigner een prijs per uur aanrekenen of per website. Hierbij zal het totale prijskaartje afhankelijk zijn van je eisen en verwachtingen: wil je een eenvoudige website zonder tierlantijntjes, of wil je op alle vlakken het beste van het beste? Ook zal de prijs hoger zijn als je de webdesigner de ranking van je website in Google wil laten verhogen. Hierbij kan extra aandacht besteed worden aan SEO-optimalisatie, link building en websitemarketing.

Per uur

Een website laten maken kan door een freelancer gebeuren of door een professioneel webdesigner. Sommige webdesigners werken samen in een webdesignbedrijf of webdesignbureau. Freelancers zullen doorgaans een prijs tussen de 30 en de 90 euro per uur vragen om een website te ontwerpen, terwijl professionele webdesigners in een hogere prijsklasse zullen werken, bijvoorbeeld tussen de 50 en 120 euro per uur.

Per website

Bij sommige webdesigners kan je een prijsofferte aanvragen voor je website, en dit aan de hand van de dingen die je wilt laten doen (SEO-optimalisatie, link building, enz...). Rekening houdend met deze verlangens zal de webdesigner een prijs voorstellen. In het algemeen liggen de prijzen voor een relatief eenvoudige website rond de 400 à 500 euro, terwijl je voor een professioneel uitgebouwde, gesofistikeerde 2000 euro of meer zal moeten neertellen. Bij het bepalen van de verschillende soorten websites (en hun prijsklassen) die ontworpen kunnen worden bieden webdesigners uiteenlopende pakketten aan, zoals bijvoorbeeld: "basic", "professioneel", "business pro", enz...

Webdesigners in eigen regio

Het voordeel van online prijsoffertes is dat je per regio webdesigners kan vinden. Je kan dus kijken welke webdesigners in jouw omgeving beschikbaar zijn om een website te ontwerpen. Dit kan erg handig zijn vermits het vaak nuttig is om in een persoonlijk gesprek met de webdesigner te praten over je eisen en verlangens met betrekking tot de te ontwerpen website. Na het ontvangen van een offerte kan je dus contact opnemen met webdesigners of webdesignbureau's die het dichtst bij jou in de buurt kantoor houden (je spaart transportkosten uit) én tegelijk de webdesigners eruit pikken die het interessantst lijken qua prijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het opzetten van een website - Het designHet opzetten van een website - Het designBij het opzetten van een website komt veel kijken, zo ook het ontwerp van je website. Hier lees je alle informatie en ti…
Zelf een website bouwen of uitbesteden?Tegenwoordig is het bouwen van een website kinderspel geworden. Er bestaan vele pakketten waarmee iedereen in een handom…
Webdesign software voor Mac gebruikersWebdesign software voor Mac gebruikersAls webdesigner en Mac gebruiker bestaat er een verscheidenheid aan professionele kwalitatieve programma's die je niet e…
Zelf een website maken met Blogger, Joomla of WordPress?Zelf een website maken met Blogger, Joomla of WordPress?Overweeg je om zelf een eigen website te maken met Blogger, Joomla of WordPress software? Wat zijn globaal de mogelijkhe…
Zelf website makenZelf website makenMisschien ben je wel een zelfstandige met een eigen zaak, een particulier met een interessante hobby of je wil gewoon je…

Reageer op het artikel "Website laten maken door een webdesigner: tips en prijzen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-10-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Moderne media
Schrijf mee!