InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Linux op een usb stick

Linux op een usb stick

Linux op een usb stick Wilt u Linux uitproberen? Naast het gebuiken van een Livecd kun je nu ook kiezen voor Linux op een usb stick! Dit heeft dezelfde voordelen als Linux op een live cd, maar dan kan u nog veel meer. In dit artikel leest u er alles over.

Een korte inleiding over Linux

Deze inleiding is bedoeld voor mensen die nog niet helemaal bekend zijn met linux.

Wat is Linux?

Linux is een "vrije bron" besturingsysteem, dat houdt kortweg in dat de gemeenschap continu dingen aan Linux kan verbeteren. Linux bestaat Linux heeft een aantal verschillende versie's, die heten distributies. Deze zien er op het ook vaak verschillend uit, maar functioneren vaak hetzelfde. Immers zijn er in de gemeenschap veel componenten van het besturingsysteem gemaakt, die iedere distributie kan gebruiken. Dat niet alles hetzelfde is ligt vaak aan het doel dat de makers van de distributie voor ogen hebben. Zo bestaan er speciale distributies voor webservers, thuiscomputers,bedrijfscomputers mobieltjes en zelfs mp3 spelers. Ook is Linux heel veilig, omdat het door een hele gemeenschap verbeterd word en in tegenstelling tot windows ontworpen is om continu in contact te staan.

Distributies

Voor een thuiscomputer worden de volgende versies vaak gebruikt: Ubuntu, Mandriva, openSuse, Fedora.
Dit zijn distributies die een grote groep gebruikers hebben en prima kunnen concurreren met windows.
Er zijn ook nog een aantal specifieke distributies die interessant zijn; knoppix is bijvoorbeeld heel makkelijk om kort uit te proberen op een live cd, en Damm Small Linux en Puppy Linux kunt u op een hele oude computer installeren omdat deze heel erg klein zijn, maar toch beschikken over essentiële verbindingsonderdelen om een computer met een modern netwerk of met het internet te verbinden.

Live cd

Een Live cd komt u bij Linux vaak tegen. Dit is zowel een installatie cd als een cd waar het besturingsysteem kant en klaar op staat. U kunt deze in uw computer stoppen en bij het opnieuw opstarten start de computer op met Linux zonder enig spoor achter te laten op uw computer, windows blijft dus intact. (u kunt wel gewoon in uw harde schijven, dus let daar mee op) Op een livecd staat behalve het besturingsysteem ook een hoeveelheid programma's waarmee u heel veel handelingen kunt uitvoeren.

Live cd en usb stick

Een live cd is vrij traag, immers moet hij het hele besturingsysteem van een cd speler laden, en een cd speler is immers niet het snelste onderdeel van uw computer. Ook kunt u met een live cd geen programma's toevoegen of verwijderen. Linux op een usb stick heeft deze nadelen niet en u heeft het bijkomende voordeel dat u uw programma's en de documenten op de stick altijd bij de hand heeft, u kunt de stick immers op iedere computer met een usb poort opstarten.

Hoe maak ik een usb stick met linux?

Er zijn meerdere methodes; bijvoorbeeld Ubunutu en MCN Live, ik licht er hier twee toe. De eerste (Ubuntu) heeft mijn voorkeur. Ubuntu is een heel veel gebruikte distributie en MCNLive is een afgeleide van Mandriva linux, gemaakt door de Nederlandse Mandriva gebruikersgroep.

Voorbereiding

Om Linux op een usb stick te zetten heeft u een usb stick van 1 of 2 gb nodig en een lege CD-R. Een usb stick van 512mb werkt ook maar wordt afgeraden, omdat u dan bijna geen ruimte over heeft voor bestanden of software. Let op; de usb stick moet leeg zijn voor gebruik en geformatteerd zijn als FAT32. (dit kunt u in Win Vista doen door rechts te klikken op computer en vervolgens beheer) Uw computer moet ook over een brander beschikken en kunnen opstarten van usb. (dat is bij de meeste moderne computers geen probleem)

Het installeren van Ubuntu

U downloadt Ubuntu via deze link. U moet hier uw computerachitectuur kiezen. Dit is niet lastig, als u het niet zeker weet kies dan "Normale PC". Dit is de 32 bits versie, maar werkt ook op 64 bits computers. Uw download het bestand en brand het op cd. Dit lukt op de meeste computers door erop te dubbelklikken (anders gaat u naar uw brandprogramma en gebruikt u de optie 'brand ISO image op CD'). Heeft u dit gedaan dan start u de computer opnieuw op en dan zult u zien dat de computer vanaf de Live CD gaat opstarten. Is de Live CD opgestart dan kijkt u in het menu 'systeem' en daar komt u in een sub-menu een item tegen waarmee u een opstartbare USB disk mee kunt maken. U volgt de stappen van de wizzard en u heeft Linux op cd!

Het installeren van MCN Live

MCN Live is een andere distributie die u ook kunt gebruiken. Omdat Ubuntu nu ook een optie heeft om Linux op een USB stick te zetten kunt u beter die gebruiken, omdat die beter onderhouden wordt.
  1. Download vanaf deze server het bestand MCNLive-Delft.iso . Brand vervolgens een cd van dit bestand door erop te dubbelklikken
  2. Doe de gebrande cd in de cd speler en start de computer opnieuw op
  3. Na het opstarten stopt u de usb stick in de usb poort van de computer
  4. Na het inpluggen van uw usb stick komt er een mededeling van nieuwe hardware gevonden; klik op openen en noteer zijn locatie (is sdx1 (vervang x door de juiste letter)
  5. klik vervolgens op het start icoon op de startbalk (linksonder, een zwarte bol met een M erin) en ga naar het menu "MCNLive" en klik dan op Create "LiveUSB"
  6. Volg en lees de instructies op het scherm, kies bij het 2e scherm uw usb stick.
  7. Als u klaar bent met de voorgaande handeling gaat u weer naar het menu "MCNLive" en klik dan op Create Persitent Loop, kies niet al te klein, dit ding gaat immers alle wijzigingen die u later gaat aanbrengen bevatten
  8. Als u dit gedaan hebt bent u klaar en start u de computer opnieuw op, haalt u de live cd eruit en selecteerd u dat u wilt opstarten van de usb.
  9. Bij het eerste scherm van MCNLive toest u de code livecd persist in.

En gefeliciteerd; u heeft nu linux op uw usb stick geïnstalleerd!

Komt u er niet uit? U kunt door middel van een reactie of een PM reageren. N.B. u bent zelf verantwoordelijk.

Andere manieren om Linux uit te proberen

Zoals al eerder vermeld kunt u ook gebruik maken van alleen een live cd. Wijzigen en installeren van software is dan niet mogelijk, maar de cd is toch al verrassend compleet. Als u een goedwerkende en kant en klare computer wilt met linux, dan is de Asus Eee PC iets voor u.
© 2008 - 2019 Da-peer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Microsoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstMicrosoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstEr bestaat ook een zeer krachtige virtuele omgeving voor Windows en het heet Microsoft Virtual PC 2007. Microsoft Virtua…
Partitioneren met de GParted-Live CD (Freeware)Partitioneren met de GParted-Live CD (Freeware)Noodzakelijke veranderingen aan uw NTFS-partitie kunt u nu eindelijk zonder risico maken - met de Live-CD van GParted.
Gratis virussen verwijderenGratis virussen verwijderenHier wordt beschreven hoe alle virussen, cookies, overbodige bestanden, ongebruikte programma’s in één klap verwijderd w…
Xen: virtueel, gratis en efficiëntXen: virtueel, gratis en efficiëntXen zorgt via de techniek van paravirtualisatie voor een krachtige virtuele omgeving, waarin je software kunt uitprobere…
Knoppix als gratis besturingssysteem in 2019Knoppix als gratis besturingssysteem in 2019Knoppix 8 is een gratis besturingssysteem. Kies in 2019 voor instant linux live of probeer Knoppix. Het besturingssystee…

Reageer op het artikel "Linux op een usb stick"

Reactie

Hans Vb, 06-02-2009 10:37 #1
Als ik live-cd opstart krijg ik niet het menu systeem te zien, ook niet onder de verschillende functietoetsen. Wel krijg ik verschillende installatiemogelijkheden (waar op usb niet bij zit). Waar zit dat ergens?

Infoteur: Da-peer
Laatste update: 18-01-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 1
Schrijf mee!