Met Pinterest meer bezoekers naar je website

Pinterest is een sociale netwerk platform dat werkt als een soort prikbord. Je kunt op Pinterest zoeken naar afbeeldingen, video’s en artikelen, inspiratie op doen, afbeeldingen bewaren op prikborden of ‘moodboards’. Iedereen kan zo zijn eigen moodboard samenstellen met dat wat hij of zij interessant vindt. De moodboards zijn ook weer door anderen te zien. Zo kunnen zij dus zien wat je interessant vindt en reageren op de foto’s, video’s en artikelen en hebben zij de mogelijkheid om te ‘repinnen’. Repinnen (tegenwoordig ‘Pin it’) is het plaatsen van een pin van een prikbord van een bekende naar je eigen prikbord. En zo vinden jouw artikelen en foto’s zijn weg door het sociale netwerk. Een mooi platform, wat steeds meer gebruikt wordt. Zo zie je tegenwoordig ook veel websites die hun afbeeldingen automatisch ‘pinbaar’ maken. Iedereen kan die afbeeldingen dus plaatsen op hun eigen prikbord. Maar wat kun je hier nu mee als bedrijf of eigenaar van een website?
Figuur 1: zoekopdracht 'Cuba'Figuur 1: zoekopdracht 'Cuba'

Pins als bron voor bezoekers naar je website

Leuke, goede, originele of grappige afbeeldingen zullen zorgen voor veel aandacht. En veel aandacht binnen Pinterest betekent dat de kans groot is dat je website hiervan profiteert. Je kunt namelijk via Pinterest op verschillende manieren door gelinkt worden naar jouw website. In figuur 1 zie je de resultaten na een zoekopdracht op het woord 'Cuba'. De verschillende afbeeldingen en artikelen kunnen direct geopend worden. In figuur 2 een voorbeeld van wanneer je op een van de foto's of artikelen op Pinterest klikt.

Figuur 2: Pinterest fotoFiguur 2: Pinterest foto
Als je op een artikel of foto hebt geklikt wordt de foto geopend. Hierbij zie je bovenin een knop ‘Website’. Door op die knop te drukken ga je naar de bron van de afbeelding en dus de website van de eigenaar. Ook als je op de afbeelding zelf klikt ga je naar de website die de bron is voor de afbeelding. Verder is het mogelijk om plaatjes te ‘embedden’. Dat betekent dat ze opgenomen kunnen worden op andere websites. En dan geldt nog steeds dat als iemand op de afbeelding klikt, hij doorverwezen wordt naar de bron van de afbeelding. Jouw website! Verder is het mogelijk om de pins te delen via e-mail of via Facebook.

Heb jij als eigenaar van een website mooie en unieke foto’s? Dan kunnen die, door deze functies, zorgen voor meer bezoekers naar je website.

Waarde van bezoekers via Pinterest

De waarde van de bezoekers die jouw website krijgt via Pinterest hangt af van de mate waarin je Pins relevant zijn voor de bezoeker, de artikelen die er bij horen passen bij de afbeelding en wanneer bezoekers voor jou van waarde zijn. Naast wat de bezoekers via Pinterest je opleveren, commercieel gezien of gewoon aan website bezoek, is het ook van belang wat het je kost. En dat is het mooie aan Pinterest. Het kost je niks in euro's. Natuurlijk ben je wel tijd kwijt aan het zorgen voor leuke en interessante pins. Er zijn bedrijven die mensen inhuren om hier continue mee bezig te zijn. Echter, als jij als website eigenaar of als midden- tot kleinbedrijf actief wilt zijn op Pinterest, dan kost het je maximaal een paar uurtjes per week.

Aanmaken van een Pinterest account

Je kunt tegenwoordig kiezen uit twee verschillende soorten accounts. Een persoonlijk account en een zakelijk account. Functioneel zit hier eigenlijk niet zo veel verschil in, al kun je bij een zakelijk account een contactpersoon opgeven en je bedrijfsnaam vermelden.

Ga naar Pinterest. Op het startscherm kun je inloggen met je Facebook account of je Twitter account. Daarnaast is het ook mogelijk om je met je e-mailadres aan te melden. Na het aanmelden wijst het zich vanzelf.

Zorg dat je pins vindbaar zijn

Om te zorgen dat je pins daadwerkelijk extra bezoekers opleveren, is het van belang dat je pins op Pinterest zelf goed gevonden kunnen worden. Zorg er voor dat de belangrijkste zoekwoorden in je beschrijving staan. Daarnaast moet de beschrijving of de foto zelf natuurlijk ook genoeg uitnodigen om verder te klikken. Om dit allemaal goed onder de knie te krijgen is het verstandig om zelf ook actief op Pinterest te zoeken en te pinnen.

Al met al is het relatief eenvoudig om als bedrijf of als website eigenaar bezoek naar je website te halen door gebruik te maken van Pinterest. Zorg dat je origineel bent, goede foto's hebt met goed vindbare beschrijvingen en zorg dat je regelmatig nieuwe pins plaatst. Dan komen de voor jou relevante bezoekers vanzelf naar je website.
© 2015 - 2020 Viatori, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.pinterest.com

Reageer op het artikel "Met Pinterest meer bezoekers naar je website"

Reactie

Marie Mul-Van der Roest, 05-07-2016 23:47 #1
Dat zou ik best willen, maar met mijn 7 foto's over papier-maché kom ik nog niet eens in de grote verzamelcategorie pap.maché terecht, ondanks herhaaldelijk verzoek aan de helpdesk. Wie helpt mij.

Alvast bedankt

Infoteur: Viatori
Gepubliceerd: Mei 2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 1
Schrijf mee!