InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Schijfdefragmentatie XP en Vista

Schijfdefragmentatie XP en Vista

Schijfdefragmentatie XP en Vista Elke maand even doen, defragmenteren onder Windows XP en Vista. Er is altijd wel een moment achter de computer dat je even niet weet wat te doen, dus even de boel weer op een rijtje zetten, met meer schijfruimte als gevolg!

Elke Mb telt. (Mb=Megabyte)

De harde schijf van je computer is net een bibliotheek. Boeken (data) uit het rek (hd schijf), ‘gelezen’ boeken weer terug in het rek. Nu zetten de meeste mensen het boek weer op de zelfde plaats terug in het rek. Een computer doet dat niet (beetje dom) en zet het daar waar hij/zij het logies vind. Met als gevolg, dat de ruimte op de schijf snel vol is met daartussen veel lege plekken (gefragmenteerd). Een defragmentatie programma zoals die te vinden is onder Windows XP kan het weer aaneengesloten terug zetten, opgeruimd staat netjes!

Het volgende kun je doen

  1. Klik op >Start< >Alle programma’s< > Bureauaccessoires<, >Systeemwerkset< en vervolgens op > Schijfdefragmentatie<.
  2. Selecteer in het bovenste gedeelte van het venster de harde schijf en klik vervolgens op >Analyseren<.
  3. Wacht tot Windows klaar is met het analyseren van de schijf en klik daarna op >Defragmenteren< als dit wordt aanbevolen. Anders klik op >Sluiten<.

Widows Vista

In Windows Vista is Schijfdefragmentatie iets veranderd, zo is het programma zelf simpeler geworden, maar zijn er minder opties voor de gevorderde gebruikers. Maar dat lijkt zo, via de opdrachtprompt zijn er nog meer mogelijkheden te gebruiken.

Windows Vista Schijfdefragmentatie

  1. Ga naar >Start<, klik op >Configuratiescherm< (niet de Klassieke weergave ).
  2. klik daarna op >Systeem en onderhoud<.
  3. Scroll naar beneden en kies onder het kopje >Systeembeheer< voor de optie >De vaste schijf defragmenteren<.

Geplande defragmentatie wijzigen
De tijd en dag instellen door op Schema aanpasssen te klikken. Om deze geplande taak uit te schakelen haal je het vinkje weg voor Gepland uitvoeren. Sluit het scherm nu af en start Schijfdefragmentatie opnieuw op. Nu wordt de schijf direct geanalyseerd, en zo nodig ook defragmenteren. Als het niet nodig is wordt dat gemeld. Wil je het toch defragmenteren, dan kun je op Nu defragmenteren klikken om de schijf / partitie te defragmenteren.

Het kan even duren voordat het defragmeteren klaar is, vooral de eerste keer duurt het langer. Er zijn ook andere programma’s die het sneller kunnen. Ik heb zelf mijn bedenkingen daarbij, omdat “goed berijd kost even tijd’ me toch beter lijkt, en dat geld ook voor defragmenteren.
© 2008 - 2019 Artline, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Automatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen SaverAutomatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen SaverHet defragmenteren van je harde schijven heeft veel invloed op de tijd waarin Windows opstart en de tijd waarin programm…
Partities maken en beheren in WindowsPartities maken en beheren in WindowsOp Windows Vista is vaak kritiek geuit. Sommigen vragen zich af of je niet met de installatie moet wachten totdat de voo…
Snel en gemakkelijk je PC opschonenSnel en gemakkelijk je PC opschonenWanneer je bemerkt dat je computer behoorlijk trager begint te werken, wordt het tijd om je PC op te schonen. In drie ee…
Computer schoonmaken: Gratis software voor opschonen van pcJe computer wordt trager en trager. Dat komt door overbodige files en oude software, nutteloze processen, je zoekgeschie…
Tips om je pc sneller te makenTips om je pc sneller te makenNa verloop van tijd kun je last krijgen van een trage pc. Wat kun je zelf doen om de snelheid van je pc te verbeteren? V…
Bronnen en referenties
  • Schoonepc.nl Computereasy.nl Helpmij.nl

Reageer op het artikel "Schijfdefragmentatie XP en Vista"

Reacties

Kevin, 16-05-2011 22:00 #3
Ik heb een vraag. Ik wil een schrijfdefragmentatie uitvoeren. Alleen krijg ik dit in beeld als ik Analyse doe of als ik de schrijf wil defragmenteren>> Schrijfdefragmentatie heeft vastgesteld dat het uitvoeren van chkdsk is gepland op volume (C) Voer chkdsk /F uit
Iemand een idee?

Herman van Rossum, 08-09-2009 06:23 #2
Ik woon in Viet Nam, kan hier niet om hulp vragen, daarom wend ik mij tot jullie. Ik heb een ACER aspire 3000 en windows XP. Mijn configuratiescherm is in het Engels, kan ik dit overzetten in het Nederlands, en hoe? Mijn Engels is niet slecht, maar met de computertaal in het Nederlands heb ik al een probleem. Bij voorbaat mijn dank voor jullie hulp. Reactie infoteur, 10-09-2009
Helaas heb een eng xp, je kunt het beste een nl downloaden, kopen kan ook via de site van microsoft.

Mvg Artline.

Artline (infoteur), 20-08-2008 20:57 #1
Wel een hd schijf toewijzen anders doet hij niks.

Infoteur: Artline
Gepubliceerd: 20-02-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 3
Schrijf mee!