InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Hoe maak je een efficiënte website om geld te verdienen

Hoe maak je een efficiënte website om geld te verdienen

Als je een website of een blog opzet heb je hiervoor vaak een specifiek doel in gedachten. Dit kan zijn om je product(en) te verkopen, meer klanten binnen te halen, om als een autoriteit in jouw werkgebied te worden gezien, of om geld te verdienen met advertentie-inkomsten. Maar zomaar een website of blog opzetten en hopen dat je je doelen vanzelf bereikt werkt helaas niet zo makkelijk. Om zoveel mogelijk uit je eigen website te kunnen halen moet je een goed plan maken. Hieronder vind je een paar tips om meer geld te verdienen met je website.

Weet wat je wilt bereiken

Zorg dat je voor jezelf een helder idee hebt van wat je wilt bereiken met je website. Wil je bijvoorbeeld een ebook verkopen of wil je klanten binnenhalen voor persoonlijke coachingsessies. Dit zijn twee hele verschillende doelen en ze vereisen dan ook een hele verschillende aanpak. Ga dus even rustig zitten en schrijf voor jezelf op wat je wilt bereiken met je website. Zorg nu dat dit ook duidelijk is voor je bezoekers.

Zorg dat je bezoekers ook weten wat je wilt bereiken

Wees niet bang om je bezoekers te vertellen wat ze moeten doen op jouw site. Als jij een ebook wilt verkopen aan je bezoekers, maar je noemt dit nergens of je geeft geen links naar waar het ebook ook daadwerkelijk te koop is, weten je bezoekers niet dat dit je doel is. Zorg dus dat op elke pagina duidelijk is wat je wilt van je bezoekers, en zorg dat ze dit dan ook goed kunnen doen. Dit hoeft helemaal niet op een vervelende en opdringerige manier. Als je bijvoorbeeld wilt dat je bezoekers zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief, zorg dan dat dit op elke pagina kan. Zet bijvoorbeeld een aanmeldformulier in je menu aan de zijkant, en roep de bezoeker op om zich daar in te schrijven. Als je nieuwe klanten wilt overhalen, maak dan heel duidelijk wat jij voor ze kunt betekenen, en zorg dat ze jou op een makkelijke manier via email of telefoon kunnen bereiken.

Laat bezoekers duidelijk zien wat jij hen kan bieden

Een bezoeker wordt pas een klant als hij inziet dat jij hem of haar iets van waarde kan bieden, iets wat hij of zij op dat moment nodig heeft. Zorg dus dat je ook echt iets te bieden hebt aan je bezoeker, en dat de website draait om wat je bezoekers nodig hebben. Als je alleen maar vertelt over wie jij bent en wat je doet heb je kans dat de bezoeker weer vertrekt zonder actie te ondernemen. Dus geef je bezoekers relevante informatie in uitgebreide blogposts, en laat zien dat je weet waar je het over hebt. Als de bezoeker vertrouwen heeft in jouw deskundigheid, en denkt dat je hem of haar echt ergens mee kunt helpen zullen ze eerder van je kopen.

Je kunt je website meer interactief maken door rechtstreeks aan je bezoekers te vragen wat ze graag van je willen. Laat ze je mailen met vragen en ideeën voor blogposts, of vraag ze om je in het commentaar onder blogposts te vertellen waar zij graag over willen lezen. Op deze manier kun je ze precies geven wat ze willen, en zullen je bezoekers zich ook meer betrokken gaan voelen bij jouw site.

Zorg dat je website goed te vinden is

Je kunt een geweldige website hebben, maar als niemand hem kan vinden zul je er niet zoveel aan hebben. En dat is zonde, want jij hebt iets te vertellen waar mensen in geïnteresseerd zijn. Dus zorg dat je website goed te vinden is in de verschillende zoekmachines. Verdiep je dus eens in SEO en probeer links uit te wisselen met andere sites waar jouw potentiële bezoekers ook komen. Maak het makkelijk voor de bezoekers die je al wel hebt om jouw site te delen via sociale media als Facebook en Twitter.

Zorg dat je een mailinglist hebt

Zorg dat je op elke pagina een formulier hebt waar je bezoekers zich kunnen inschrijven op jouw mailinglist. Op deze manier kun je je bezoekers op de hoogte houden van nieuwe blogposts, van acties en kortingen, en van andere interessante dingen die gebeuren op jouw website, in jouw leven en in jouw bedrijf. Door regelmatig een mail naar je lijst te sturen kun je een band opbouwen met je bezoekers, en zullen zij eerder geneigd zijn om van je te kopen, omdat ze het gevoel hebben je al beter te kennen. Behandel je mailinglist wel met respect en ga ze niet spammen, want dat zal alleen maar averechts werken.
Om mensen over te halen zich in te schrijven voor jouw mailinglist kun je ze een klein cadeautje geven als ze zich inschrijven. Dit kan een gratis ebook zijn, een lijst met tips over jouw vakgebied, of iets anders waar jouw bezoekers in geïnteresseerd zijn.

Zorg dat je website overzichtelijk is

Dit klinkt voor de hand liggend, maar veel bestaande websites zijn toch een soort van doolhof. Maak het zo makkelijk mogelijk voor je bezoeker om te vinden wat hij of zij zoekt. Jij kent je eigen website heel goed en weet precies waar alles is. Doordat je het zelf zo goed weet is het soms moeilijk om objectief naar je eigen site te kijken. Vraag dus eens aan wat vrienden of familie om iets te zoeken op jouw site, en kijk hoe snel dat gaat. Aan de hand van deze feedback kun je wellicht wat dingen aanpassen. Zorg vooral dat je een duidelijk en overzichtelijk menu hebt met de juiste hoofdcategorieën.
© 2015 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Google Adsense for search zoekmachine op je website?Google Adsense for search zoekmachine op je website?Google Adsense for search is een van de programmaís die Google aanbiedt om geld te verdienen met je eigen website. Met G…
Meer Adsense inkomstenDe meeste webmasters hebben als belangrijk doel geld verdienen met internet. De meest gebruikte methode hierbij is het p…
Geld verdienen met websitesGeld verdienen met websitesMiljoenen websites leveren dagelijks veel geld op. De kunst is om een website zo te maken dat het veel bezoekers trekt e…
Waar moet je aan denken bij het beginnen van een website?Waar moet je aan denken bij het beginnen van een website?Vandaag de dag staat het internet vol met websites. Maar ook jij zelf kan een website hosten en beheren. Hieronder staat…
Het opzetten van een website - Het promotenHet opzetten van een website - Het promotenBij het opzetten van een website komt veel kijken, zo ook het promoten van je website. Hier lees je alle informatie en t…

Reageer op het artikel "Hoe maak je een efficiënte website om geld te verdienen"

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 11-02-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!