InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Een Word-sjabloon maken voor je manuscript

Een Word-sjabloon maken voor je manuscript

Een Word-sjabloon maken voor je manuscript Door bij het schrijven van een manuscript vooraf de opmaak vast te leggen in een sjabloon kun je jezelf veel werk uit handen nemen. Door de opmaak op deze manier te automatiseren kun je deze eenvoudig achteraf aanpassen aan de wensen van de uitgever. Tijdens het schrijven hoef je je niet of nauwelijks bezig te houden met de opmaak en kun je je meer richten op de inhoud ervan.

Wordsjabloon maken voor opmaak manuscript

Om een sjabloon te maken start je met het maken van een gewoon, nieuw Worddocument. Je klikt vervolgens op Bestand en kiest voor Opslaan als. In het dialoogvenster dat verschijnt kies je bij Opslaan als voor Word-sjabloon. Wanneer je schrijfrechten hebt in de map waar de sjablonen staan zal deze map automatisch geopend worden. Zoniet, dan bewaar je de sjabloon op een locatie waar je hem gemakkelijk terug kunt vinden, bijvoorbeeld op je bureaublad. Je geeft je sjabloon een voor jou herkenbare naam en klikt op OK.

In dit document leg je nu je opmaak vast. Bij opmaak denken we aan letter-, alinea- en documentopmaak.

Documentopmaak zoals marges, uitlijnen en inspringen vastleggen

Marges

Een redacteur, schrijfcoach of manuscriptbeoordelaar die je manuscript onder ogen krijgt zal wellicht aantekeningen willen maken. Het is dan handig als je hier hiervoor ruimte beschikbaar hebt gesteld. Maak hiervoor een rechtermarge van ongeveer 4 centimeter. Hiervoor sleep je de grijze ruimte in de liniaal boven je document aan de rechterkant naar links. Je moet hiervoor wel goed mikken. Selecteer je per ongeluk het pijltje dat hier naar boven wijst dan heb je niet de marge te pakken. Je zet het pijltje dan weer terug en mikt een millimetertje hoger.

Wil je het nauwkeuriger aanpakken, dan open je het dialoogvenster Pagina-instelling door in het lint Pagina-indeling op Marges te klikken. Onderaan kies je voor Aangepaste marges. Je stelt hier de gewenste marges in en klikt op OK. Werk je met een oudere versie dan kies je voor Bestand, Pagina-instelling, klik je op het tabblad Marges en stel je bij de rechtermarge de gewenste afmeting in.

Paginanummering

Omdat je je manuscript losbladig inlevert bij je uitgever is het belangrijk om een paginanummering te gebruiken. Op die manier weet je zeker dat de pagina’s gelezen worden op de volgorde die jij bedoeld hebt. In oude versies kies je hiervoor in het menu voor Invoegen, Paginanummers. In nieuwere versies klik je op het lint Invoegen en klik je in het vak Koptekst en voettekst op Paginanummers. Hier kies je je gewenste opmaak.

Afbreken

Laat het afbreken van woorden niet over aan MS Word. Het beste is om dit zelf in de hand te houden. Daarom zet je deze instelling uit door in nieuwere versies van Word in het lint Pagina-indeling op Afbreken te klikken en voor Geen te kiezen. In oudere versies kies je in het menu voor Extra, Taal, Woordafbreking.

Letter- en alineaopmaak vastleggen

Hiervoor verander je het standaard opmaakprofiel in het document. Werk je met een nieuwe versie van Word dan klik je in het lint Start met de rechtermuisknop op Standaard en kies je voor Wijzigen. Het dialoogvenster Stijl wijzigen verschijnt dan. Werk je met een oudere versie dan kies je in het menu voor Opmaak, Opmaakprofiel. Je selecteert vervolgens het standaard opmaakprofiel en klikt op Wijzigen.

Lettertype

In het vak Opmaak kies je een duidelijk leesbaar lettertype. Voor papier is dat een schreeflettertype zoals Times New Roman, voor scherm is dat een schreefloze letter zoals Courier of Arial. Op de website van de uitgever kun je lezen in welk lettertype je manuscript opgemaakt moet zijn.
Regelafstand
Doorgaans wordt een regelafstand van anderhalf aangehouden. Deze kun je instellen door op de in deze afbeelding omkaderde knop te klikken.

Uitlijning en inspringing

De overige zaken stel je in via de knop Opmaak onder in het dialoogvenster. Je klikt in het menu dat verschijnt op Alinea. Bij Algemeen kies je bij Uitlijnen voor Links. Bij Inspringen kies je bij Speciaal voor Eerste regel en stel je de waarde 0,5 in. Bij Afstand stel je de waarden in op 0 pt en zet je een vinkje in het vak Geen witruimte toevoegen… Hierna klik je op OK.

Gebruiken van het manuscript sjabloon

Nadat je de wijzigingen in het sjabloon hebt gedaan sla je het sjabloon nog een keertje op (door bijvoorbeeld op Ctrl+S te drukken). Hierna sluit je het sjabloon. Wanneer je het sjabloon hebt kunnen opslaan in de map van de sjablonen dan ga je naar Bestand, Nieuw en dubbelklik je op je sjabloon. Wanneer je het bestand bijvoorbeeld op je bureaublad hebt opgeslagen dan dubbelklik je er daar op. Er wordt dan een nieuw Worddocument gestart. Je ziet dat ook in de naam terug boven in de titelbalk. In dit document zijn alle instellingen vastgelegd die je hebt gedaan in het sjabloon. Wanneer je dit document opslaat, dan sla je het op zoals je alle gewone Worddocumenten opslaat. Wil je later een nieuw document starten op basis van de sjabloon dan kun je daar opnieuw simpelweg op klikken. Je ziet dan dat er een schoon, nieuw gewoon Worddocument gestart wordt.

Opmaak manuscript aanpassen aan de wensen van de uitgever

Wil je achteraf de opmaak aanpassen aan de wensen van de uitgever dan kun je dit in je manuscript doen. Daar voer je dezelfde handelingen uit als die je deed bij het instellen van de opmaak in het sjabloon. De letter- en alineaopmaak stel je dus in via het opmaakprofiel. De sjabloon wordt hierdoor niet aangepast, alleen je huidige document.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Efficienter presentaties maken in Microsoft PowerpointEfficienter presentaties maken in Microsoft PowerpointPowerpoint is één van de makkelijkere programma's van Microsoft Office. Toch kan het redelijk wat tijd kosten om een leu…
Hoe vind je een geschikte uitgever?Hoe vind je een geschikte uitgever?Is je manuscript af? Dan is het tijd om een uitgever te vinden die bij jouw manuscript past. Dit is geen gemakkelijke kl…
Nieuwe hobby? Denk eens aan glas graverenWie kent het niet? Het gegraveerde glas. Altijd een leuk cadeau om te geven voor een verjaardag, jubileum of een geboort…
Manuscript naar uitgevers sturenManuscript naar uitgevers sturenJe wil opvallen met je manuscript bij een uitgever. Je wil immers dat jouw verhaal uitgekozen wordt, voor de publicatie…
Spatten: een eenvoudige zeefdruktechniekSpatten: een eenvoudige zeefdruktechniekSpatten is een eenvoudige zeefdruktechniek. Je hebt er geen bijzondere gereedschappen voor nodig, daarom kun je eenvoudi…

Reageer op het artikel "Een Word-sjabloon maken voor je manuscript"

Infoteur: Gway
Laatste update: 28-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Tips en trucs voor schrijvers
Schrijf mee!