InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Leesbaarheid verbeteren met Wordtrucjes

Leesbaarheid verbeteren met Wordtrucjes

Leesbaarheid verbeteren met Wordtrucjes Word heeft allerhande trucjes om je te helpen de leesbaarheid van je tekst te verbeteren. We weten dat wanneer je meer varieert met woorden je tekst minder saai wordt. Je kunt in Word met een functie een woordenlijst met synoniemen oproepen. Ook is er een functie voor het bewaken van de gemiddelde zinslengte. Is de zinslengte namelijk te lang dan is de tekst moeilijker te begrijpen. Verder kun je op een simpele manier woorden bij elkaar houden die bij elkaar horen en teksten verbergen die door bepaalde lezers niet gelezen hoeven te worden.

Leesbaarheid verbeteren met synoniemen

Schrijf je een tekst over een bepaald onderwerp? Dan loop je er vast tegenaan dat je vaak dezelfde woorden gebruikt. Je kunt de tekst verlevendigen door synoniemen te gebruiken, andere woorden die hetzelfde betekenen. Deze kun je zelf bedenken maar als je ze zelf niet kunt verzinnen kun je de Synoniemenfunctie van Word gebruiken. Je klikt in een woord en drukt op de toetsencombinatie Shift+F7. Rechts verschijnt het taakvenster Onderzoeken waarin je een lijst ziet van mogelijke synoniemen. Door je muis boven het gewenste woord te houden verschijnt er een pijltje waarop je kunt klikken. Je kunt dan kiezen voor Invoegen, Kopiëren of Opzoeken. Door op Opzoeken te klikken ga je een synoniem zoeken voor het betreffende woord. Wil je daarna weer terug naar de vorige lijst dan klik je op de knop Vorige boven in het taakvenster.

Woorden tellen venster

Je kunt de leesbaarheid van je tekst verbeteren door de zinslengte te verkleinen. Sommigen zeggen dat deze gemiddeld 15 woorden moet zijn, anderen houden het op 10 woorden. Wat je ook kiest, je kunt Word gebruiken om je tekst te controleren. Eerst typ je je tekst, daarna selecteer je de tekst die je wilt controleren. In de statusbalk (die balk meteen onder de schuifbalk) kun je bij Woorden aflezen hoeveel woorden er in de geselecteerde tekst staan, en hoeveel in de totale tekst. Door op Woorden te klikken verschijnt er een overzicht waarin je de statistieken kunt bekijken. Wil je de gemiddelden bekijken, dan controleer je eerst of deze functie is ingesteld. Je gaat hiervoor naar Bestand, klikt op Opties en kiest dan voor Controle. In het vak Tijdens Spelling- en grammaticacontrole in Word… controleer je of het selectievak Leesbaarheidsstatistieken weergeven is ingeschakeld. Hierna voer je een spellingcontrole uit (door bijvoorbeeld op F7 te drukken) waarna aan het einde het venster verschijnt waarin deze statistieken zijn af te lezen.

Woorden bij elkaar houden, tekens en letters bij elkaar houden

Wil je op de juiste manier een voornaam en een achternaam bij elkaar houden zodat deze bij het einde van de regel niet gesplitst worden? Druk dan niet op de spatiebalk tussen deze twee namen maar op Ctrl+Shift+Spatie. Deze ziet er in de lopende zin uit als een gewone spatie maar als de woorden aan het einde van de regel komen verhuizen ze samen naar de volgende. Dit kun je ook doen bij maten of gewichten of bij het valutateken. Ditzelfde komt ook voor bij koppelstreepjes. Denk bijvoorbeeld aan ’s-Hertogenbosch. Wanneer je tegelijkertijd op de toetsen Ctrl, Shift en het koppelstreepje drukt blijft de ’s altijd tegen Hertogenbosch staan.

Verborgen teksten in Word

Door met verborgen teksten te werken kun je gemakkelijk twee versies maken van een document. Eentje met de volledige informatie die intern bedoeld is en een meer leesbare versie voor anderen. Je selecteert hiervoor de tekst die je wilt verbergen en gaat naar het dialoogvenster Lettertype (door bijvoorbeeld op Ctrl+D te drukken). Op het tabblad Lettertype in het vak Effecten schakel je het selectievak Verborgen tekst in. Hierna klik je op OK. Wil je de tekst die je zojuist verborgen hebt zien, dan klik je op de knop Alles weergeven op het lint Start. Door weer op deze knop te klikken verberg je de tekst.

Verborgen tekst afdrukken in Word

Je kunt de tekst inclusief en exclusief verborgen tekst afdrukken door linksboven op Bestand te klikken, daarna op Opties en daarna op Weergave.Onder in het dialoogvenster zie je Afdrukopties staan. Daar schakel je het selectievak Verborgen tekst afdrukken in of uit.

Minder onbekende wordtrucjes: Opmaak

Verder kun je met opmaak werken om je tekst leesbaarder te maken. Denk hierbij aan marges, regelafstand en lettergrootte. De marges kun je vergroten door bovenin op Pagina-indeling te klikken en daarna op Marges. De regelafstand kun je instellen door bovenin op Start te klikken en dan in het vak Alinea rechtsonder op het knopje met het kleine pijltje te klikken. De lettergrootte kun je instellen door op de toetsencombinatie Ctrl + ] of Ctrl + [ te drukken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leesbaarheid verbeteren met Wordtrucjes"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Tips en trucs voor schrijvers
Schrijf mee!