InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Opmaak resetten in een groot Worddocument

Opmaak resetten in een groot Worddocument

Opmaak resetten in een groot Worddocument Bij het maken van een groot document waarbij je met anderen samenwerkt kan het nodig zijn om aan het einde een redactie-slag er overheen te laten gaan. Niet alleen de tekst moet kloppen. De opmaak zorgt ervoor dat al die verschillende stukken tekst aanvoelen als een geheel. Voordat het naar de drukker of de kopieservice gaat controleer je eerst of de opmaak professioneel genoeg is. Is dit nog niet het geval dan kun je allerlei wordtrucjes gebruiken om je tekst te verbeteren.

Personeelsblad, clubblad of ander groot Worddocument

Bij het samenwerken aan een groot Worddocument, zoals een personeelsblad, clubblad of schoolkrant, is het belangrijk dat je de algemene opmaak bewaakt. Doe je dit niet dan wordt het resultaat snel een rommeltje en oogt het een stuk knulliger. In Word zijn er tal van mogelijkheden om je te helpen het resultaat wat professioneler te laten ogen. Op deze manier wordt je werk een stuk beter.

Lettertypes, tabinstellingen, en andere opmaak resetten in een groot Worddocument

Mensen kunnen soms overdrijven bij het opmaken van teksten. Kleurtjes, verschillende lettertypes en groottes maken een tekst niet altijd beter leesbaar. Het kan er zelfs een rommeltje van worden. Om deze goedbedoelde opmaak terug te brengen naar de standaard van het sjabloon selecteer je de tekst en druk je op de toetsencombinatie Ctrl+spatiebalk. Deze zet de letteropmaak terug. Druk je op Ctrl+Q dan worden de vele tabinstellingen en inspringingen weggehaald. Soms blijven er dan toch nog teksten met ‘foute’ opmaak over. In dat geval selecteer je deze hardnekkige teksten en druk je op Ctrl+Shift+N.

Alle tekst in hoofdletters, kleine letters in Word

Je kent het wel: iemand is ontzettend goed in blindtypen. Zo goed dat deze persoon niet in de gaten had dat hij een hele lap tekst compleet in hoofdletters heeft getypt. De capslock stond aan. Een tekst in hoofdletters voelt echter als een geschreeuwde tekst, niet prettig dus. Maar hoe zet je dat nu gemakkelijk terug in ‘gewone’ letters? Je selecteert de tekst en drukt op de toetsencombinatie Ctrl+F3. De eerste keer dat je deze toetsen gebruikt zet je alles om in kleine letters, de tweede keer worden het beginhoofdletters, de derde keer zijn het weer allemaal hoofdletters. Je blijft dus steeds op deze toetsencombinatie drukken totdat de tekst staat zoals je hem wilt hebben.

Dubbele spaties resetten

In een groot document kan het zomaar zijn dat er ergens fouten gemaakt zijn met betrekking tot spatiegebruik. Twee spaties tussen twee woorden bijvoorbeeld, of een spatie voor een punt. Een geoefend oog haalt dit soort foutjes er in een oogopslag uit maar als een document uit tientallen of zelfs honderden pagina’s bestaat is dat een flinke klus. Je gebruikt hiervoor dus een functie in Word. Je drukt op de toetsencombinatie Ctrl+H.

In het vak Zoeken naar typ je twee spaties. In het vak Vervangen door typ je een spatie. Nu klik je op Alles vervangen. Je klikt op OK en voert de exercitie net zolang uit totdat er geen gevallen meer gevonden worden. Dezelfde exercitie gebruik je voor de spatie en de punt, de spatie en de komma, puntkomma, dubbele punt enzovoort.

Dubbele enters en dubbele tekens

Wil je controleren of er niet te vaak op de Enter toets is gedrukt of bijvoorbeeld op de tabtoets? Je drukt dan op de toetsencombinatie Ctrl+H, klikt in het vak Zoeken naar en klikt op de knop Meer. Hiermee komt de knop Speciaal tevoorschijn. Om te controleren op teveel Enters kies je twee keer achter elkaar voor Alineamarkering. In het vak Zoeken naar komt nu een speciaal teken te staan. Dit laat je staan. In het vak Vervangen door zet je slechts een alineamarkering. Nu klik je op Alles vervangen, net zolang totdat er geen gevallen meer gevonden worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dubbele nationaliteitDe dubbele nationaliteit is in Nederland een veelbesproken onderwerp. Onder een deel van de bevolking leeft al een tijdj…
Dubbele maandlasten hypotheek beperkenDubbele maandlasten hypotheek beperkenEen nieuw huis gekocht hebben, en blijven zitten met dubbele woonlasten. Iedere koper is er huiverig voor: nieuwe huis i…
Dubbele kin voorkomen / Dubbele kin verwijderenDubbele kin voorkomen / Dubbele kin verwijderenDe oorzaak van een dubbele kin is een overschot aan vet dat zich net onder de kin opstapelt. Een dubbele kin komt vooral…
Microsoft Excel - bespaar tijd met deze functies!Microsoft Excel - bespaar tijd met deze functies!Microsoft Excel is één van de meest gebruikte berekeningsprogramma's ter wereld. Toch heeft Excel meer functies dan dat…

Reageer op het artikel "Opmaak resetten in een groot Worddocument"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Tips en trucs voor schrijvers
Schrijf mee!