InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Overzicht houden in een groot Worddocument

Overzicht houden in een groot Worddocument

Overzicht houden in een groot Worddocument Wanneer je een boek schrijft (of een ander groot document) kan het lastig zijn de structuur goed in de gaten te houden. Zeker in het geval van non-fictie is het belangrijk om te kunnen controleren of je alle onderwerpen op de juiste volgorde behandelt en aan het einde zeker weet dat je alles besproken hebt. Overzicht is zeker belangrijk als je besluit stukken tekst te verplaatsen. Hieronder lees je hoe je hiervoor de standaardfuncties van MS Word kunt gebruiken.
Er zijn tal van mogelijkheden op het gebied van structuren van je worddocument. Zo kun je gebruik maken van opmaakprofielen om koppen te maken. Word kan de tekst die met die opmaakprofielen is opgemaakt weergeven in overzichten, je kunt er gemakkelijk inhoudsopgaven mee maken en je kunt ze met bijbehorende tekst en al verschuiven. Daarnaast kun je de verschillende weergavemogelijkheden van Word gebruiken om overzicht te krijgen op je tekst.

Pijltje naar benedenPijltje naar beneden

Van gewone tekst koppen maken met opmaakprofielen

Met opmaakprofielen geef je aan wat de hoofdstuktitels en paragraaftitels van je document zijn. Dit is je belangrijkste hulp bij het maken van een groot document. Word gebruikt namelijk opmaakprofielen bij het automatisch maken van een inhoudsopgave. Ook zijn er weergaven die deze opmaakprofielen gebruiken om je de structuur van je document te tonen. Hieronder daarover meer.

Om een titel van het juiste opmaakprofiel te voorzien selecteer je de titel en klik je in het lint Start in het vak Stijlen om een kop te kiezen.

Zelf opmaakprofiel maken

Zelf een opmaakprofiel maken? Je geeft eerst een tekst een bepaalde opmaak, selecteert de tekst en klikt op het pijltje dat naar beneden wijst in het vak Stijlen.Daarna kies je voor Selectie als nieuwe snelle stijl opslaan. In het venster dat je nu ziet typ je de naam van het nieuwe opmaakprofiel. Eventueel kun je op de knop Wijzigen klikken om aan te geven wat voor opmaakprofiel je wilt maken. Dit opmaakprofiel wordt opgeslagen in het document dat je nu aan het maken bent.

Koppen weergeven in Worddocument om overzicht te houden op structuur tekst

Alleen de koppen laten zien in je document doe je met behulp van de overzichtsweergave. Wanneer je een kop verplaatst, verplaats je in deze weergave de bijbehorende tekst automatisch mee. Door bovenaan op Beeld te klikken en daarna op Overzicht krijg je een werkbalk waarmee je kunt aangeven dat je alleen de koppen wilt zien, en op welk niveau.

Door op de plusjes en minnetjes te klikken vouw je de koppen respectievelijk open en dicht. Door een kop te verslepen, versleep je ook de bijbehorende tekst. Door op Overzichtsweergave sluiten te klikken ga je weer terug naar de gewone weergave.

Snel een inhoudsopgave maken op basis van opmaakprofielen

Wil je snel een inhoudsopgave maken, dan zorg je er eerst voor dat de koppen die erin moeten verschijnen opgemaakt zijn met opmaakprofiel Kop 1, Kop 2 etcetera. Daarna maak je een nieuwe pagina voorin je document waar de inhoudsopgave moet komen. Je klikt hier, zodat de cursor er staat, en gaat dan naar Verwijzingen, je klikt op Inhoudsopgave en kiest dan de gewenste opmaak. De inhoudsopgave staat nu op de plaats waar je je cursor had gezet. Wijzigt daarna de volgorde van je hoofdstukken, of verschuift er een kop naar de volgende pagina dan kun je de inhoudsopgave verversen door er in te klikken en op de toets F9 te drukken. Er verschijnt dan een dialoogvenster waarin je aangeeft of je alleen de paginanummers wilt verversen of ook de opmaak. Nadat je je keuze hebt gemaakt en op OK hebt geklikt is de inhoudsopgave weer geactualiseerd.

Structuur van een groot document bekijken in de gewone weergave

Om de structuur van je document te bekijken terwijl je in de gewone weergave zit, klik je bovenaan op Beeld en zet je een vinkje in het vak Navigatievenster. Door in het linker overzicht dat verschijnt op een kop (dat voorzien is van een opmaakprofiel) te klikken spring je rechts naar de betreffende plek in het document. Je kunt het overzicht sluiten door in de hoek rechtsboven in het venstertje op het kruisje te klikken.

Groot worddocument op twee plekken tegelijk bekijken door middel van splitsen scherm

Je kunt twee verschillende plaatsen in je document tegelijkertijd in beeld brengen door je Wordscherm te splitsen. Dit doe je door hier je muis te houden en dan te klikken. Er hangt meteen een horizontale streep aan je muis. Door nu de muis in het midden van het scherm te zetten en te klikken krijg je op die plaats een horizontale schuifbalk. Aan de rechterkant zie je dat er ook een extra schuifbalk is bijgekomen. Deze schuifbalk kun je gebruiken om de gewenste delen van je document te tonen.Weer weghalen? Je dubbelklikt dan op de horizontale lijn.

Twee verschillende worddocumenten tegelijk in beeld brengen

Het is ook mogelijk om twee verschillende worddocumenten tegelijk in beeld te brengen. Dit kan middels een knop in Word. Eerst zorg je ervoor dat je beide documenten geopend hebt. Daarna klik je op Beeld en klik je op Naast elkaar weergeven. Klik je op Alle vensters dan komen de documenten onder elkaar te staan.

Terugkeren naar een document

Wil je weer terugkeren naar de situatie waarbij je maar een document in beeld hebt? Dan dubbelklik je op de titelbalk (de donkere horizontale balk bovenin).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opmaak resetten in een groot WorddocumentOpmaak resetten in een groot WorddocumentBij het maken van een groot document waarbij je met anderen samenwerkt kan het nodig zijn om aan het einde een redactie-…
Een POP maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)Een POP maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)Een pop maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan). Tegenwoordig moet je voor opleidingen ook een POP maken. Vaak heb je het…
Microsoft Word  Handigheidjes om tijd te besparen!Microsoft Word Handigheidjes om tijd te besparen!Microsoft Word is één van de meest gebruikte tekstverwerkingsprogramma's ter wereld. Toch heeft Word meer functies dan d…
Microsoft Word - Overige functiesMicrosoft Word - Overige functiesHet meest gebruikte tekstverwerkingsprogramma is Microsoft Word. Het typen van een tekst lukt vrijwel iedereen, maar het…
Tutorial - Gepersonaliseerde brieven schrijven in WordTutorial - Gepersonaliseerde brieven schrijven in WordWie eenzelfde brief naar verschillende mensen wil versturen, kan de tekst intypen, het benodigde aantal keer kopiëren en…

Reageer op het artikel "Overzicht houden in een groot Worddocument"

Infoteur: Gway
Laatste update: 28-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Tips en trucs voor schrijvers
Schrijf mee!