InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > AdChoices verwijderen

AdChoices verwijderen

AdChoices, of ook wel Ad Choices is een adware. Het programma zorgt voor advertenties in de vorm van pop-ups. Installatie gebeurt veelal ongemerkt, doordat je als gebruiker onbewust toestemming geeft. Het programma promoot onbekende commerciële websites, waar de makers van het programma voor betaald krijgen. Er is echter weinig controle op de websites, waardoor deze dan ook zeer gevaarlijk kunnen zijn.

Virus of geen virus

AdChoises is geen virus, maar een Adware die zorgt voor pop-ups. Het is dan ook niet direct schadelijk voor je pc. Het is echter wel een irritant programma. Ook kunnen de websites waarvoor door AdChoises wordt geadverteerd onveilig zijn. Verder kan de maker van het programma AdChoises informatie verzamelen omtrent je surfgedrag, voorkeuren en zelfs je IP-adres. Deze kunnen ze vervolgens aan derden verkopen.

Wat te doen bij een infectie

Het is heel makkelijk te zien als je pc is geïnfecteerd. Dit omdat AdChoises onder de advertenties staat vermeld. Het vervelende daarbij is dat het lijkt op de advertenties van Google, waardoor je het niet snel door hebt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google, controleert AdChoises echter niet zijn adverteerders.

AdChoises wordt meestal meegeïnstalleerd met andere freeware. Als je wilt voorkomen dat een dergelijk programma wordt geïnstalleerd, doorloop een installatieproces dan aandachtig. Wees bewust van welke vinkjes je aan zet en welke niet. In veel gevallen staat een vinkje al standaard aan, terwijl deze eigenlijk uitgezet moet worden.

Scannen

Als je AdChoises wilt verwijderen, gebruik dan eerst een scanner om het te detecteren. Er zijn verschillende scanners. Sommige zijn gratis en sommige zijn betaald. AdwCleaner is een gratis programma dat aan te raden is om AdChoises te verwijderen. Het is te downloaden. Ook Spyhunter is te gebruiken. Deze heeft echter een betaalde versie en een gratis versie. De gratis versie scant en detecteert de adware. Als je de software wilt verwijderen, dien je de betaalde versie aan te schaffen. Spyhunter is te downloaden. Deze toepassingen zijn aan te raden, omdat ze makkelijk ongewenste programma's, spyware, adware, virussen en al hun bestanden en registerwaarden verwijderen.

Verwijder het programma AdChoises

Verwijder het programma AdChoises. Hoe dit werkt is afhankelijk van je browser. Voor Windows 8.1 ga naar het Windows-teken links onder in de hoek en vervolgens naar je apps. Zoek naar het configuratiescherm en klik vervolgens op "programma's verwijderen". Zoek naar de programma's van AdChoises en verwijder deze.

Verwijder het programma uit je browser

Hoe je de programma's uit je browser kunt verwijderen, is afhankelijk van welke browser je gebruikt.

Internet Explorer

Voor Internet Explorer ga naar "hulpmiddelen" en vervolgens klik je op "beheer add-ons". Ga naar "werkbalken en extenties" en verwijder de programma's die niet bij je bekend zijn. Je kunt ook de standaard instellingen herstellen. Let er wel op dat je dit niet meer ongedaan kunt maken.

Google Chrome

Voor Google Chrome ga naar "Google Chrome aanpassen en beheren", de liggende streepjes rechts boven in de hoek. Ga vervolgens naar "instellingen" en dan naar "extensies". Verwijder de extensies en programma's die je niet bekend zijn. Het is ook mogelijk om de standaard instellingen van Google Chrome te herstellen. Let er wel op dat je dit niet ongedaan kunt maken. Dit kun je doen door naar "Google Chrome aanpassen en beheren" te gaan, vervolgens naar "instellingen en daarna naar "geavanceerde instellingen weergeven". Klik dan op "browserinstellingen herstellen".

Lees verder

© 2014 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://zondervirus.nl/adchoices

Reageer op het artikel "AdChoices verwijderen"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 12-12-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Veilig computer en internet
Schrijf mee!