InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Grote bestanden versturen: file sharing en files uploaden

Grote bestanden versturen: file sharing en files uploaden

Grote bestanden versturen: file sharing en files uploaden Gratis grote bestanden online versturen naar andere personen is een probleem waar menig computergebruiker mee te maken heeft. File sharing met andere mensen is over het algemeen niet lastig, maar als het om files groter dan enkele MB gaat, wordt het voor veel mensen een probleem. Hoe verstuurt u snel, gratis en gemakkelijk grote bestanden naar andere gebruikers toe? Kan dit via de e-mail, de cloud of moet het met een speciaal programma dat u moet downloaden? Welke websites worden er gebruikt naast het populaire Nederlandse WeTransfer en Dropbox? Een overzicht van de bekendste bedrijven die filesharing aanbieden voor Windows, Linux, Max, iPad (iOS) en Android!

Gratis grote bestanden via de mail als bijlage of link verzenden

Het is mogelijk om via een email grote bestanden te verzenden naar andere mensen. De ontvanger krijgt een link naar het bestand toegezonden en kan deze gratis, snel en gemakkelijk uitpakken. Aanbieders van deze service zijn:

WeTransfer

Tot 2GB simpel versturen naar meerdere ontvangers per e-mail met optioneel aanvullend bericht.
WeTranfer is in 2014 de meest gebruikte service om grote bestanden gratis en gemakkelijk mee te versturen. U gaat naar de website van wetransfer.com en krijgt direct de mogelijkheid om bestanden toe te toevoegen, ontvanger(s) in te voeren en eventueel een aanvullend bericht toe te voegen. Met een betaalde account voor slechts 10 euro kunt u bestanden tot 10GB versturen. De dienst is in 2009 opgericht in Amsterdam en is sindsdien erg succesvol geworden.

Dropbox: Altijd uw spullen bij u

Tot 2 GB gratis opslaan in uw account in de cloud. Betaalde accounts krijgen 50 tot 100GB opslagruimte in de cloud van Dropbox.
Dropbox is een clouddienst waar u gemakkelijk online bestanden kunt opslaan in uw account. Deze bestanden kunt u vrij delen met andere mensen. Bij het aanmelden voor een gratis account krijgt u tot 2 GB gratis ruimte om bestanden in op te slaan. Deze bestanden zijn altijd en overal beschikbaar en alleen voor u (met het juiste wachtwoord en gebruikersnaam) beschikbaar. De cliënt (optioneel) kunt u downloaden voor Windows, OS X, Linux, iOS, Android, Blackberry OS en Windows Mobile.

De cloud / Bron: Tani12, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De cloud / Bron: Tani12, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

In de cloud?

Werken in de cloud en bestanden opslaan in de cloud is de hype van 2013 en 2014 geworden. Steeds meer bedrijven slaan al hun bestanden in de cloud op. Diensten als Dropbox, Justcloud.com, zipcloud, Mozy en Box bieden deze service zeer succesvol aan. In de cloud betekent: het opslaan van gegevens, software en bestanden waar u altijd toegang tot hebt zolang er een internetverbinding is.

Pando: Free Big File Sending Service

Bestanden tot 1 GB (gigabyte) gratis verzenden. Tot 50 GB met een betaalde account.
Pando maakt gebruik van de veiligheid van P2P (persoon naar persoon) in combinatie met bijlagen van de email. Op deze manier kan iedereen gemakkelijk ieder willekeurig bestand ontvangen en openen. Nadeel is wel dat zowel de verzender als ontvanger een programma of applicatie (Pando App) moet installeren. Deze app kan gratis op de officiële website van Pando worden verkregen. Pando werkt met Outlook, Gmail, Hotmail, Yahoo! Mail, AIM Mail en Yahoo! Messenger. De verzonden bestanden zijn voor 14 dagen beschikbaar voor de ontvanger.

SendThisFile: Large file sending service

Bestanden zonder limiet verzenden
SendThisFile heeft geen limiet op de grootte en het aantal bestanden dat u kan verzenden. U gaat naar de website van het bedrijf toe en kan direct, zonder iets te hoeven downloaden, gratis (grote) bestanden mailen naar andere mensen (of naar uzelf). De bestanden worden wel na drie dagen verwijderd van de server en zijn daarna niet meer beschikbaar om te downloaden door de ontvanger. De snelheid waarmee een bestand binnengehaald kan worden is afhankelijk van het aantal andere mensen dat tegelijkertijd aan het downloaden is. De beschikbare snelheid wordt namelijk verdeeld over alle personen.

Send6: Send Large Files Professionally

Zes bestanden tot 50 MB per bestand gratis versturen zonder aanmelden, tot 100 MB met een free lite account.
Als u snel en simpel kleine bestanden via de mail wilt versturen zonder veel gedoe of software bent u bij Send6 aan het juiste adres. U kunt per maand maximaal zes bestanden per maand versturen. De bestanden zijn tot zeven dagen beschikbaar om te downloaden. Bestanden tot 50MB kunt u versturen zonder aan te melden (de ontvanger hoeft zich ook niet aan te melden). Zes bestanden tot 100MB kunnen met een Lite account worden verstuurd. Send6 heeft ook betaalde accounts om bestanden tot 500MB en bestanden tot 1GB te verzenden.

Hoe kan ik zien hoe groot mijn bestand is?

Voordat u een bestand gaat verzenden via de mail of via een downloadlink is het raadzaam om na te gaan hoe groot het bestand is. Voor Windows, Mac en Linux werkt dit nagenoeg hetzelfde. U klikt met de rechtermuisknop op het desbetreffende bestand, drukt op eigenschappen en kijkt naar de cijfers achter grootte. Bij Windows staat het getal aangegeven bij het tabblad ‘algemeen’. Het kan bij grote of bij een selectie van meerdere bestanden enkele seconden duren voordat de juiste grootte wordt berekend.

YouSendIt: Hightail

Gratis tot 100MB of met een betaalde account tot 2GB files versturen
Via de website van YouSendIt kunt u gemakkelijk bestanden versturen zonder een plugin of het downloaden van software. De bestanden worden bij YouSendIt voor zeven dagen opgeslagen op hun server. U vult uw eigen emailadres en die van de ontvanger in, upload het bestand en drukt op verzenden. Makkelijker grote bestanden versturen kan eigenlijk niet.

TransferBigFiles.com: Free service

Tot 1GB gratis verzenden via downloadlink
Op TransferBigFiles.com kunt u bestanden tot 1GB verzenden naar één of meerdere personen. Een belangrijke toevoeging van de service is de mogelijkheid om de bestanden te beveiligen met een wachtwoord. Op deze manier kunt u belangrijke bestanden dubbel beveiligen. U verzendt deze naar een specifiek emailadres en kunt apart aan de persoon zelf via een ander kanaal het wachtwoord geven. Tot 1 Gigabyte kunt u gratis versturen per keer. Windows XP en Windows Vista worden ook nog ondersteund door TransferBigFiles.com

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Online versturen van grote bestanden - hoe en waarOnline versturen van grote bestanden - hoe en waarSoms is het niet mogelijk om bestanden te versturen via je email account, of het nu via Outlook is of via Gmail, er is a…
Gratis bestanden in- of uitpakken: 7-ZipGratis bestanden in- of uitpakken: 7-ZipGrote bestanden zoals foto's van hoge kwaliteit, presentaties met veel plaatjes of video's kunnen vaak niet als bijlage…
Microtorrent, de torrent downloaderMicrotorrent, de torrent downloaderAls je op zoek bent naar een goede bittorrent client, dus een programma dat torrents download, dan is utorrent de geschi…
Gratis pdf-maker Pdf Creator en pdf-maker pdf995Gratis pdf-maker Pdf Creator en pdf-maker pdf995Pdf Creator is gratis software waarmee u vrijwel elk bestand kunt omzetten in een pdf bestand. Een belangrijk voordeel v…
Met Google Documenten online werkenMet Google Documenten online werkenEr is op internet duidelijk de tendens aanwezig om kantoor suites gratis online aan te bieden, vanuit de cloud. Google i…
Bronnen en referenties
  • http://pando.com/news/email-app-dispatch-adds-dropbox-integration/
  • http://www.dropsend.com/
  • https://www.send6.com/signup.php
  • http://email.about.com/od/sendbigfilesviaemail/gr/yousendit.htm
  • https://nl.hightail.com/up?phi_action=app/orchestrateUpload
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dropbox
  • https://www.dropbox.com/about
  • Foto: Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Tani12, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Grote bestanden versturen: file sharing en files uploaden"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!