InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Spam voorkomen, hoe doe je dat?

Spam voorkomen, hoe doe je dat?

Spam voorkomen, hoe doe je dat? Spam is iets waar niemand op zit te wachten. Je emailbox loopt soms helemaal vol met spam en het is vervelend om dat steeds meer handmatig te moeten verwijderen. Is er ook iets dat je kunt doen om spam eenvoudig te voorkomen en er voor te zorgen dat in je inbox alleen de mail komt waar je echt op zit te wachten? Lees hier alles over het voorkomen van spam. Eigenlijk kan je niet voorkomen dat je spam binnenkrijgt, er glipt namelijk altijd wel wat door, welk filter je ook gebruikt. Maar je kan wel bepaalde dingen ondernemen om het risico te verkleinen.

Je e-mail adres vervormen

Wanneer je je op een forum begeeft of op een website reageert wil je soms je emailadres achter laten zodat de personen waar je je toe richt je kunnen benaderen. Het achterlaten van je emailadres op een website is echter vragen om problemen. Verspreiders van spam gebruiken bots om websites af te struinen. Als je namelijk kunt kiezen tussen het proberen van willekeurige emailadressen die vaak niet zullen blijken te bestaan of echt bestaande emailadressen van het internet te plukken, dan kies je natuurlijk voor dat laatste. Dat is veel effectiever! Spambots doen aan patroonherkenning, en door je email te vervormen maak je dit een stuk lastiger voor ze. Dit is een goede preventieve maatregel om te voorkomen dat je wordt opgenomen in de bestanden van spamverspreiders. Voorbeelden:
  • naam (AT) provider (DOT) nl
  • naam@provider.invalid
  • kijk_in_mijn_signature@voor.mijn.ware.adres

Op deze manier weet een bot je e-mailadres niet op te sporen. Je moet er dan wel aan denken dat je even duidelijk moet maken wat dan wel je eigenlijke adres is. Dit zou je bijvoorbeeld dus kunnen doen in je signature.

Maak gebruik van een zogenaamde wegwerpaccount

Bij hotmail.com. yahoo.com of gmail.com kan je gratis e-mailadressen aanmaken. Deze adressen kun je gebruiken als je prive op internet surft en je adres her en der achter laat. Je zakelijke account, of de account die je wil beschermen tegen spam gebruik je dan uitsluitend voor websites die je kan vertrouwen of waarvan je echt mails wilt ontvangen. En natuurlijk voor de mensen in je adressenlijst.

Codeer je e-mailadres

Spambots verzamelen automatisch e-mailadressen. Als je een website hebt waar je adres op wordt weergegeven, kan je deze coderen om er voor te zorgen dat de bots deze niet kunnen traceren. Voor een bezoeker van je site blijft de weergave normaal, maar spam bots zullen het niet langer kunnen vinden.

Javascript op http://www.wbwip.com/wbw/emailencoder.html geeft je de mogelijkheid je eigen e-mailadres te coderen (dit gebeurt met Character Entities, die je ascii e-mail adres kan omzetten in de equivalente decimale waardes). Je kunt de instructie op die site opvolgen en zo jouw e-mail adres goed coderen.

Don'ts

Sommige mensen denken nog weleens dat het helpt om de spam te beantwoorden met de boodschap dat je hier echt geen zin meer in hebt. Soms staat er een link in om je af te melden, maar dit werkt zelden. Spammers zullen je ondanks dit toch blijven lastigvallen. Mocht het een mail betreffen die waarschuwt voor een nieuw virus. Ga ook hier niet op in! Dit is vrijwel altijd onzin.

Anti-spam software

Natuurlijk is er nog de anti-spam software. Toegegeven, deze werkt vaak uitstekend, maar het kost je wel weer veel geld. Probeer eerst de bovenstaande tips op te volgen, en mocht je ten einde raad zijn, dan kan je altijd nog overwegen om dergelijke software aan te schaffen!

Succes ermee!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spam voorkomen, hoe doe je dat?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 15-04-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!