InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Hoe vaak is mijn site gedeeld via sociale media?

Hoe vaak is mijn site gedeeld via sociale media?

Hoe vaak is mijn site gedeeld via sociale media? Het hebben van een website betekent nog niet dat anderen het veel bezoeken en lezen. De opzet moet goed zijn, waarnaast het mensen ook moet aanspreken. Vindt men een site interessant genoeg, dan wordt het soms via sociale media gedeeld. Er zijn meerdere redenen waarom het nuttig is om te weten hoeveel mensen het bezoeken en waarom. Hoe kan men bepalen hoe vaak het is gedeeld en wie delen het dan?

Aantal keren website gedeeld

Website’s delen

Om beter onder de aandacht te komen, kan men sites promoten via sociale media. Sommige mensen vinden een bepaald artikel of website dermate interessant, dat men het gaat delen. Oftewel hun vrienden en kennissen krijgen ook die informatie onder ogen. Het vormt een handige methode om meer naamsbekendheid te verkrijgen. Het is daarbij ook van belang om te weten hoe vaak een site is geshared oftewel gedeeld.

Facebook afgeschermde zone

Wordt een site openbaar via Facebook gedeeld, dan kan iedereen het zien en valt het te herkennen. Veel mensen hebben echter het profiel afgeschermd, waardoor onbekenden niet kunnen zien wat zij doen. Door deze privacy-opzet kan men die informatie nooit achterhalen. Toch zijn er ook mensen of instellingen, welke openbaar informatie delen. Die informatie kan dus wel worden achterhaald. Hoe kan men dat via het internet terugvinden?

Hoe kun je het controleren?

Er zijn verschillende methoden om te checken of iets is gedeeld. Uiteraard kun je zelf uitgebreid de sociale media in de gaten houden of er iets gebeurt. Omdat het ook afhankelijk is van de openbaarheid van die sociale media, is het maar de vraag of je alle gegevens vindt. Om het aantal openbaar gedeelde website bij Facebook te herkennen, kan men het volgende doen:

  • https://graph.facebook.com/?id=url;
  • vervang url met de desbetreffende site;
  • https://graph.facebook.com/?id=http://geinformeerd.infoteur.nl;
  • druk op enter/ return.

Het volgende verschijnt:

Graph.facebook.com resultaatGraph.facebook.com resultaat

Dit geeft aan dat tot 12 september 2014 deze site 9 maal is gedeeld. Maar hoe zit dit dan met andere sociale media, hoe kan dat snel en gemakkelijk inzichtelijk worden gemaakt?

Andere sociale media

Een zeer handige methode om te bepalen hoe vaak een site is gedeeld is via linktally.com. Je kunt daarbij rechtstreeks de website url invoeren, waarna het resultaat voor meerdere sociale media worden weergegeven. Het gaat daarbij om Google+, Facebook, Linkedin en Twitter. Voor dezelfde site is dit bekeken, waarbij het volgende Linktally resultaat wordt verkregen.

Linktally resultaat / Bron: Linktally.comLinktally resultaat / Bron: Linktally.com

Je ziet dat het aantal voor Facebook eveneens 9 maal is. Dit geeft aan dat beide methoden een betrouwbare indicatie geven van het aantal openbare shares. In dit geval wordt er eveneens 9 maal een registratie gevonden bij Twitter, terwijl de overige sociale media 0 weergeven. Totaal dus 18 keer. Maar wie heeft je dan gedeeld?

Gedeeld door wie?

Uiteraard kun je zelf ook op zoek gaan naar wie je zoal heeft gedeeld. Binnen zoekresultaten van zoekmachines kun je soms via Google+, Facebook of Twitter gedeelde resultaten terugvinden. Daartoe doe je het volgende:
  • in de zoekbalk geef je bijvoorbeeld facebook.com als zoekopdracht op;
  • dat combineer je met bijvoorbeeld geinformeerd.infoteur.nl.

Na het zoeken krijg je de volgende resultaten.

Zoekmachineresultaat / Bron: Google.nlZoekmachineresultaat / Bron: Google.nl

Oftewel in dit geval worden er enkele shares door de Facebook pagina van InfoNu zelf aangegeven. Een andere methode om te checken wie wat deelt kan via socialmention.com. In dit geval moet er een zoekopdracht worden toegepast om bepaald gedeelde informatie terug te vinden. Oftewel zeer specifieke woorden moeten in het gedeelde bericht terugkomen. In het volgende voorbeeld is voor het gemak Nederland als zoekwoord toegepast met de volgende resultaten. Let wel het is geordend op hoe lang het is geleden oftewel de net geplaatste Tweet of Facebookshare zal bovenaan staan.

Socialmention resultaat / Bron: Socialmention.comSocialmention resultaat / Bron: Socialmention.com

Wat heb je eraan?

Informatie omtrent hoe goed een site wordt gelezen is altijd van belang. Zeker voor ondernemers kan meer sociale aandacht meer klanten trekken. Men kan een speciaal sociale media offensief toepassen, zodat meer mensen bepaalde informatie verkrijgen. Via het laten delen van specifieke informatie kan een groter publiek worden bereikt en dat kan gunstig voor de omzet zijn. Met voorgaande methoden kun jij handig zien hoe vaak en wie jouw website leest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Betekenis en invloed van social mediaBetekenis en invloed van social mediaDaar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is zien we de opkomst van de social media; ook wel nieuwe…
Belangrijkste sociale media platformenBelangrijkste sociale media platformenEr zijn verschillende platformen voor sociale media. Elk platform heeft zijn of haar eigen kernmerken of profiel. Deze p…
LinkedIn profiel gebruiken om hoger in Google te komenLinkedIn profiel gebruiken om hoger in Google te komenOm hoger te komen in Google binnen de zoekresultaten van Google is ‘linkbuilding’ een belangrijk element. Volgens de SEO…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen geraadpleegd op 12 september 2009:
  • http://vlexo.net/blog-tips-tricks/finding-shared-url-facebook/
  • http://twittermania.nl/2013/03/nieuwe-tool-toont-je-hoe-vaak-je-artikel-waar-gedeeld-werd/
  • Afbeelding bron 1: Linktally.com
  • Afbeelding bron 2: Google.nl
  • Afbeelding bron 3: Socialmention.com

Reageer op het artikel "Hoe vaak is mijn site gedeeld via sociale media?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 07-06-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Facebook
Schrijf mee!