InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Drie manieren om jouw laptop sneller te maken

Drie manieren om jouw laptop sneller te maken

Drie manieren om jouw laptop sneller te maken Een langzame laptop kan veel ergernis opleveren. Opstarten kan minuten duren, programma’s lopen regelmatig vast en bij een enkele muisklik begint de computer ineens veel geluid te maken. Na het kopen van een laptop kun jij blij zijn met de geweldige resultaten, maar naarmate de tijd vordert gaat de snelheid van de laptop steeds meer achteruit. De Consumentenbond meldt dat het gemiddeld 12 maanden duurt voordat men een vertraging in hun laptop merkt. Het is in deze situatie vaak nodig om een aantal stappen te ondernemen om de laptop zo weer wat sneller te maken.

Waardoor wordt een laptop langzaam?

Er kunnen talloze oorzaken zijn bij een laptop die niet meer snel draait. Een veel voorkomende oorzaak is een verouderd besturingssysteem. Doordat programma’s en applicaties steeds meer van een laptop vragen qua werkgeheugen kan de laptop het op een gegeven moment niet meer met dezelfde snelheid draaien. De programma’s worden constant geüpdatet en er worden talloze nieuwe functies toegevoegd. Een eenvoudige oplossing is het updaten van het besturingssysteem, daarover later meer.

Een andere oorzaak kan een beperkte opslagruimte zijn. Wanneer een laptop vol staat met allerlei bestanden dan kan het voorkomen dat de laptop andere bestanden niet goed kan opslaan of draaien. Elke keer als jij ‘Mijn computer’ aanklikt moet de laptop eerst een groot aantal bestanden laden. Dit kan erg lang duren. De beste oplossing voor dit probleem is om onnodige bestanden van de computer te verwijderen.

Op deze drie manieren kun jij jouw laptop sneller maken

Download een update van jouw besturingssysteem

Voor de besturingssystemen Windows en OSX komen regelmatig updates uit. Download de laatste versie om te zorgen dat programma’s en applicaties weer normaal kunnen draaien.
  • Windows: Klik op de Start-knop en kies voor het tabblad “Alle programma’s”. In de lijst met snelkoppelingen die tevoorschijn komt staat een knop “Windows Update”. Klik deze snelkoppeling aan en volg de stappen die op het scherm worden genoemd. De stappen wijzen vrijwel voor zich en binnen 10 minuten is de volledige installatie van de update vaak al voltooid.
  • Mac: Klik op het Apple-logo, welke linksboven op het scherm staat. In het Dropdown-menu selecteer jij “Over deze Mac”. Er komt dan een pop-up tevoorschijn met informatie over jouw laptop. Wanneer jij op “Software Updates…” klikt zal er aangegeven worden of er nieuwe updates zijn. Klik de gewenste updates aan en wacht tot de installatie voltooid is.

Verwijder alle onnodige bestanden van de laptop

Over de loop van enkele maanden of jaren worden er talloze programma’s geïnstalleerd en bestanden gedownload. Het kan zijn dat jij deze programma’s en bestanden al tijden niet gebruikt hebt, deze staan onnodig op de laptop en nemen hierdoor flink wat geheugen in beslag. Elke keer dat de laptop opstart zullen de programma’s en bestanden moeten worden geladen. Een computer vol bestanden heeft daarom een langere opstarttijd dan een computer die weinig bestanden heeft. Ga op zoek naar bestanden die jij al lange tijd niet gebruikt hebt. Staan er veel foto’s op de laptop? Gebruik dan programma’s als Dropbox om deze grote hoeveelheden data op te slaan. Het neemt zo geen verdere ruimte van de computer meer in. Voor Mac-gebruikers is de iCloud ideaal om foto’s en muziek op te slaan.

Verwijder programma’s die veel ruimte innemen maar waar jij niets mee doet. Applicaties als Photoshop en Sony Vegas kunnen veel geheugen gebruiken. Als jij deze programma’s al tijden niet meer gebruikt dan is het vaak slimmer om deze gewoon van de computer te verwijderen.

Vervang oude onderdelen

Deze stap is bij laptop wat lastiger dan bij gewone desktop. Het vervangen van laptoponderdelen kan een lastige klus zijn. Toch komen steeds meer laptops met deze mogelijkheid. Een langzame laptop is vaak het gevolg van een laag RAM-geheugen. Als het geheugen lager is dan 4GB dan is deze aan vervanging toe. Kies voor 8GB of meer om zo te voorkomen dat jij op korte termijn weer te maken krijgt met een langzame laptop. Dit is een goede manier om de laptop sneller te maken, door oude onderdelen te vervangen door nieuwe en betere onderdelen zullen programma’s beter draaien en kun jij de laptop beter gebruiken.
© 2014 - 2019 Delaptops, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorkom oververhitting van je laptopVoorkom oververhitting van je laptopLaptops of notebooks willen nog al eens uitvallen wegens oververhitting. Ook kun je last hebben van een luidruchtig blaz…
Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Uw ‘oude’ laptop of gebruikte computer verkopen, hoe doet u dat en waar kunt u computers te koop aanbieden? Een laptop o…
Oververhitte laptop afkoelenOververhitte laptop afkoelenEr is niks frustrerender dan het uitvallen van je laptop terwijl je met allerlei belangrijke dingen bezig bent. Je zult…
Computer kopen: desktop of laptop?Computer kopen: desktop of laptop?De technologie van tegenwoordig schiet omhoog. De computers worden steeds beter, kleiner en de oude steeds goedkoper. Je…
Een portable laptop aanschaffenEen portable laptop aanschaffenEen portable laptop is een eenvoudige laptop van klein formaat. Mobiel en goedkoop zijn over het algemeen de trefwoorden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/computers/laptops/extra/laptop-sneller-maken/
  • https://www.apple.com/nl/osx/how-to-upgrade/
  • http://www.denieuwstelaptops.nl
  • http://www.update.microsoft.com/windowsupdate/v6/thanks.aspx?ln=nl&&thankspage=5
  • http://www.microsoft.com/business/nl-nl/content/paginas/article.aspx?cbcid=62&listid=ceb04600-fc85-4074-8b8a-0d10c8e9b7e7

Reageer op het artikel "Drie manieren om jouw laptop sneller te maken"

Infoteur: Delaptops
Gepubliceerd: 04-08-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!