InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Hotspot Shield: lokaal geblokte websites wel kunnen bezoeken

Hotspot Shield: lokaal geblokte websites wel kunnen bezoeken

Hotspot Shield: lokaal geblokte websites wel kunnen bezoeken Graag willen we overal ter wereld goed bereikbaar zijn en willen we van alle internetmogelijkheden gebruikmaken. In sommige landen of werelddelen zijn bepaalde sites wegens de inhoud niet beschikbaar, doordat deze lokaal worden geblokt. Daarnaast kan er sprake zijn van webpagina’s, welke slechts voor een bepaald deel van de wereld beschikbaar zijn. Wat houdt een Hotspot Shield in en hoe kan een VPN verbinding opgelegde blokkades omzeilen?

Hotspot Shield

Afgeschermde websites

Het is geografisch bepaald wat men in bepaalde landen wel of niet kan vinden via het internet. Sommige sites zijn namelijk alleen maar beschikbaar voor een specifiek werelddeel. Daarnaast geldt eveneens dat sommige internetpagina’s in specifieke landen worden geweerd. Denk aan seksueel getinte pagina’s, datingsites of gratis video-streamers. Het zorgt ervoor dat men op zekere plekken geen informatie kan krijgen, terwijl men het soms wel wil. Eén en ander hangt er vanaf hoe de gebruikte computer is ingesteld, maar ook in hoeverre een populaire site is geflagd. Er is dus sprake van een zeker deurbeleid, waardoor men in bepaalde landen geen toegang krijgt. Hoe kan de Hotspot Shield uitkomst bieden?

Wat houdt een Hotspot Shield in?

De Hotspot Shield verbergt als het ware de locatie van de gebruiker. Indien een site in een land is geflagd, dan betreft het een ‘hotspot’ oftewel een ‘hete plek’ danwel risicogebied. Door van een Hotspot Shield gebruik te maken, wordt er een aparte beveiligde verbinding gemaakt. Daarmee kan de lokale beperking worden omzeild, zodat wel van bepaalde internetpagina’s kan worden gebruikgemaakt.

Werking van VPN

Het opzetten van een virtueel privénetwerk – ook wel VPN genoemd – zorgt ervoor dat een aangepaste verbinding wordt gemaakt. De beveiliging zorgt ervoor dat grafische kenmerken niet herkenbaar zijn. De software maakt daarbij een IP-adres aan, welke is gelegen in de Verenigde Staten van Amerika. Oftewel andere computers beschouwen een computer in Qatar of Thailand niet meer als een hotspot. Blokkades voor een zeker land zijn dan niet meer van toepassing, omdat het om een IP voor de VS gaat. Door die VPN wordt een opgelegd deurbeleid omzeild, waardoor specifieke sites wel kunnen worden geraadpleegd.

Wat heb je eraan?

Sommige delen van de wereld hebben een minder democratisch beleid, danwel hangen een zeker geloof aan. Men wil zekere sites vermijden, zodat de bevolking daarover niet is geïnformeerd. Daarnaast zijn zekere sites slechts bedoeld voor een specifiek land of werelddeel. Door de Hotspot Shield toe te passen, worden die webpagina’s wel toegankelijk. Je hebt als gebruiker de mogelijkheid om de speciale internetverbinding te activeren of juist uit te schakelen wanneer je dat maar wilt. Daartoe verschijnt na installatie een extra toevoeging in de browser.

De nadelen

Installeer je de minimale versie van het programmaatje dan krijg je ongewenst nog wel veel andere software geïnstalleerd. Het vertraagt en vervuilt jouw computer enigszins en dus is het de vraag of je het wel wilt. De afweging is daarom wil ik het wel installeren om die ene site te kunnen bereiken. Daarnaast vertraagt de speciale VPN verbinding de internetsnelheid. Dit geldt zowel voor de up- als de download snelheid.

Waar kun je het verkrijgen?

Wil je graag bepaalde gevlagde sites zien in een hotspot dan is het zeker een uitkomst. Er zijn meerdere online sites beschikbaar alwaar je de Hotspot Shield kunt downloaden. Het is een gratis download en dus overal handig te gebruiken. Je kunt het onder andere op de volgende site verkrijgen: Hotspot Shield.

Let wel dat je met het programmaatje eveneens enige spam op je computer zet. Weeg dus voor jezelf af of je dat wel wilt hebben. Mocht dit minder zwaarwegend zijn, dan kan het programma een uitkomst bieden om wereldwijd hotspot geblokte sites wel te kunnen bezoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hotspots: extreme warme plekken in de aardkorstHotspots: extreme warme plekken in de aardkorstEen hotspot is een extreem warme plek in het magma, die een gedeeltelijk wegsmelten van de aardkorst veroorzaakt. Hierdo…
Hoe voorkom je hotspot bij je hond?Hoe voorkom je hotspot bij je hond?Hotspot is een vervelende huidaandoening waar honden last van kunnen hebben. Bij sommige honden blijft het terugkeren en…
Help! Mijn hond heeft hotspotHelp! Mijn hond heeft hotspotHotspot is een vervelende huidaandoening waar honden – en andere dieren – last van kunnen hebben. Het wordt door de hond…
O oh, mijn hond heeft een hotspot!Het is altijd weer schrikken… je ontdekt een hotspot bij je hond. Van het ene op het andere moment heeft je lieveling ee…
Bronnen en referenties
  • http://hotspot-shield.nl.softonic.com/

Reageer op het artikel "Hotspot Shield: lokaal geblokte websites wel kunnen bezoeken"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 08-06-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Digitale problemen oplossen
Schrijf mee!