Wifi-tracking: gebruik door winkels en voorkomen

Wifi-tracking: gebruik door winkels en voorkomen Winkels willen graag alles van hun klanten weten. Zodoende volgen sommige winkelketens ook welke route je als klant door hun winkel aflegt en hoe vaak je de winkel passeert. Dit doen ze door middel van Wifi of Bluetooth. Of je nu bewust met hun netwerk verbonden bent of niet, ze kunnen je volgen. Dit heeft Wifi-tracking. Van het CBP moeten winkels hun klanten hiervoor waarschuwen middels bordjes. Wil je niet gevolgd worden, dan kun je dit zelf eenvoudig voorkomen.

Wifi-tracking

Je wordt gevolgd

Iedere winkel probeert zijn assortiment zo gunstig mogelijk op te stellen. Je kent dat, diepvriesproducten aan het einde omdat ze koud moet blijven en wat snoep en aanbiedingen bij de kassa. Dit is allemaal afgestemd op marktonderzoek dat winkelinrichters aanwijzingen geeft voor de ideale inrichting. Sommige ketens gaan nu een stap verder door de route van hun klanten door de winkel te volgen om zo patronen te kunnen ontdekken die hen moeten helpen de winkel nog verder te optimaliseren. Dit volgen van de klanten doen ze via de mobiele telefoon die tegenwoordig nagenoeg iedereen bij zich draagt. Je mobiele telefoon kan op drie manieren gevolgd worden, via:
  • GSM signalen
  • Bluetooth
  • Wifi

GSM-signalen en Bluetooth

GSM signalen zijn niet heel erg nauwkeurig en alleen interessant om bijvoorbeeld een inschatting te maken van hoe groot een mensenmassa op een festival is. Onlangs kregen deelnemers aan een demonstratie in Kiev van de politie een bericht dat ze waren geregistreerd als deelnemer aan een protestactie. Bluetooth is veel bruikbaarder maar niet veel mensen hebben dit ingeschakeld wanneer ze er niet actief mee bezig zijn.

Wifi

Met Wifi ligt dit heel anders. Veel mensen hebben deze functie op hun telefoon permanent ingeschakeld. Ook wanneer je niet verbonden met een netwerk kan het Wifi-signaal worden opgepikt. Je telefoon zendt dan een mac-adres uit. Er is apparatuur beschikbaar dat actief naar deze mac-adres kan zoeken en zo heel specifiek jouw telefoon kan targetten. Dit gebeurt wanneer een winkel jouw gedrag als klant wil vastleggen. Het meet niet alleen welke route je door de winkel aflegt, maar ook hoe vaak je terug komt en hoe vaak je voorbij de winkel loopt zonder daadwerkelijk naar binnen te gaan. Het systeem onthoudt namelijk dat je al eerder geweest bent.

Voorkomen dat je gevolgd wordt

Alhoewel deze vorm van tracking is toegestaan - er worden immers geen persoonsgegevens geregistreerd, alleen mac-adressen - wordt het door veel mensen als onwenselijk ervaren, een vorm van 'Big Brother is watching you'. Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) moeten klanten wel van het gebruik op de hoogte worden gesteld. Gelukkig heb je bovendien de mogelijkheid om er iets aan te doen.

Het bedrijf Bas Group - waar onder meer de winkelketens iCentre en Mycom deel van uitmaken - loopt voorop in het gebruik van Wifi-tracking. Volgens de website Tweakers zijn er nog meer winkelketens die hiervan gebruik maken maar zijn die niet erg happig om dit toe te geven. De winkels van de Bas Group gaan hun klanten in het vervolg in ieder geval waarschuwen voor Wifi-tracking middels bordjes.

Hoe zorg je er zelf voor dat je niet gevolgd wordt? Dit is heel eenvoudig. Er wordt een signaal opgepikt wanneer je het zoeken naar een wifi-verbinding aan hebt staan op je telefoon. Veel mensen hebben hier een handige switch-app voor maar het kan ook eenvoudig via de instellingen van je telefoon worden aan- en uitgezet. Hetzelfde geldt voor Bluetooth. Schakel zowel de wifi- als bluetooth functie uit en je mobiele telefoon kan niet langer ongevraagd gevolgd worden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • De Telegraaf (23 januari 2014)
  • Tweakers - http://tweakers.net/reviews/3385/wifi-tracking-winkels-volgen-je-voetsporen.html

Reageer op het artikel "Wifi-tracking: gebruik door winkels en voorkomen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: Juni 2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!