InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Tips: Een viral video maken

Tips: Een viral video maken

Veel mensen denken dat een video alleen met geluk of door toeval viral gaat op het internet en dat je nadat je je video hebt geupload rustig achterover kan gaan leunen, echter niets is minder waar. Veel viral video’s gingen viral omdat de makers van de video’s hier juist veel moeite voor hebben gedaan. Voor het maken van een viral video zijn dan ook 2 dingen van belang, de video zelf en de manier van promoten. Hieronder zie je een overzicht van tips die je kunt gebruiken om je video viral te laten gaan.

Geef de video een interessante titel en een aantrekkelijke miniatuurweergave

Het eerste wat de mensen zien voordat ze op je video klikken is de titel van de video, dit creëert al een beslissingsmoment dat de kijker de keuze geeft op de video te klikken of weg te klikken. Je wilt dat de kijker op je video klikt en daarom moet je een interessante titel voor de video creëren die de aandacht van de kijkers grijpt en logischerwijs tot meer kijkers voor je video leidt. Daarnaast kijken veel potentiële kijkers eerst naar het screenshot van de video voordat ze de video daadwerkelijk aanklikken. Je kunt de miniatuurweergave van de video eenvoudig aanpassen tijdens het uploaden van je video.

Houd de video kort

Vervolgens is één van de eerste dingen die de kijkers van je video doen naar de lengte van de video zelf kijken, deze willen namelijk niet teveel tijd verspillen. Mensen zijn geneigd eerder weg te klikken bij een 10 minuten durende video dan een 2 minuut durende video. Er is niet zoiets als een vast criteria voor de lengte die een viral video moet hebben. Probeer het verhaal in de video zo goed mogelijk te vertellen en doe dit in een zo kort mogelijke tijd. Zorg dat de kijker continu geïnformeerd, danwel geëntertaind wordt, verveling leidt tot weg klikken. Dat er een vraag naar korte video’s is blijkt wel uit het succes van ‘Vine’, een platform om video’s te uploaden die niet langer zijn dan 7 seconden.

Grijp de aandacht van de kijker direct

Naast de lengte van een video is het begin van de video ook cruciaal. Zodra de aandacht van de kijker niet wordt gegrepen aan het begin van de video is de kans groot dat de kijker weg klikt. Probeer de aandacht van de kijker in de eerste 5 seconden van je video te pakken.

Produceer een video van een hoge kwaliteit

Een ander belangrijk aspect in het proces van het maken van een viral video is de kwaliteit van de video zelf. In 2012 waren, volgens ‘The Wallstreet Journal’, 9 van de 10 meest succesvolle viral video’s op YouTube geproduceerd door professionals. Echter, in 2007 was het percentage amateur video’s in deze top 10 een stuk hoger, professionals hebben de afgelopen jaren geanticipeerd op de mogelijkheden van YouTube en daarnaast beschikken zij over de kennis om hun video viral te laten gaan. Hieruit kun je concluderen dat zeker het proces van een video die viral gaat niet alleen op geluk en toeval is gebaseerd, maar juist een beïnvloedbaar proces is. Nu is het moeilijk om de kwaliteit van professionals te evenaren, toch is YouTube zelf een enorme bron van kennis die je informatie verschaft over het maken van video’s en hier kun je als amateur veel kennis op doen.

Vertel een verhaal, verras en raak de emoties van de kijker

In het proces van het maken van een viral video ben je afhankelijk de van mensen die je video delen, en dan voornamelijk veel mensen en populaire mensen die weer veel andere mensen bereiken. Jouw taak is dus om een video te creëren die de mensen het waard vinden om te delen met anderen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Probeer een goed verhaal te vertellen dat leidt tot het opwekken van emoties bij de kijker. Mensen willen van nature hun emoties delen met anderen, dit zorgt ervoor dat mensen video’s, die hun emotie deed opwekken, delen op het internet om zodoende hun emoties te delen met anderen. Daarnaast bevatten veel viral video’s een verrassingselement, kijkers houden ervan om verrast te worden en deze tactiek wordt dan veel toegepast door mensen die opzettelijk een viral video willen maken.

Upload je video of maandag of dinsdag

Zodra alle elementen van een viral video in je video zitten kun je de video uploaden. Feit is dat video’s op het internet het meest worden bekeken van maandag tot en met vrijdag, met de reden dat mensen dan aan het werk zijn. Weekenden zijn de momenten dat je je video niet wilt uploaden, omdat de video’s dan statistisch gezien minder worden bekeken. Dus als je de video op maandag upload is de kans statisch gezien groter dat de video viral gaat aangezien de video 5 werkdagen achterelkaar heeft om viral te gaan.

Promotie

Nu dat je video is geupload is het tijd om de video te promoten en te verspreiden over het internet. Het is belangrijk dat je je doelgroep van je video kent. Voor wie is deze video interessant en wie gaat deze video delen. Zodra je je doelgroep kent is het belangrijk erachter te komen waar deze doelgroep online aanwezig is, dus welke websites bezoekt je doelgroep. Vervolgens is het belangrijk dat je jouw video op zoveel mogelijk van deze websites ziet te krijgen. Stel je hebt een video gemaakt over hoe je een stropdas strikt, dan kun je eraan denken om de eigenaar van een populair mode blog voor mannen te e-mailen met het verzoek jouw video op zijn blog te plaatsen. Zodra deze video wordt geplaatst op 1 van deze blogs bereik je veel en de juist typen mensen. De kans is nu groot dat de mensen, die deze blog dagelijkse lezen, geïnteresseerd in je video zijn en dat ze deze zelf ook gaan verspreiden over het internet. Daarnaast kun je ook populaire mensen benaderen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw video. In het voorbeeld van de stropdas video kun je een persoon als Jort Kelder, een bekende Nederlander die zich bezig houdt met mannenmode, benaderen en vragen om jouw video te delen op zijn sociale media. Daarnaast kun je natuurlijk ook altijd je vrienden persoonlijk vragen om je video te delen.
© 2013 - 2019 Erikvankrimpen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verdien geld met YouTube!Verdien geld met YouTube!Geld verdienen met YouTube-filmpjes is een goede manier om online geld te verdienen. Nog niet zo lang geleden is AdSense…
Inkomsten en beleid van YouTubeInkomsten en beleid van YouTubeGeld verdienen via YouTube is een stijgende trend de dag van vandaag. Vroeger was dit door verschillende redenen heel wa…
Bronnen en referenties
  • www.windowsphone.com/nl-nl/store/app/vine/f9e6f07e-e47e-47f5-806d-55d4f79f2b60
  • http://blogs.wsj.com/speakeasy/2012/12/18/youtubes-top-ten-viral-videos-of-2012/
  • http://www.theguardian.com/media-network/ebuzzing-partner-zone/making-your-video-go-viral-the-seven-golden-rules

Reageer op het artikel "Tips: Een viral video maken"

Infoteur: Erikvankrimpen
Gepubliceerd: 27-12-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!